• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Kruisjes in een bepaald bereik als 1 tellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

hitvision

Gebruiker
Lid geworden
24 jan 2010
Beste medehelpers,

Ik zoek een formule waarmee binnen een bepaald bereik een kruisje staat en dit dan telt als 1.

Bijvoorbeeld in bereik (B2:H2). Als er ergens in dit bereik een "X" staat dat excel dit dan als 1 telt. Het doel is uiteindelijk om in 52 weken te berekenen in hoeveel weken er een of meerdere keren "X" staat. Het gaat er dan niet om of er 1 of 7 keer "X" staat. Het gaat er om dat er in die week ergens een "X" staat. (Zie voorbeeld). Ik kan met 2 klommen werken. Dat er in 1 kolom (I2) geteld wordt hoeveel keer er "X" staat en dan vervolgens in kolom (J2) een "1" aangegeven als het resultaat in I2 tussen 1-7 ligt maar dit is niet de bedoeling. De berekening moet in 1 x gebeuren. Dus staat er ergens in het bereik (B2:H2) ergens een "X" dan moet het resultaat in (I2) 1 zijn, ongeacht het aantal keer "X" in het bereik (B2:H2).

Voorbeeld is bijgevoegd. Bekijk bijlage Weken Tellen.xlsx

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes Christian.

bv.
Code:
=--(AANTAL.ALS(B3:H3;"x")>0)

Bedankt voor je reactie. Ik ben nu mobiel dus kan niet controleren maar als ik mij niet vergis geeft hij met deze formule toch het aantal kruisjes weer en niet het getal 1 als het er 1 of meer kruisjes staan?

Alvast bedankt..

Je vergist je.;)

Hehe ok dankjewel ik ga het straks even bekijken. Ik bemerk nu ook pas de 2 -- voor het aantal.als argument

Groetjes en bedankt. Ik ga er van uit dat hij klopt dan zet ik straks deze vraag op opgelost....

De formule =aantal.als(.....;"x")>0 geeft WAAR of ONWAAR als resultaat.
De -- met extra haakjes rondom de formule geeft een 1 bij WAAR en een 0 bij ONWAAR.
Het kan ook met =som(aantal.als(....;"x")>0)

Het werkt inderdaad met beide formules. De 2e formule is wat handiger als je verschillende gebieden wilt combineren.

Mijn dank is groot.

Topic closed.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan