Opgelost Laad adapters mobiele telefoons en tablets

Dit topic is als opgelost gemarkeerd
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lowa

Gebruiker
Lid geworden
6 apr 2009
Berichten
621
Goedemorgen. Kun je alle willekeurige laadadapters voor een mobiel of tablet voor elke mobiel of tablet gebruiken? Het probleem is we heb 3 mobielen en 3 tablet in huis. Nu weet ik niet zeker meer welke adapter bij elk apparaat behoort. Maar als ik een willekeurige adapter voor een apparaat gebruikt laadt het wel op.
 
Op de adapters hoort te staan:
  • De af te geven spanning: 5V gelijkspanning met dit teken: 1699963333355.png
  • De maximale stroom die het kan afleveren en dat kan zijn: 1A of 2A of 3A of 4A en alles ertussen in (bijv 2,5A).
Als je twijfelt neem dan zeker voor een tablet en een snelle moderne mobiele telefoon de adapter die de hoogste stroom kan leveren.
Neem je er dan nl een met 1A dan duurt het laden erg lang en de adapter zou wel erg warm kunnen worden omdat deze continu maximaal belast zou worden.

Tip: In de handleiding van je apparaten staat vast welke adapter je geadviseerd wordt te gebruiken.
En: Er zijn ook snelladers, zoek dat ook in je handleiding op of die erbij geleverd was en als dat zo is dan vind je ook vast welke het is van adapters die je hebt.
 
De USB laders, vaak reis adapters genoemd, zijn allemaal 5 Volt want ze hebben een USB aansluiting. Let er dan op dat de kabeltjes goed zijn en dat de stekkers er niet aan bungelen en nog goed op de apparaten passen.

Mijn adapters zijn allemaal tussen de 500 Milliampère en 2 Ampère. Zwaardere heb ik nooit. Vanaf 1,5 Ampère wordt het denk ik een snellader genoemd. De tablet of telefoon geeft vaak zelf op het scherm kort aan dat er een snellader werd aangesloten.

Het kan natuurlijk voorkomen dat een adapter stuk gaat en dat die nauwelijks meer oplaadt. Op het scherm van het apparaat komt dan vaak te staan dat je een geschikte lader moet aansluiten maar wees er zelf ook op verdacht. Af en toe moet ik een lader afschrijven. Je krijgt ze trouwens niet meer bij een nieuw artikel, omdat er al voldoende van in omloop zouden zijn. Fabrikanten geven daarmee zelf ook aan dat het niet uitmaakt welke je gebruikt. Veel telefoons laden ook al draadloos op.

Voltage is belangrijk en niet amperage. Echter, batterijen en accu's kunnen niet tegen een te hoge laadspanning en de spanningsverdelers hebben het ook makkelijker bij minder stroomsterkte. Ik zou daarom geen laders gebruiken van meer dan 2 Amp. (grotere powerbank batterijen) en voor dagelijks gebruik niet meer dan 1,5 Amp.
 
Bij USB laders hoort het 5V te zijn. Ik heb het er wel voor de zekerheid bijgezet.
Ter info:
De lader van mijn zoon is meer dan >4A snelladen
ik meen een van deze Oneplus series:
1699981523530.png
Hij is als documentaire maker lang overal niet in staat om op te laden, dus het moet snel (max 30W gaat richting max 6A) en dan ook nog een powerbank erbij.
 
Okay. Hartelijk bedankt voor jullie uitvoerige uitleg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan