KvK of nog niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Soldaatje

Gebruiker
Lid geworden
8 jan 2009
Berichten
113
Hallo,

Ik ga binnenkort een eigen website beginnen waarmee ik geld kan/ga verdienen.
Ik ben (nog) een student op het HBO.

Ik zal op het begin niet veel verdienen aan mijn website maar ik vroeg mij het volgende af:

moet ik mij nu al registreren bij de KvK? Of hoeft dat nog niet?
Ik las op internet dat een student €12000,- per jaar mag verdienen waar hij dan geen belasting over hoeft te betalen.

Ik ben zelf van plan om voorlopig als particulier verder te gaan en later wanneer ik "veel" verdien, naar de KvK te gaan om mij te registreren.

Kunnen jullie mij een eindje helpen door meer informatie te geven hierover?

Mvg,
Slodaatje
 
De grens voor bijverdienen ken ik niet, wat ik wel weet is dat je 3 maanden lang omzet en kosten mag maken voor een nog op te zetten bedrijf. Maw, ga gewoon starten en verdien wat je mag verdienen binnen de grens als student. Houdt wel netjes alle facturen en gemaakte kosten bij (alle zakelijke bonnetjes bewaren!). Op het moment dat je over de grens heen bent, ga je naar de KvK, laat je je registeren en breng je de facturen en bonnetjes van de laatste 3 maanden in je bedrijfje in. Het heeft geen zin om al een bedrijf te starten voordat je (belastbare) omzet en kosten maakt, dat geeft alleen maar gedoe.
 
Inschrijven bij de KvK is niet nodig, maar het kan wel zijn dat je btw-plichtig bent. Als je bijvoorbeeld een website bouwt en iemand daarvoor een rekening stuurt, dan breng je 19% btw in rekening. Die btw moet je afdragen aan de belastingdienst.
Dit staat los van inschrijving bij de KvK. Je kan ook zelfstandige zijn zonder ingeschreven te staan. Meer info: belastingdienst.
 
Hallo,

het wordt geen webshop o.i.d, het gaat een community website worden waar leden m.b.v mollie etc. voor bepaalde mogelijkheden op de website kunnen opwaarderen.

Moet ik dan alsnog een BTW-nummer aanvragen? Ben je dan ook verplicht?
En hoe vraag ik een BTW-nummer aan?
 
Als ik nu voor het plaatsen van een banner betaald krijg, moet ik dit dan ook aangeven?
 
'Officieel' moet je alles aangeven wat binnen komt!
Dit zijn namelijk inkomsten.

Je kan je altijd gewoon in laten schrijven bij de KvK dit heeft ook voordelen en wil echt niet zeggen dat je gelijk belasting moet aangeven hoor.

Ik zou me zeker inschrijven als ik jou was, komt voor eventuele klanten/bedrijven die willen adverteren ook beter over! (maar goed dat is mijn mening)

Succes!:thumb:
 
Ieder bedrijf in nederland is in beginsel btw-plichtig onafhankelijk wat voor dienst of goederen je levert. Je bent als ondernemer btw-plichtig als je werkzaamheden gaat uitvoeren waardoor je redelijkerwijs je zelf kan onderhouden. Dus in principe ben je btw-plichtig. ( De belastingdienst kan je daar veel meer over vertellen ).

Je verleent een dienst aan anderen dus ben je verplicht om 19% btw te berekenen aan je klanten. ( Waarom 19%? zal je denken. Dit is als volgt: De overheid en fiscus hebben aantal producten en diensten gesteld onder het 0% en 6% btw-tarief en alles wat daar niet onder valt is 19%. Geneesmiddelen etc. vallen onder 0% tarief en alle goederen en diensten die er zijn om in je primaire levensbehoefte ( Eten, drinken en kapper en fietsenmaker zijn momenteel een probeersel van de overheid ) te voorzien is 6% )

Voor wat betreft het btw-nummer wat je krijgt is je sofinummer gecombineerd met aan het begin NL en aan het einde B01. Dit omdat je ( naar alle waarschijnlijkheid ) een eenmanszaak gaat opstarten.
LET OP: Als eenmanszaak ben je hoofdelijk aansprakelijk voor je schulden tot in lengte van dagen. Dit houdt in dat de schuld die je hebt opgebouwd wordt verhaalt tot op het moment dat je deze heb voldaan ( inclusief de wettelijke rente die daar bij hoort )

Voor wat betreft het verhaal over de kvk:

Ik het even gesnuffeld op de site ( http://www.kvk.nl ) van de kamer van koophandel en daar kwam ik o.a. het volgende tegen:

- Rechtsvorm kiezen
- Handelsnaamonderzoek: Ondernemers mogen niet iedere (handels)naam gebruiken. Kies eventueel voor een handelsnaamonderzoek van de KvK.

- Inschrijven in het Handelsregister
* Procedure en datum van inschrijving.
* Rechtspersonen hebben een jaarlijkse deponeerplicht van jaarstukken bij de KvK.
* Verplicht plaatsen van het KvK-nummer op de website, in emails, uitgaande brieven, en andere bedrijfscorrespondentie.
* Eventueel melden van de inschrijving aan de uitkeringsinstantie.

- Elk bedrijf moet zich aanmelden bij de Belastingdienst

Meer info op kvk.nl en dan bovenaan naast home klik je op "bedrijf starten"
Wellicht verduidelijkt dit hele verhaal iets voor het opstarten van je eigen bedrijfje. Veel succes.
 
Hallo M@rcel,

Veel van dit soort websites zijn een BV (besloten vennootschap), waarom zou ik dan een éénmanszaak als rechtsvorm moeten kiezen of krijgen van de KvK?

Ik ben ook met de KvK heen en weer aan het mailen en zal zodra het 1 en ander echt duidelijk is (via e-mail) langs gaan en de puntjes op de i zetten.
 
Misschien heb je hier iets aan!
Het is info die de KvK je zeer zeker ook gaat geven, maar hier alvast van mij!
lees het even goed door en je zal zien dat een BV voor jou niet interessant is.

Bron: Wikipedia

Eenmanszaak:

Een eenmanszaak is een bedrijfsvorm waarbij één persoon in alle opzichten verantwoordelijk is voor de onderneming. De eenmanszaak heeft geen rechtspersoonlijkheid, het is een economische activiteit van de natuurlijke persoon die de onderneming drijft. Er wordt juridisch gezien geen onderscheid gemaakt tussen ondernemingsvermogen en privé-vermogen (fiscaal is er wel een onderscheid). Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld een besloten vennootschap (BV).

Of de eigenaar van een eenmanszaak ook als ondernemer in de zin van de inkomstenbelasting wordt gezien hangt van een aantal factoren af.

het aantal klanten
er moet sprake zijn van ondernemersrisico (mogelijk oninbare vorderingen, wanbetalers)
de onderneming moet zich als zodanig kenbaar maken in het openbaar (reclame, website)
investeringen
Deze factoren worden in samenhang beoordeeld en gewogen door de belastingdienst.

Iemand die ondernemer is voor de inkomstenbelasting kan van een aantal belastingfaciliteiten gebruikmaken, zoals Fiscale oudedagsreserve en zelfstandigenaftrek. Een startende ondernemer kan bovendien drie jaar gebruikmaken van de startersaftrek. De winst of het verlies uit de onderneming geldt als persoonlijke inkomsten. De ondernemer betaalt hier dus zelf inkomstenbelasting over.

Bij een eenmanszaak kunnen mensen in dienst zijn, dit in tegenstelling tot een ZZP'er of freelancer.

Alle schulden die deze persoon als ondernemer maakt zijn dus persoonlijke schulden. Een schuldeiser kan dus bij uitblijven van betaling verhaal halen op de ondernemer zelf. Indien de ondernemer in gemeenschap van goederen is getrouwd dan is het vermogen van de echtgeno(o)t(e) ook aanspreekbaar voor schulden.


en bekijk deze link even betreft info over een BV.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Besloten_vennootschap_met_beperkte_aansprakelijkheid


Succes!:thumb:
 
Voor de kvk maakt het niet uit welke rechtsvorm je kiest. Dit beslis je zelf, maar voor het oprichten van een bv heb je een minimum startkapitaal nodig van EUR 18.000 in de vorm van geld, inventaris, aandelen, onroerend goed etc. Tevens moet je daarbij ook weer aan een aantal eisen voldoen.

Een notariële akte is verplicht. In de oprichtingsakte staan de statuten van de vennootschap. De notaris controleert de juridisch inhoudelijke kant hiervan.

Het ministerie van Justitie moet een 'verklaring van geen bezwaar' verlenen op basis van een conceptakte van de notaris. Oprichters en toekomstige bestuurders mogen in de laatste acht jaar niet betrokken zijn geweest bij vermogensdelicten of faillissementen. Het verkrijgen van de verklaring duurt enkele dagen.

Er moet een minimumkapitaal van 18.000 euro in de vennootschap worden gestort. Dit kan met geld, maar ook in natura, zoals met onroerend goed. Met dit kapitaal mag gewerkt worden.

De bv moet worden ingeschreven in het handelsregister. Tot die tijd zijn de bestuurders persoonlijk aansprakelijk.

Geen oprichtingsvereiste, maar wel een verplichting is het opstellen van jaarstukken en de openbaarmaking hiervan bij de KvK. De wettelijke eisen zijn afhankelijk van de omvang van de onderneming.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan