• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Laatste tijd met voorwaarde

Status
Niet open voor verdere reacties.

Glenno

Gebruiker
Lid geworden
12 okt 2007
Berichten
146
Hallo,

Zie bijlage.

In Blad1 staat in kolom B een kamernummer, In kolom E moet een tijd komen te staan.

De tijd moet de LAATSTE tijd uit Blad2 zijn die correspondeert met het kamernummer uit blad 1.

Voorbeeld:
Kamer 5B moet teruggeven 3:05
Kamer 3A moet teruggeven 11:45

Komt de kamer niet voor in Blad2, dan moet teruggeven worden "Onbezet"

Dank voor de moeite.

Gr. Glenno
 

Bijlagen

  • Laatste waarde met voorwaarde.xlsx
    10,1 KB · Weergaven: 11
Met een sorteer macrootje dat kolom C op Blad2 sorteert van laag naar hoog en kolom D van hoog naar laag en de formule
Code:
=ALS.FOUT(VERT.ZOEKEN(B3;Blad2!C:D;2;ONWAAR);"Onbezet")
op Blad1 in E3 doorgetrokken naar beneden ben je klaar.
Maar er is vast een slimmere oplossing.
 
Zonder sorteren, gewoon de laatste waarde:
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/(Blad2!$C$2:$C$8=B3);Blad2!$D$2:$D$8);"Onbezet")
Cel format in kolom E op tijd zetten.
 
Zonder sorteren, gewoon de laatste waarde:
Code:
=ALS.FOUT(ZOEKEN(2;1/(Blad2!$C$2:$C$8=B3);Blad2!$D$2:$D$8);"Onbezet")
Cel format in kolom E op tijd zetten.

Hallo AlexCel,

Dankjewel voor je reactie.
Er gaat iets fout of ik doe iets fout.
Ik heb de formule 1 op 1 gekopieerd in blad 1, E3:E12. Ik krijg echter een error (u kunt geen deel van een matrix wijzigen)
Als ik de formule tussen {} zet, dan krijg ik in E3:E12 overal "Onbezet".

Doe ik iets verkeerd?

Gr. Glenno
 
Doe ik iets verkeerd?

Ja, je hebt de eerdere formule als matrix ingevoerd (niet nodig).... dan kun je niet een individuele cel wijzigen.

Selecteer E3 t/m E12, druk op delete, kopieer dan de formule uit #3 in cel E3 en TREK deze naar beneden. Dan krijg je precies wat je wilt.
 

Bijlagen

  • Laatste waarde met voorwaarde (AC).xlsx
    12,1 KB · Weergaven: 11
Onwijs bedankt. Het werkt. Ik kan weer verder.

gr. Glenno
 
@AlexCEL
Ik ben vast niet de enige die hier graag wat uitleg bij zou willen hebben.
Een mooie oplossing die goed werkt, maar het zoeken van de waarde 2 in een inverse vector is niet helemaal wat ik zelf verzonnen zou hebben!
Ik snap dan ook niet hoe dit werkt, ben heel nieuwsgierig.
 
ZOEKEN kijkt van beneden naar boven. Ook zal de functie een waarde retourneren die het dichtst bij 2 zit, als er geen match gevonden wordt. Als er alleen foutmeldingen aanwezig zijn in de matrix, is de ouput een error.

Foutwaarden worden genegeerd, dus
Als je onderstaande deel van de formule even met F9 evalueert zie je of enen of foutmeldingen. De functie zal de eerste 1 vinden(dichtst bij getal 2) en de bijbehorende waarde van de retourmatrix als output geven.

Al zou je 999 op de plek van de 2 zetten, werkt het nog steeds omdat de eerst gevonden "1" in de matrix het dichts bij 999 ligt.

Code:
=1/(Blad2!$C$2:$C$8=B5)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan