• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kun je formule berekend getal gebruiken als input voor een nwe formule?

Status
Niet open voor verdere reacties.

gerdyheek

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2009
Zie bijgaand voorbeeld.

Ik heb een getal uit een stamtabel (zie tab stamtabel vb), dat ziet er zo uit: 219.00. Dit getal heb ik afgebroken en er 219 van gemaakt met de formule
Code:
=LINKS(stamtabel!A1;(LENGTE(stamtabel!A1)-3))
. (op het tabblad output) Dat gaat goed. Nu wil ik met dit getal vertikaal zoeken. Dit heb ik gedaan met de formule
Code:
=VERT.ZOEKEN(A2;codetabel!A1:B6;2)
. Volgens mij kloppen mijn formules netjes (je zou evt nog wat dollartekentjes toe kunnen voegen bij de laatste maar dat maakt niet uit). Het resultaat blijft echter: #N/B. Kan het zijn dat excel weigert te rekenen met een afgebroken getal? Klooien met celeigenschappen als getal ed heeft geen zin, heb ik al geprobeerd met gewoon 219 in te vullen, dan doet de formule het wel (daar ligt het dus ook niet aan).

Iemand een idee?

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi,

De formule in OUTPUT!A2 moet zijn:

=WAARDE(LINKS(stamtabel!A1;3))

a. Je gebruikt twee functies om het aantal tekens te bepalen, namelijk LINKS en LENGTE. Da's dubbel.
b. belangrijker: je gebruikt functies die een getal omzetten in tekst en daar zit de fout. Vandaar de functie WAARDE, die het resultaat weer omzet naar een waarde.

Zie bijlage

Bijlagen

niet altijd 3 cijfers

Hallo Thieu,

Ik ben inderdaad ooit begonnen met deze formule, maar ik moest over naar de andere omdat ik anders bij codes met maar 2 cijfers niet uitkwam. De formule moet de achterste 3 velden weghalen, ongeacht uit hoeveel tekens de code bestaat.

Je formule werkt nu dus wel, alleen niet voor de gegevens die uit minder dan 3 cijfers bestaan. Kunnen we jouw oplossing niet combineren? (mijn oplossing met waarde ervoor?)

geprobeerd

Ik heb het maar gewoon even geprobeerd, en dat werkt inderdaad!! dankjewel!

in Output kolom A:
Code:
=WAARDE(LINKS(stamtabel!A1;VIND.SPEC(".";stamtabel!A1;1)-1))
Zo maakt het niets uit hoeveel cijfers er voor of na de punt staan.

in Output kolom B:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A2;codetabel!A$1:B$6;2;0)

in Output kolom A:
Code:
=WAARDE(LINKS(stamtabel!A1;VIND.SPEC(".";stamtabel!A1;1)-1))
Zo maakt het niets uit hoeveel cijfers er voor of na de punt staan.

in Output kolom B:
Code:
=VERT.ZOEKEN(A2;codetabel!A$1:B$6;2;0)

Ja, je kan er wel weer een nieuwe formule tegenaan gooien, maar zoals Gerdy het zelf heeft opgelost werkt het ook prima .... en simpeler.
Dus 'Sine qua non' .....

Maar aardig dat je blijk hebt willen geven van jou 'kunnen'

kunnen

@theu: over kunnen gesproken: ik vond mezelf ook al zo briljant:p hihi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan