Kwaliteit verbinding ADSL

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stone123

Gebruiker
Lid geworden
25 jul 2012
Berichten
22
Geweldig al die informatie uit mijn modem (Fritzbox 7340), wat zeggen onderstaande waardes over de kwaliteit van mijn verbinding? :rolleyes:

Receive Direction - Send Direction
Max. DSLAM throughput kbit/s 14032 1136
Min. DSLAM throughput kbit/s 64 64
Attainable throughput kbit/s 13532 1020
Current throughput kbit/s 12766 921

Latency 10 ms 8 ms
Bitswap on off
Seamless Rate Adaptation off off
Impulse Noise Protection (INP) 1.0 1.0
Energy-saving mode L2 NA - -

Signal-to-noise ratio dB 6 6
Line attenuation dB 31 0
Power Reduction dB 0 3
Carrier record B43 B43
 
Niet genoeg om een waardeoordeel te vellen. Je verbinding haalt volgens deze gegevens iets meer dan 13Mbit download en je zit ongeveer 2300/2500 meter van de centrale.

je Signal to noise kan haast niet kloppen want 6 dB SNR betekend vaak een niet werkende verbinding.
 
Verbinding werkt (vreemd genoeg) prima. Een ander Fritzbox modem (7170) geeft:
SNR 7/6
Line attenuation 25/20
Voor het overige nagenoeg dezelfde waardes.
Heb dezelfde vraag ook aan ISP Anno.nu gesteld, maar die reageren vaak nogal traag.
 
Ik kan in mijn Fritzbox 7340 (niet draadloos) de SNR instellen tussen 'max stability' en 'max performance':
* Nu iets meer naar 'max stability' ingesteld en de SNR wordt dan 9 i.p.v 6 (pc op 1e etage), line ongeveer 8 meter.
* Als ik het modem vlakbij de wandcontactdoos installeer wordt de SNR 10/6 bij 'max performance', line ongeveer 2 meter.
Maakt een SNR van 6/7 of 9 dan nog iets uit? Of is het allemaal maar behelpen?
 
in principe wel, maar ik vraag me ernstig af of de waarden kloppen. Om de jouw gegeven snelheden te behalen moet je toch snel richting de 12-15 zitten normaal gesproken
 
Door wat te experimenteren met de volgende opties in mijn modem, heb ik de SNR naar 8/6 gekregen.
Hogere waardes kunnen ook, maar met bijvoorbeeld een SNR 18/6, daalt de download gelijk van 12650 kbs naar 7500 kbs

In te stellen/schuiven:
maximum stability maximum performance

Intended signal-to-noise ratio
Impulse Noise Protection (INP)
Identification of radio frequency interference (RFI)
 
Dat kan kloppen, als je meer filtert houd je minder signaal over die correct wordt gevonden. Dan nog kloppen de waarden niet. Ik zou zeggen, als je inderdaad ongeveer 2-2,5 km van de centrale woont heb je gewoon een goede verbinding en me er verder niet te veel zorgen over maken :)
 
Ach ja, hoe meer info beschikbaar hoe vragen een gek kan stellen.
Ik doe toch nog een poging, misschien een verklaring voor de lage SNR-waarden: een lijn met een ISDN-profiel die het gemiddelde fout berekend?
Zie een "rare" grafieken die ik ook in het modem vond:

ScreenHunter_01 Aug. 24 17.20.gif
 
Gisteren van een monteur begrepen dat een SNR van 6 hier in Nieuwegein de "normale" waarde is. Ik heb deze SNR ook bij het doormeten van de lijn in zijn meetapparaat zien staan.
Het kopernet schijnt niet geweldig te zijn, maar toch goed genoeg. Een waarde van 5 leidt volgens hem pas echt tot een niet functionerende verbinding. Ik snap alleen niet wat dan de hogere SNR-waardes in het "spectrum" deel van het ADSL-overzicht van mijn Fritxbox zeggen/betekenen. Maar goed volgens diezelfde FB is mijn SNR nu 7 en de verbinding stabiel. Dan laat ik het maar hierbij :p v.w.b. de SNR.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan