Kwetsbaarheid in Windows Verkenner
Datum: 2005-05-10
Programma: Windows Verkenner
Versie: -
Besturingssysteem: Windows 98, Windows ME, Windows 2000
Korte omschrijving
In de webweergave van de Windows Verkenner is een kwetsbaarheid gevonden. Kwaadwillenden kunnen de kwetsbaarheid misbruiken om uw computer over te nemen. Microsoft heeft een update beschikbaar gesteld waarin het probleem is opgelost.
Webweergave in Windows Verkenner is een manier om informatie over bestanden en mappen weer te geven. U kunt via webweergave voorbeelden of miniatuurweergaven van documenten weergeven alvorens deze te openen.
Wat kan er gebeuren?
Wanneer u wordt overgehaald om een kwaadaardig document in de Windows Verkenner weer te geven, is het mogelijk om de kwetsbaarheid te misbruiken. Een kwaadwillend persoon kan op deze manier toegang krijgen tot uw computer. Dit kan leiden tot:
* Kwaadwillenden kunnen kwaadaardige programma's zoals bijvoorbeeld een virus of een worm op uw computer uitvoeren.
* (Persoonlijke) gegevens, zoals bijvoorbeeld wachtwoorden of creditcardnummers, komen in handen van kwaadwillenden.
* Bestanden worden herschreven waardoor deze niet meer bruikbaar zijn.
Hoe weet ik of mijn computer kwetsbaar is?
Deze kwetsbaarheid heeft alleen betrekking op Microsoft Windows 2000, Windows 98, Second Edition (SE) en Millennium Edition (ME). Alleen voor Windows 2000 is er een update beschikbaar. Andere besturingssystemen van Microsoft zijn dus niet kwetsbaar.
Hoe verhelp ik de kwetsbaarheid?
Installeer de door Microsoft beschikbaar gestelde updates via:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=67581D32-743F-44FF-9B53-30277C196923
Deze updates zijn ook automatisch te installeren via Windows Update.
Gebruikers van Windows 98, SE en ME kunnen de webweergave in Windows Verkenner op de volgende manier uitschakelen:
* Open 'Deze computer'.
* Ga naar het menu 'Extra' en klik op 'Mapopties'.
* Klik op het tabblad 'Algemeen' en selecteer in het groepsvak Webweergave de optie 'Klassieke Windows-mappen gebruiken'.
* Klik op 'OK'.
Waar vind ik meer informatie?
http://www.microsoft.com/technet/security/Bulletin/MS05-024.mspx
Bron: waarschuwingsdienst.nl
Dit is tevens de enige MS-update van deze maand:
Slechts één Windows update van Microsoft deze maand. Bron: security.nl
Datum: 2005-05-10
Programma: Windows Verkenner
Versie: -
Besturingssysteem: Windows 98, Windows ME, Windows 2000
Korte omschrijving
In de webweergave van de Windows Verkenner is een kwetsbaarheid gevonden. Kwaadwillenden kunnen de kwetsbaarheid misbruiken om uw computer over te nemen. Microsoft heeft een update beschikbaar gesteld waarin het probleem is opgelost.
Webweergave in Windows Verkenner is een manier om informatie over bestanden en mappen weer te geven. U kunt via webweergave voorbeelden of miniatuurweergaven van documenten weergeven alvorens deze te openen.
Wat kan er gebeuren?
Wanneer u wordt overgehaald om een kwaadaardig document in de Windows Verkenner weer te geven, is het mogelijk om de kwetsbaarheid te misbruiken. Een kwaadwillend persoon kan op deze manier toegang krijgen tot uw computer. Dit kan leiden tot:
* Kwaadwillenden kunnen kwaadaardige programma's zoals bijvoorbeeld een virus of een worm op uw computer uitvoeren.
* (Persoonlijke) gegevens, zoals bijvoorbeeld wachtwoorden of creditcardnummers, komen in handen van kwaadwillenden.
* Bestanden worden herschreven waardoor deze niet meer bruikbaar zijn.
Hoe weet ik of mijn computer kwetsbaar is?
Deze kwetsbaarheid heeft alleen betrekking op Microsoft Windows 2000, Windows 98, Second Edition (SE) en Millennium Edition (ME). Alleen voor Windows 2000 is er een update beschikbaar. Andere besturingssystemen van Microsoft zijn dus niet kwetsbaar.
Hoe verhelp ik de kwetsbaarheid?
Installeer de door Microsoft beschikbaar gestelde updates via:
http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyId=67581D32-743F-44FF-9B53-30277C196923
Deze updates zijn ook automatisch te installeren via Windows Update.
Gebruikers van Windows 98, SE en ME kunnen de webweergave in Windows Verkenner op de volgende manier uitschakelen:
* Open 'Deze computer'.
* Ga naar het menu 'Extra' en klik op 'Mapopties'.
* Klik op het tabblad 'Algemeen' en selecteer in het groepsvak Webweergave de optie 'Klassieke Windows-mappen gebruiken'.
* Klik op 'OK'.
Waar vind ik meer informatie?
http://www.microsoft.com/technet/security/Bulletin/MS05-024.mspx
Bron: waarschuwingsdienst.nl
Dit is tevens de enige MS-update van deze maand:
Slechts één Windows update van Microsoft deze maand. Bron: security.nl
Laatst bewerkt: