• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

laatste cel met een bepaalde waarde weegeven

Status
Niet open voor verdere reacties.

edwin13387

Gebruiker
Lid geworden
12 jun 2015
Bekijk bijlage helpmij forum.xlsx

Hallo,

Ik ben bezig met een rekening boekje te schrijven, maar loop vast bij de mutaties.
Ik wil het bedrag van de wijziging bij de vorige eindwaarde optellen(afboekingen zijn - dus optellen geeft geen probleem).
Nu is het probleem dat er meerdere rekeningen staan en dus zoek ik het laatste eindsaldo van rekening 2 bijv.
Vert.zoeken met een index brengt hem niet, die pakt de 1e niet de laatste cel.
Zoeken doet het zelfde.

Marco's ben ik niet in thuis, dus zoek het in een formule.

mvg
Edwin

de bedoeling is dus dat in tab amro bankieren het saldo samengesteld wordt door het oude saldo van de juiste rekening, bij de vorige mutatie, en de huidige mutatie.
Mijn probleem is dat hij de chronologisch oudste pakt, i.p.v. de nieuwste.

Bedenk me nu dat via sorteren dit te verhelpen is, maar geeft continu meer werk met invoegen nieuwe data.
Het liefst dus een formule voor een soort inv.Vlookup

Laatst bewerkt:
Kun je het excel bestandje (ontdaan van gevoelige informatie) hier plaatsen?

Als de rekeningnummers in kolom A staan, de wijzigingen in kolom B en de saldi in kolom C, dan nomineer ik de volgende matrixformule in C2 (bevestigen met CTRL-SHIFT-ENTER, niet gewoon ENTER) en kopiëren naar beneden:

Code:
=ALS.FOUT(B2+INDEX(C$1:C1;MAX(ALS((A$1:A1)=A2;RIJ(C$2:C2)-RIJ(C$2)+1)));B2)

Laatst bewerkt:
Veel eenvoudiger is nog om de huidige en alle voorgaande wijzigingen van het betreffende rekeningnummer bij elkaar op te tellen met de volgende gewone formule in C2 en kopiëren naar beneden:

Code:
=SOM.ALS(A$2:A2;A2;B$2:B2)

Laatst bewerkt:
Edwin,

Kijk eens of dit is wat je bedoeld?
De formules in Kolom E heb ik gewijzigd, die gebruik ik ook weer in Kolom F.
Verder heb ik de teksten in kolom "eigenaar" aan elkaar gezet omdat ik met gedefinieerde namen ben gaan werken.

Nog ff iets:
Op het blad "uitgave per maand 2014" staat in G3 de volgende formule:
Code:
=SOM(G4:G15)/AANTAL.ALS(G4:G15;"<>0")
AANTAL.ALS(G4:G15);"<>0" zal altijd als resultaat 12 hebben behalve als er ergens een nul (0) staat.
Wijzig de formule in:
Code:
=ALS.FOUT(G17/AANTAL(G5:G15);0)
En trek de formule door naar rechts.

Bijlagen

Laatst bewerkt:
@ Marcel:
Ja zo simpel had ik ook moeten bedenken... thx werkt zeker.

@ Ad:
Bedankt dat zocht ik, en voor het verder kijken.
Hij heeft nog wat moeite met de 4/5/6/7 omzetten naar de 9 cijferige rekening nummers.
Daar ga ik nog even naar kijken.
Bedankt in ieder geval, opties die ik nog nooit gebruikt had

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan