kruistabel uit Excell in Acces inlezen

Status
Niet open voor verdere reacties.

r.segers

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2001
Heeft iemand een idee hoe ik een grote kruistabel (ongeveer 300 rijen, 100 kolommen) kan inlezen in Acces zodat het er daar als een gewone tabel uitziet, met per record (eerste kolom) de juiste andere kolomgegevens als die niet leeg zijn ?

Vanuit Access kan je zo een Excel blad importeren.

Start Access en kies een (nieuwe) lege database en geef deze een naam.
Ga naar Bestand, Externe gegevens ophalen, importeren. Wijzig bestands type in Microsoft Excel .xls.
Klik op je excel bestand.
Zet een vinkje bij 'Eerste rij bevat veldnamen' (ga ik maar even van uit).
Klik op voltooien.

Stap voor stap met afbeeldingen (tekst is in het engels)

Laatst bewerkt:
OK, maar mijn vraag gaat over een KRUIStabel, bijv. :

naam 1 2 3 4 ...
ABC x - x x
DEF - x - x
GHI x - x x ...

Als uiteindelijke records in Acces moet dit er dan zo uitzien :

ABC 1
ABC 3
ABC 4
DEF 2
DEF 4
GHI 1
GHI 3
GHI 4

Je vraag is me nu wat duidelijker, er moet wel eerst wat voorwerk verricht worden in Excel.

Vraag is, is dit een éénmalige actie of moet hij vaker uitgevoerd worden, in dat geval loont het waarschijnlijk wel om voor diverse stappen macro's te schrijven.
Anders is met de hand aanpassen waarschijnlijk sneller.

Stap 1 zou zijn om de x-en per kolom de juiste waarde te geven.
Dit kun je doen door ze per kolom te sorteren (a-z) of juist (z-a) en alle x-en per kolom het kolom nummer te geven.

Stap 2 zou zijn om telkens kolom A en B naar een nieuw blad te copieëren (onder elkaar) daarna kolom B te wissen zodat kolom C kolom B wordt, en weer kolom A en B te copieëren, zo voor alle 100 kolommen.

Stap 3. Op het nieuwe blad kolom B sorteren en alle lege velden (of die met het '-' te) wissen.

Stap 4. Opslaan als txt en inlezen in Access.

Als er geen vertrouwelijk data in staat wil ik het ook wel voor je doen.

Bedankt, 't is inderdaad eenmalig, maar moest er al iets van macro's voor bestaan zou wel handig zijn. In mijn echte kruistabel staat nl. niet een x voor aan- of afwezigheid, maar een code in 5 klassen voor de hoeveelheid (zoals a, b, c, d, e), dus moet ik daar eerst telkens nog een kolom naast maken met het nr van de kolomkop erin en dan per 3 kolommen records van maken.

Ik heb het bestand dat je me hebt toegezonden even bewerkt en de nieuwe access file is al onderweg terug.

van kruisjeslijst naar database

hoi allemaal, deze vraag houd mij ook al een tijd bezig. Graag wil ik mensen een kruisjeslijst laten invullen (heel handig, overzichtelijk en snel) en deze vervolgens te converteren naar een database met drie kolommen, zoals het voorbeeld ook laat zien. Graag zie ik een elegante oplossing zonder macro's. groet, Arjan:thumb:

Beste arjandvd,

Geen voorbeeld..., en begin lever zelf een nieuwe vraag.
Verder vind ik de vraag zelf ook niet erg duidelijk.Waarin (Excel/Access) wil je de lijstjes laten invullen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan