Laatste grote update voor Windows 2000.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Berichten
26.322
Nooit meer een service pack.

Het nog altijd veelgebruikte Windows 2000 krijgt deze week zijn laatste grote update. Daarna worden updates zeldzaam, want eind juni schroeft Microsoft de ondersteuning voor het besturingssysteem sterk terug.

Omdat de komende update eerder een patch-collectie is en geen nieuwe functionaliteit biedt, krijgt de download niet het etiket Service Pack (SP) opgespeld. In de plaats draagt het de naam Update Rollup. Sinds de lancering vijf jaar geleden ontving Windows 2000 al vier van dergelijke service packs, maar een vijfde zit er niet meer in.

De Update Rollup zal alle eerder verschenen patches voor Windows 2000 bevatten, plus enkele softwarepleisters voor minder cruciale lekken die nooit wereldkundig zijn gemaakt.

Eind deze maand stopt Microsoft zijn zogenoemde mainstream support voor Windows 2000 en ontvangt het OS alleen nog extended support. De facto betekent dit dat de fabrikant geen tijd meer steekt in nieuwe functionaliteit en zich beperkt tot beveiligingsupdates. Bovendien is telefonische ondersteuning vanaf dan niet meer gratis en moeten bedrijven betalen voor hotfix-oplossingen die niets te maken hebben met veiligheid. Volgens de <b><i><a href="http://support.microsoft.com/?LN=nl-be&scid=fh%3Ben-us%3Blifecycle&x=11&y=11" target="_blank">Microsoft Support Lifecycle-webpagina</a></b></i> duurt deze Extended Support-periode van Windows 2000 nog tot 30 juni 2010.

Het terugschroeven van de ondersteuning voor Windows 2000 stelt Microsoft in staat om zich meer te richten op Windows XP, Server 2003 en het toekomstige Longhorn-platform. Wellicht hoopt men in Redmond ook dat er meer zakelijke klanten zullen overstappen. Voorlopig blijft Windows 2000 echter behoorlijk populair; recente cijfers van AssetMetrix wijzen erop dat nog bijna de helft van Amerikaanse (MKB-) bedrijven het vijf jaar oude besturingssysteem gebruikt.
 
Ik vind het jammer hoor moet ik zeggen. NT 4.0 heeft zes servicepacks gekregen en Windows 2000 wordt nog steeds veel gebruikt in bedrijfsomgevingen.

Zelf vind ik het ook een erg fijn OS.
 
Ik kan het wel begrijpen. Microsoft verwacht veel van Server 2003. Het is dat toch logisch dat je oudere modellen uit de running haalt. En hij is oud! Al 6 jaar bijna.
 
Jawel.. Maar het was een vrij grote doorbraak natuurlijk en met een hele hoop tamtam geïntroduceerd.
En nog steeds wordt het veel gebruikt. Sterker nog, mijn school is vorig jaar naar 2000 overgestapt na jaren op 4.0 gewerkt te hebben.
 
Mijn school net zo.. draait ook pas 4 jaar op win 2000. Ze hebben er zelfs pas een nieuwe netwerk monitor op gezet.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan