Kun je subtitels in een film verwijderen en met welk programma

Dukkel

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
17 feb 2016
Besturingssysteem
Win11 (25H2) Prof NL
Office versie
Office365
Hallo Allemaal
Ik heb een film waarin Engelse subtitels "ingebakken" zijn.
Hoe kan ik die verwijderen?
Met vriendelijke groet
Dukkel

En waar gaat het dan om?
Een DVD? MKV? MP4? Anders?

Ik verwacht dat Handbrake dat wel kan:

Maar als ze hardcoded zijn zal het lastig worden.

Laatst bewerkt:
Met Handbrake of met ffmpeg, enkel als het aparte sporen zijn.

Dus test eerst eens in je speler uit of je de ondertiteling uit kan zetten.

Met ffmpeg:
Bash:
ffmpeg -i input.mkv -map 0 -map -0:s -c copy output.mkv

Uitleg: -map 0 selecteert alle streams uit het inputbestand, en -map -0:s sluit vervolgens specifiek de subtitle-streams (s) uit. -c copy zorgt ervoor dat video en audio gewoon gekopieerd worden zonder opnieuw te encoderen, dus het gaat snel en zonder kwaliteitsverlies.

Hardcoded subs kan je er niet meer uithalen.
Enkel zoals Aar al meld bij een mkv bestand waarin dynamische subs zitten.

Heb overigens een collega gevraagd om je vraag te verhuizen naar de juiste sectie.

Misschien kan je met een AI-tool nog wat bereiken, maar verwacht niet veel moois dan. En het zal voor ene hele film vrij lang duren. Of je kan het croppen, maar dat gat wel ten koste van de film-kwaliteit. Als het echt in de film zit, dan zou ik volmondig Nee zeggen.

Als de subtitel is "ingebakken" dan kan je die met ffmpeg eraf knippen.
Om de beeldverhouding te behouden moet er links en rechts dan ook een stukje vanaf.
Opschalen naar het oorspronkelijke beeldformaat gebeurt direct na het knippen.

Voorbeeldje Full HD film, even rekenen 😀
  • Een Full HD film is 1920 x 1080 px en heeft een beeldverhouding 16:9.
  • Als je in de hoogte (aan de onderkant) bijv. 90px (deelbaar door 9) eraf wilt halen
    dan moet in de breedte 90 x 16:9 = 160 px eraf, dat is links 80px en rechts 80px.
  • Dan mis je 16% van de film, dat lijkt veel maar links/rechts/onder gebeurt niet veel in een film.
Waar staat ffmpeg en waar staat de film.
Code:
set ffmpeg=C:\Data\ffmpeg\bin\ffmpeg.exe
set bron=C:\Data\Test\Mijn film.mp4
set doel=C:\Data\Test\Mijn film crop.mp4
En dan ffmpeg starten
Code:
"%ffmpeg%" -i "%bron%" -vf "crop=iw-160:ih-90:80:0,scale=1920:1080:flags=lanczos" -c:v libx264 -crf 18 -preset medium -c:a copy "%doel%"

iw-160 is 160 px van de breedte knippen.
ih-90 is 90 px van de hoogte knippen.
80 behoudt het beeld vanaf 80 px aan de linkerkant.
0 behoudt het beeld vanaf 0 px aan de bovenkan.
1920:1080 is het formaat van de uitvoer.
flags=lanczos zorgt voor een scherper beeld.

Dan mis je 16% van de film, dat lijkt veel maar links/rechts/onder gebeurt niet veel in een film.
Als fotograaf en filmer gruwelijk ik van zo'n opmerking! Je probeert als cameraman een zo mooi en goed beeld neer te zetten als je kan, en als ik érgens chagrijnig van werd, dan is het van beeldeditors die vonden dat er wel wat van het beeld/plaatje af kon. Nee dus, want dan had ik dat zélf wel gedaan!
Bovendien: wat win je effectief nou helemaal als je de subtitels er afsnijdt? Je verliest alleen maar....

Snijden in het beeld is geen elegante oplossing maar het is wel een antwoord op de vraag.
Het verlies is 8% als je het zo bekijkt: 160 : 1920 x 100%
maar wat je zegt... het blijft een verlies

Laatst bewerkt:
Zelf zou ik in geval van 'ingebakken' subtitels kiezen voor een blur. Die kun je zo transparant maken als je maar wilt. Wel een NLE beheersen - ik weet even geen andere tool etc.

En nog steeds geen reactie op de vraag over welk type videobestand het gaat.

Hallo edmoor
Volgens mij gaat het om het type MP4 videobestand
(MP4 Video File (VLC) (.mp4))

Is de ondertiteling met VLC uit te schakelen tijdens het afspelen?
1783338216229.webp

Volgens mij zijn enkel de subs in mkv en vob bestanden aan/uit schakelbaar mits ze een ondertitelspoor bevatten.
Andere typen videofiles kunnen dat volgens mij niet. Dus wordt dan lastig hardcoded subs te verwijderen.
Enkele minder flamboyante oplossingen zijn al reeds gegeven.
Wat je nog kan proberen is met ai tools zoals aniEraser of capcut de subs te verwijderen.
Hoewel ik daarbij geen hoge verwachtingen heb qua kwaliteit en de daarbij de nodige snelheid waarmee het gebeurd. Je zou beter uit kunnen kijken naar een andere download waar de subs niet ingebakken zijn en evt los bijgeleverd worden, of zelf op zoek gaan naar de losse subs.

Mijn voorbeeld in #12 is een MP4 bestand en de ondertiteling kan ik uitschakelen.
Met Handbrake kan ik het bestand opslaan zonder ondertiteling.
Vandaar de vraag aan TS.

Ik denk dat de Subtitles zgn. "Ingebakken" zijn in die video, want ik krijg ze niet weg.
Ik vermoed dat ik een deel van het scherm moet weghalen, wil ik die subtitles niet meer zien, zoiets al Aar l vertelde. Alleen vind ik dát wel ff een ingewikkled iets om te doen.
Ik weet niet hoe ik met Handbrake eventueel de Subtitles kan uitschakelen.
Heb je een suggestie?

AI zegt dit over Handbrake:

How to remove soft subtitles
HandBrake cannot simply "strip" or copy a video file without re-encoding it. To remove selectable subtitle tracks from your final video file.
  1. Open HandBrake and drag-and-drop your source video into the application window.
  2. Click on the Subtitles tab located below the video settings.
  3. Click the Clear button to remove all listed subtitle tracks. (If you only want to remove one specific language, click the X icon next to that individual track).
  4. Choose an output destination at the bottom, and click Start Encode to export your new subtitle-free file.
Omdat je de ondertiteling in VLC niet kan uitschakelen ben ik bang dat het niet gaat lukken.

Ik denk dat de Subtitles zgn. "Ingebakken" zijn in die video, want ik krijg ze niet weg.
Dus, zitten ze in de film, en niet in een apart spoor.
Ik vermoed dat ik een deel van het scherm moet weghalen, wil ik die subtitles niet meer zien, zoiets al Aar l vertelde. Alleen vind ik dát wel ff een ingewikkled iets om te doen.
Ik weet niet hoe ik met Handbrake eventueel de Subtitles kan uitschakelen.
Heb je een suggestie?
Niet, want het was ingebakken, zoals je al zei. Uitschakelen kan dus niet, wegknippen wel.

Twee oplossingen: Een nieuwe video regelen met losse ondertitelingssporen, of met ffmpeg aan de slag, en ermee dealen dat het formaat van je video geknipt wordt.

De makkelijkste 'oplossing' wordt maar niet genoemd: gewoon laten zitten. Er zijn weinig films waarin continue wordt gepraat. Ik denk dat je de subtitels hooguit 50% van de tijd ziet. Wat is er op tegen om ze te laten staan, en gewoon van de film én het complete beeld te genieten? Je hóeft natuurlijk niet naar de titels te kijken...

• Leuk
Waarderingen: Aar
Volgens mij zijn enkel de subs in mkv en vob bestanden aan/uit schakelbaar mits ze een ondertitelspoor bevatten.
In een mp4 kan een subtitle zitten als aparte stream, deze wordt ingevoegd met een tx3g codec.

Misschien lukt het met SubtitleEdit
Dit open-source programma heeft een "remove embedded subtitles" feature (werkt met OCR)
Ik heb geen film met hardcoded subtitles dus ik kan het hier niet testen.

1783358799094.webp

Download pagina
Windows ZIP versie hoef je niet te installeren.
Linux en Mac versies staan eronder.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan