Kun je met Multi-Boot op een 64bits ook een 32bits partitie maken?

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik heb op mijn PC Windows 11, dus 64bit draaien.
Ik hoor veel over Multi-Boot
Kun je met Multi-Boot ook een 32-bits partitie aanmaken?
Met vriendelijke groeten
Dukkel

Wat is daarmee precies je bedoeling?

64-bit zegt iets over het besturingssysteem en niet over de partitie. Oftewel. Je kunt prima een 16-bit, 32-bit en 64-bit OS naast elkaar installeren.

Een UEFI firmware BIOS kan dat niet in de standaard Secure Boot modus. Je zal het tijdens de installatie tijdelijk moeten uitschakelen dus in Legacy Modus en een normaal BIOS emulerende. Die keuze hebben computers niet allemaal. Daarna zal je een bootmenu moeten aanmaken want die heb je dan niet automatisch. Ik denk wel dat je die krijgt als je eerst het oudere Windows installeert.

Ik heb nogal veel oudere 32bit programma's liggen, die ik toch wel graag zou willen gebruiken.
En liefst om het huidige systeem (64bit) dat ik nu gebruik.

Die 32-bit programma's zouden gewoon moeten werken op een 64-bit Windows.
Dat is waar de SysWOW64 map in Windows voor is.

Laatst bewerkt:
Ik heb alles onderzocht, en een 32bits programmatuur kan wel degelijk in op een 64bit installatie draaien, als je HYPERV (van Microsoft) installeert.
Je krijgt dan een virtuele situatie, waar in je dus perfect een 32bit programma kunt draaien.

Dat kan gewoon direct op een 64-bit Windows systeem, zonder gebruik te maken van virtualisatie.

Virtualisatie is alleen nodig wanneer je in bijvoorbeeld Windows 10 of 11 een ander besturingssysteem wilt draaien. Zoals hier op mijn Windows 11 PC het nostalgische Windows 98:
Win98.png

Waarvoor ik overigens in dit geval niet HyperV gebruik.
Of bijvoorbeeld op diezelfde PC ook Windows 10 en Windows 7.
En ja, zo heb ik ook nog Windows XP draaien:

WXP.jpg

Alles dus op diezelfde 64-bit Windows 11 PC.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan