Laatste tweet bepalen

Status
Niet open voor verdere reacties.

madref

Gebruiker
Lid geworden
17 feb 2005
Ik ben weer eens begonnen aan een nieuw project.
Ik ben een database aan het bouwen voor het onderhoud van twitter-tweets.
Ik heb 3 tabellen: tbl_Tweets, tbl_Tweet_Categorie en tbl_Posts
tbl_Tweets : Tweet_ID (Auto), Tweet_Tekst (Tekst), Tweet_Categorie (Numeriek)
tbl_Tweet_Categorie: TCat_ID (Auto), TCat_Categorie (Tekst)
tbl_Posts: Post_ID (Auto), Post_Tweet_ID (Numeriek), Post_Datum, Post_Tijd

Tabel tbl_Post wordt gevuld door tweets te selecteren en dan een datum en tijd in te vullen. Dit werkt prima.

Er blijven dus ook tweets over waarbij geen datum en tijd is ingevuld.

Maak je nu een query waarin je probeert de laatste geposte datum van een tweet te voorschijn te krijgen, dan vallen deze laatste buiten de boot.
De query die ik gebruik is:
Code:
SELECT tbl_Tweets.Tweet_ID, tbl_Tweets.Tweet_Tekst AS Tweet, tbl_Tweets.Tweet_URL AS URL, tbl_Tweets_Categorie.TCat_Categorie AS Categorie, Last(Format([Post_Datum],"dd\/mm\/yyyy")+" "+Format([Post_Tijd],"Short Time")) AS [Laatste Post]
FROM (tbl_Tweets_Categorie INNER JOIN tbl_Tweets ON tbl_Tweets_Categorie.TCat_ID = tbl_Tweets.Tweet_Categorie) INNER JOIN tbl_Posts ON tbl_Tweets.Tweet_ID = tbl_Posts.Post_Tweet_ID
GROUP BY tbl_Tweets.Tweet_ID, tbl_Tweets.Tweet_Tekst, tbl_Tweets.Tweet_URL, tbl_Tweets_Categorie.TCat_Categorie
ORDER BY tbl_Tweets.Tweet_Tekst;

Wat ik eigelijk wil is dat als er geen post is gedaan van een bepaalde tweet dat er dan bij [Laatste Post] een streepje ( - ) staat.

Wie kan me helpen?

De bijlage krijg ik hier niet bijgevoegd.
Deze vraag staat ook hier met bijlage (Access 2010):
http://office.webforums.nl/viewtopic.php?f=6&t=47239

Ik heb dit database ook geconverteerd naar Access 2002-2003 (Zie post #4)

Laatst bewerkt:
Ik zie dat reeds een 60-tal mensen dit bericht hebben gelezen.
Maar helaas is er nog niemand met een oplossing gekomen.
Is mijn probleem dan zo moeilijk of vraag ik het onmogelijke of heb ik geen geduld.

het zou zeker helpen als het bestand op het andere forum te openen is met een oudere versie van access in plaats van 2007 of 2010

Maak van de koppeling tussen Tweets en Posts een Outer Join, en verander je Laatste post naar deze expressie:
Code:
Laatste Post: IIf(DCount("[Post_ID]";"tbl_Posts";"[Post_Tweet_ID]=" & [Tweet_ID])=0;"-";Laatste(Format([Post_Datum];"dd\/mm\/yyyy")+" "+Format([Post_Tijd];"Short Time")))

Als ik er dit van maak:
Code:
SELECT tbl_Tweets.Tweet_ID, tbl_Tweets.Tweet_Tekst AS Tweet, tbl_Tweets.Tweet_URL AS URL, tbl_Tweets_Categorie.TCat_Categorie AS Categorie, IIf(DCount("[Post_ID]","tbl_Posts","[Post_Tweet_ID]=" & [Tweet_ID])=0,"-",Last(Format([Post_Datum],"dd\/mm\/yyyy")+" "+Format([Post_Tijd],"Short Time"))) AS [Laatste Post]
FROM (tbl_Tweets_Categorie INNER JOIN tbl_Tweets ON tbl_Tweets_Categorie.TCat_ID = tbl_Tweets.Tweet_Categorie) OUTER JOIN tbl_Posts ON tbl_Tweets.Tweet_ID = tbl_Posts.Post_Tweet_ID
GROUP BY tbl_Tweets.Tweet_ID, tbl_Tweets.Tweet_Tekst, tbl_Tweets.Tweet_URL, tbl_Tweets_Categorie.TCat_Categorie

Dan krijg ik een foutmelding die gegenereerd word op het woord OUTER

Wat doe ik fout??

Outer Join bestaat niet als term. Dit is de volledige SQL:
Code:
SELECT tbl_Tweets.Tweet_ID, tbl_Tweets.Tweet_Tekst AS Tweet, tbl_Tweets.Tweet_URL AS URL, tbl_Tweets_Categorie.TCat_Categorie AS Categorie, IIf(DCount("[Post_ID]","tbl_Posts","[Post_Tweet_ID]=" & [Tweet_ID])=0,"-",Last(Format([Post_Datum],"dd\/mm\/yyyy")+" "+Format([Post_Tijd],"Short Time"))) AS [Laatste Post]
FROM (tbl_Tweets_Categorie INNER JOIN tbl_Tweets ON tbl_Tweets_Categorie.TCat_ID = tbl_Tweets.Tweet_Categorie) LEFT JOIN tbl_Posts ON tbl_Tweets.Tweet_ID = tbl_Posts.Post_Tweet_ID

Volgens mij kan je, als ik je reactie op het andere forum goed interpreteer, wel uit de voeten met deze query. Kan de vraag denk ik op <Opgelost> ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan