LAN Kabel opsplitsen ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jesper V

Gebruiker
Lid geworden
13 nov 2006
Hallo allemaal :),

Onze thuis situatie:
1x Router, Sweex (weet niet welk type), 4 poorten voor LAN Kabel
2x PC (aangesloten via kabels op de Router)
1x Laptop (^^)

Dus 1 poort is nog vrij :)

We draaien allemaal Windows XP Home. Zoals je dus ziet is één plek in de router nog vrij voor een andere computer, deze word voor de nieuwe computer die op zolder word gezet voor mijn broertje.

Sinds gisteravond heb ik de beschikking over een Laptop, en ik zou daar ook graag internet/netwerk op willen hebben, zodat ik kan internetten en alle andere netwerk dingen (delen, ect.).

Is het mogelijk om mijn LAN Kabel "optesplitsen" in 2 kabel, zodat ik ook een kabel naar zijn laptop kan doen. Of is er misschien een één of ander apparaatje die dit "probleem" kan oplossen, zonder een router aan te schaffen met meerdere poorten ?

Met vriendelijk groeten,
Jesper

over opslitsen weet ik niks maar als je een nieuwe laptop hebt is draadloos misschien wel een optie.

ik weet niet of jouw router dit ondersteunt maar dan hou je toch wel 1 poort over voor de zolder (draadloos bereik is waarschijnlijk niet groot genoeg om zolder te halen)

Nee, router is gewoon een simpel ding met 4 poorten, een aan/uit knop en een reset knop ;).

Misschien andere mogelijkheden, iemand ?

Wanneer één van de laptops een draadloze aansluiting heeft kun je een draadloze router overwegen. Voor 35 euri's heb je er één.

Opsplitsen gaat zeker niet. De router geeft elke poort zijn ip-adres wat dus wilt zeggen dat er 2 pc's hetzelde ip adres hebben wat zowiezo voor conflicten zorgt. Een nieuwe router die draadloos ondersteunt is hier de enige optie volgens mij. Er bestaan ook routers met meer dan 4 poorten maar die zijn voor bedrijven bedoelt en dat zal je wel aan het prijskaartje merken ;)

Hang er een switch bij, kun je er nog minimaal 4 aansluiten.

Bedankt voor de snelle antwoorden !

Zo'n switch he, daar kan ik gewoon de kabel in stoppen die naar mijn normale computer loopt, en dan moet ik dus twee nieuwe kabel maken (geen probleem), en zodan de PC & de Laptop op de Switch aansluiten ?

Bedankt alvast :)

Die sluit je aan op de vrije poort op de router, en die deelt de ip adressen uit, ook aan de computers aan de switch.

Die sluit je aan op de vrije poort op de router, en die deelt de ip adressen uit, ook aan de computers aan de switch.

En het aansluiten van router naar switch gebeurt met een normale LAN kabel ?

Zoja, dan kan ik dus gewoon de Switch op mijn kamer plaatsen, en dan met twee korte kabels de PC & Laptop aan de switch verbinden ?

Jeb.

Of voor draadloos kiezen, zoals eerder aangegeven, maar dit is goedkoper, en werkt ook prima, zonder het instellen van die beveiligingen.

Als die werkt.:rolleyes:

Sweex is nu niet direct mijn merk, maar in de winkel heb je ze vanaf een euro of 20, nieuw.

Had even een Sweex Switch besteld (splinter nieuw ;)), vandaag binnen, even kabels gehaald, en klaar ;)

Allemaal bedankt :thumb:.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan