• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste cijfer uit kolom halen

• Onderwerp starter Onderwerp starter jog
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jog

Gebruiker
Lid geworden
4 mrt 2009
Hallo,

kan iemand mij vertellen hoe ik het laatste cijfer uit een kolom kan weergeven in een andere cel.

LET WEL: in de kolom (J) is reeds een formule geplaatst zodat er reeds een 0 staat (door voorwaardelijke opmaak gemaskeerd).

Indien ik in een cel volgende formule plaats, gaat deze natuurlijk altijd 0 als uitkomst geven.

=ZOEKEN(9,999E+307;J:J)

Hoe kan ik als uitkomst het laatste getal uit de kolom (niet gelijk aan 0) weergeven?

Alvast erg bedankt voor de reactie

Misschien met deze?

Code:
=INDIRECT("J"&INDEX(AANTAL.ALS(J:J;">0");0))

Beste Cobbe,

bedankt voor de snelle reactie maar de formule schijnt niet te werken.

In bijlage een voorbeeld.

Cel J1 zou het laatste cijfer van de kolom moeten weergeven (-79) en geen 0

Bekijk bijlage 161413

Code:
=INDIRECT("J"&INDEX(AANTAL.ALS(g:g;">0")+1;0))

Deze werkt denk ik wel.

kan nog iets korter:

Code:
=INDIRECT("J"&INDEX(aantal(G:G)+2;0))

Laatst bewerkt:
Bij deze mag er ook in de rij met pos/neg getallen een 0 tussendoor staan. De formule zal de laatste ongelijk aan 0 weergeven.
Code:
=INDEX(J3:J2500;GROOTSTE(ALS(J3:J2500<>0;RIJ(J3:J2500)-2);1))
Wel afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER i.p.v. enter. Excel zet dan zelf de accolades { en } om de formule heen. Om de snelheid te bevorderen (en de Matrixformule te laten werken) raad ik je aan om niet alleen met kolomletters te werken maar een afgebakend gebied.

Succes,

of
Code:
{=OFFSET(J1;MAX((J:J<>0)*ROW(J:J))-1;0)}

of

Code:
{=INDEX(J:J;MAX((J:J<>0)*ROW(J:J));1)}

Laatst bewerkt:
@ snb,
Netjes - Mooie formule.
ROW alleen nog vervangen voor RIJ, maar wie let daar op . . . .:D

Groet,

@thankyou

Het werkt in ieder geval in mijn Engelstalige Excel met Europese internationale instellingen; maar natuurlijk: mutatis mutandis.

Bedankt allemaal om mee te helpen zoeken naar de oplossing van mijn probleem.

De formule van ThankYou werkt perfect en hoewel de formule van snb er beter uitziet, geeft deze bij mij echter altijd 0

Alleszins, mijn probleem is opgelost waarvoor ontzettend bedankt.:d

Je moet de formule wel invoeren met ctrl-shift-Enter

heb ik wel gedaan hoor, maar geeft toch als uitkomst 0 bij mij

De formule van snb werkt prima, eerst ROW vervangen voor RIJ en daarna afsluiten met CTRL+SHIFT+ENTER.
Het kan zijn dat jouw excel versie (nog) niet overweg kan met oneindige bereiken, maak er dan =INDEX(J1:J1000;MAX((J1:J1000<>0)*RIJ(J1:J1000));1) van.

Succes,

Laatst bewerkt:
Beste Thankyou,

thank you, het zal inderdaad wel zo zijn dat mijn versie van excel niet overweg kan met oneindige bereiken.
De formule in je laatste reactie doet het wel, thx

Gefeliciteerd.

Wil je dan alleen nog de vraag op opgelost/ afgehandeld zetten?
Bedankt,

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan