kruistabel

Status
Niet open voor verdere reacties.

janssens

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2005
Ik heb een rapport gemaakt op basis van een kruistabel.
.....................jan.........feb..........mrt
Ontvangsten..1236.......250.........3560
uitgaven..........23...........156........236

nu wil ik ontvangsten van uitgaven aftrekken, maar dat lukt mij niet, want ik heb maar
1 veld in het rapport en dat is [jan] ,[feb]...ik kan wel een totaal maken
=som([jan]), hoe los ik dit op ?

Omdat een kruistabel (de naam zegt het eigenlijk al) gegevens verzamelt van verschillende records, kun je geen rij aanmaken met daarin een berekening over de kolommen. Wel kun je een rapport maken op basis van je kruistabel, en daarin kun je dan wel een berekening maken in een niet-gebonden veld.

Michel

Dat hangt een beetje af van wat je met de uitkomsten wilt doen. Omdat kruistabelqueries dynamische queries zijn, ze veranderen afhankelijk van de gegevens in je tabellen, geldt dat uiteraard ook voor de resultaten ervan. Als je bijvoorbeeld ijkmomenten wilt vastleggen, zou je daar een tabel voor moeten maken, waarin je de ijkdatum en de berekeningen als velden definieert.

Vervolgens maak je een formulier van je kruistabelquery, met de berekeningen die je daar wilt zien, en dan kun je bijvoorbeeld een knop maken die alle gegevens netjes inleest en in de tabel importeert.

Wil je niks opslaan, maar wel kunnen bewaren, dan is een rapport de aangewezen optie, want daarin kun je heel gemakkelijk de berekeninen maken die je wilt hebben.

Michel

ik wil de gegevens niet opslaan maar wel regelmatig nakijken, dus maak ik best een formulier aan op basis van die kruisquery dan???

Je zou de uitgaven in de oorspronkelijke tabel kunnen vermenigvuldigen met -1 (met een bijwerkquery) en dan de functie SOM gebruiken in de kruistabel.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan