• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste niet-lege waarde zoeken die voldoet aan criterium

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daan570

Gebruiker
Lid geworden
8 feb 2023
Berichten
8
Ik ben op zoek naar een formule waarmee ik de laatste niet-lege waarde in een rij zoek en weergeef, die tevens niet "direct" bevat. Ik gebruik momenteel al onderstaande formule om de een na laatste waarde in de rij te vinden, maar het lukt me niet om die aan te passen met het net genoemde criterium.

Code:
=ALS([@[Interactie 2]]="";"-";ZOEKEN(2;1/(Tabel1[@[Interactie 1]:[Interactie 10]]<>"");Tabel1[@[Bestelnummer]:[Interactie 9]]))

Iemand die mij hier mee kan helpen? Bij voorbaat dank!

hBLf ZzLOnaDgAAAAAAAAAAAE4UJAEAAAAAAAAAAMCJgiQAAAAAAAAAAAA4UZAEAAAAAAAAAAAAJwqSAAAAAAAAAAAA4ERBEgAAAAAAAAAAAJwoSAIAAAAAAAAAAIATBUkAAAAAAAAAAABwoiAJAAAAAAAAAAAAThQkAQAAAAAAAAAAwImCJAAAAAAAAAAAADhRkAQAAAAAAAAAAAAHkf8fP4LBsz2Ob3YAAAAASUVORK5CYII=
 

Bijlagen

  • Conversiepaden - Laatste non-directe waarde.xlsx
    18,7 KB · Weergaven: 17
Zoiets?
Code:
=LET(x;J3:S3;ALS.FOUT(INDEX(x;VERGELIJKEN("direct";x;0)-1);ZOEKEN(2;1/(x<>"");x)))
 
Zoiets?
Code:
=LET(x;J3:S3;ALS.FOUT(INDEX(x;VERGELIJKEN("direct";x;0)-1);ZOEKEN(2;1/(x<>"");x)))

Dankjewel, in principe werkt het! Echter: ik had het niet in het bestand toegevoegd maar in sommige rijen staat er ook aan het begin van een rij de waarde "direct". Dan krijg ik een foutmelding en werkt de formule niet meer aangezien het dan buiten het bereik valt geloof ik?
 

Bijlagen

  • Schermafbeelding 2023-02-15 113846.png
    Schermafbeelding 2023-02-15 113846.png
    52,2 KB · Weergaven: 14
Laatst bewerkt:
Test het eens.
Code:
=LET(x;J3:S3;ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/((x<>"")*(x<>"direct"));x);"-"))
 
Test het eens.
Code:
=LET(x;J3:S3;ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/((x<>"")*(x<>"direct"));x);"-"))

Kijk aan, hij doet het! Dankjewel HSV. Welke functie heeft de "x" in de formules? Dat heb ik nog niet eerder gezien.
 
Mooi dat het al opgelost is...

Met behulp van de (Excel 365) LET functie kun je aan x (of y, of z, of AAAA, zelf te kiezen) een waarde toekennen, in dit geval het bereik J3:S3. In het deel erna hoef je dan niet elke keer J3:S3 te typen maar volstaat "x".
Hierdoor kunnen sommige functies veel korter geschreven worden!
 
Mooi dat het al opgelost is...

Met behulp van de (Excel 365) LET functie kun je aan x (of y, of z, of AAAA, zelf te kiezen) een waarde toekennen, in dit geval het bereik J3:S3. In het deel erna hoef je dan niet elke keer J3:S3 te typen maar volstaat "x".
Hierdoor kunnen sommige functies veel korter geschreven worden!

Aaah oke handig om te weten. Bedankt nogmaals mensen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan