• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

kwadrateren en optellen in 1 formule

Status
Niet open voor verdere reacties.

rxr

Gebruiker
Lid geworden
24 okt 2008
Berichten
105
Hallo,

Ik heb een rij van 120 getallen, nu wil ik deze getallen kwadrateren en tegelijk optellen. De bedoeling was dat we geen exotische functies mogen gebruiken.

Kan iemand mij in de goede richting helpen ?
 
Als dit les materiaal is dan zal je het meeste toch echt zelf moeten doen;)
Als jij met een specifieke vraag komt zal je best antwoord kunnen verwachten, maar je zal zelf ook het 1 en ander moeten doen/laten zien.
 
Het is inderdaad les martiaal. Het is de bedoeling dat we de variantie kunnen uitrekenen. Dat is de som van de gekwadrateerde verschillen tussen de waarnemingen en hun gemiddelde, gedeeld door het aantal waarnemingen n of door n-1.

Nu kan ik dit wel allemaal op losse regels doen maar dat was niet de bedoeling. Het probleem waar ik tegen aan loop is om het kwadratische gemiddelde te berekenen. Ik wil dat dus doen door alles te kwadrateren en dan op te tellen en dan delen door het aantal. Alleen krijg ik het niet voor elkaar om zeg maar om de lijst te kwadrateren en die waarden op te tellen.

dus iets in de richting van som(a1:a121)^2 maar dan kwadrateer ik het eind resultaat. Ik wil dus de getallen individueel kwadrateren en dan optellen maar dat wil ik niet voor alle 120 appart op geven. Iemand een idee ?
 
Het kan op de manier die jij aandraagt, alleen wat aangepast, nl:
Code:
=SOM((bereik)^2)
bevestigen als matrix formule;) (zoek maar ff hoe dat moet):D

Of het kan ook met =SOMPRODUCT(), of met .....
 
Het kan op de manier die jij aandraagt, alleen wat aangepast, nl:
Code:
=SOM((bereik)^2)
bevestigen als matrix formule;) (zoek maar ff hoe dat moet):D

...Zal ik aanvullen met het beste alternatief...

de functie KWADRATENSOM

Logisch, niet rxr :eek:

En nog wat functies: VAR en STDEV!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan