• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste datum van een uitbetaling

Status
Niet open voor verdere reacties.

GeertDm

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 sep 2019
hoi,

mijn vriendin opent binnenkort een winkeltje en wil haar administratie in Excel bijhouden. Het is een winkel waar mensen kleding inbrengen, ze krijgen een eigen klantnr en indien er iets wordt verkocht, dan krijgt de inbrenger een percentage van de opbrengst. Ze houdt dan twee tabbladen bij;

- artikelverkoop op nr, dat wordt doorgerekend naar totale vergoeding. Dus als er bv in 2 maanden tijd 4 artikelen verkocht zijn, dan telt dat allemaal op tot 1 bedrag.
- voldaan op klantniveau. Als klant is geweest, dan wordt het bedrag uitgekeerd.

echter: dan wil ik graag 2 dingen erbij hebben;
1. als het bedrag is voldaan, zou er weer een nieuwe teller moeten gaan lopen vanaf de datum dat het bedrag voldaan is aan de klant
2. deze teller is dan maximaal een jaar (dan vervalt het bedrag) of minder, naar gelang er voor de laatste keer is uitbetaald

ik heb de formule =MAX(als) hiervoor gebruikt, die verwijst dan naar het tabblad voldaan, en zou eruit moeten filteren wat de laatste datum van uitkering is geweest. die datum zou er dan achter gezet moeten worden.
aanname: dan wordt het bedrag als geheel uitgekeerd en is de teller op nul. Dan kan ik daarna met deze datum een range bepalen (tussen datum X en Y) om de totaalsom weer te maken.

in bijgaand voorbeeld heb ik dat gedaan, echter de teller werkt bij bijna geen een klant. maar wel bij sommige? ik heb geen idee waar dit nu mis gaat, hoop dat iemand me verder kan helpen.

update > de excel bijlage is te groot, 8,5mb als bijlage, ik probeer even een manier te vinden om het er toch bij te krijgen. de formule werkt nu zo;
=MAX(ALS((Voldaan!D:D=D2);Voldaan!C:C))

waarbij in D2 gezocht wordt naar de klantnaam die terugkomt in voldaan!D:D.
als die gelijk is, dan de MAX van Voldaan!C:C, waarin data staan van de laatste uitkering.

bedankt!

Maak even een representatief voorbeeldbestand. Hoef niet het originele bestand te zijn.

Merk op dat de formule die je bedacht hebt wel zou kunnen, mits je 'm afsluit met Control+Shift+Enter. Het is een matrixfunctie namelijk.

geweldig! Dat is de oplossing, Control+Shift+Enter. werkt nu perfect, dank je wel AlexCEL! top

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan