• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste datum zoeken

Status
Niet open voor verdere reacties.

robdgr

Verenigingslid
Lid geworden
8 sep 2001
Office versie
Microsoft 365
In kolom A staan de data, met naam datum, in kolom C de omschrijvingen met naam omschrijving. Nu zoek ik naar de laatste datum die bij een bepaalde omschrijving hoort. Na enig klooien vind ik die met de volgende formule:
Code:
=SOMPRODUCT(MAX(Datum)*(Omschrijving="winkeltje"))-DATUM(2440;5;31)
of
Code:
=SOMPRODUCT(MAX(Datum)*(Omschrijving="winkeltje"))-197384
De laatste toevoeging is proefondervindelijk gedaan, omdat ik het op een andere manier niet voor elkaar krijg. Als ik als test een andere datum invoeg, blijkt bovenstaande formule niet meer te werken. Is dit eigenlijk mogelijk?

Laatst bewerkt:
Hoi

=ZOEKEN(9,999E+307;ALS(Omschrijving="winkeltje";Datum;""))

en bevestigen met Ctrl-Shift-Enter, niet Enter zoals normaal.

Wigi

Wigi,

Dank, dit werkt perfect. Alleen begrijp ik niet waar de formule naar zoekt. :o

Rob

De formule gaat door elke cel van het bereik Omschrijving. Staat daar Wikeltje, dan neemt het de datum, anders een lege string ("").

Dan nemen we een enorm groot getal dat opgezocht wordt in de resultaten. Net zoals bij VERT.ZOEKEN stopt die functie bij het laatste getal dat nog net kleiner is dan de zoekwaarde, maar gaat wel door alle datums heen. Het stopt m.a.w. bij de laatste datum, net wat jij wilde hebben ;)

Wigi

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan