• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatst ingevoerde waarde opzoeken

• Onderwerp starter Onderwerp starter jk87
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jk87

Gebruiker
Lid geworden
7 aug 2008
Hallo iedereen,

Ik moet een bestandje maken dat het verbruik van verschillende vrachtwagens berekend. Dat klinkt allemaal vrij eenvoudig, maar om het verbruik te berekenen moet ik de kilomterstand van de laatste en voorlaatste tankbeurt hebben.

Het probleem is dat de kilometerstand van de voorlaatste beurt alleen in het systeem is terug te vinden. Ik wil dus per kenteken de laatst ingevoerde kilometerstand oproepen. Ik heb geexperimenteerd met verticaal zoeken maar krijg het niet voor elkaar. Excel moet dus van het juiste kenteken de laatste kilometer invoer weergeven. Kan iemand mij hiermee helpen?

Alvast bedankt!

Met een combinatie van Autofilter en Subtotaal(104;<range>) lukt het vrij eenvoudig.

Vermoedelijk zal het met SOMPRODUCT ook wel kunnen maar daar ben ik niet zo bedreven in. Anderen wellicht wel.

Bijlagen

Wat bedoel je precies met de gegevens van de voorlaatste tankbeurt moeten uit het systeem worden gehaald? Bedoel je hiermee excel of een ander systeem?

Ik heb nog eens naar je invoersheet gekeken en ik denk dat je de info uit xls wilt halen.

Dit zou een werkende formule zijn (plak in d12):
=IF(ISNA(LOOKUP(2;1/($A$2:$A11=A12);$E$2:$E11));0;LOOKUP(2;1/($A$2:$A11=A12);$E$2:$E11))

Met een macro en uitgebreid filter :

Wijzig de nummerplaat in J1

Joske

Bijlagen

Ik bedoel uit excel, het is de bedoeling dat er een database met tankgegevens wordt aangelegd en dat steeds de laatst ingevulde kilometerstand van een kenteken de start wordt van de nieuwe regel van het kenteken.

Met een matrixformule is dat zo gepiept.:)

Matrixformules worden ingegeven met Ctrl-Shift-Enter

Cobbe

Cobbe netjes :thumb:,

Ik zat ondertussen al 3 kwartier te zwoegen om er een matrixformule uit te persen, maar ik kwam er niet uit. Ik zal mij toch eens gaan verdiepen in matrixformules.
Ik had het dan maar met uitgebreide filter gedaan.

Joske :thumb:

Ok, vul in A12 het kenteken in en de laatste km-stand wordt automatisch bijgezocht of 0 als het kenteken nog niet eerder is ingevuld.

Groeten,

Marco

Bijlagen

Joske, thx!

Nu alleen nog een 'akkoord' van de aanvragende partij! ;)

Geweldig oplossing Markal, heel erg bedankt!!!

De rest ook bedankt voor snelle reactie en meedenken, super!!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan