lan maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

guevara

Gebruiker
Lid geworden
4 jan 2003
Berichten
172
hi all
heb vandaag een ethernet card gekocht
ik heb m geinstaleerd
de network setup wizard gedraaid bij beide systemen
maar ik krijg de foutmelding:
"the network connections listed below are disconnected. plug in your network cables.........."
terwijl ik de twee netwerk cards al connected heb (cross)

ik denkdat de kabel stuk is
kan t aan iets anders liggen?
alvast thnx
grtzzzzzzzzz
 
Beide pc's hebben dus een ethernet card. Deze zijn goed geinstalleerd? Er staan geen uitroeptekens naast in het apparaatbeheer?

Kijk vervolgens of je naast je adapter, ook het tcp/ip protocol hebt geinstalleerd en de client voor microsoft netwerken. Ook moet je file and print sharing aanzetten.

Meestal is het een kwestie van een verkeerd ingesteld tcp/ip configuratie. Kijk voor de uitleg hierover op

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?threadid=86960

Controleer of je alles goed hebt ingesteld. Let daarbij op

- zorg dat de ip-adressering voor elke pc uniek is
- let daarbij op het subnetmasker
- het laatste nummer in een ip-adres mag 1 t/m 254 zijn
- de computernaam moet voor elke pc verschillend zijn
- de werkgroep moet voor elke pc hetzelfde zijn

Dat je crosscable stuk is, is mogelijk, maar niet waarschijnlijk. Probeer als je bovenstaande hebt nagelopen eens de volgende dingen

- start/run en dan command. Typ nu in ping 127.0.0.1
Wat staat er?
- typ in hetzelfde zwarte venster nu ping ip adres
Dus je ip adres dat je aan je adapter hebt gegeven. Wat staat er?
- typ in hetzelfde zwarte venster nu ping ip adres
Maar nu het ip adres van de andere computer. Wat staat er?
 
thnx hangmat
heb de ip en subnetmasker aangepast
nu krijg ik bij pc1 (server) het fout melding "you might have no permission..........."
en bij de andere nog steeds niks

als ik naar 127.0.0.1 ping dan heeft ie geen probleem
als ik naar de ingevoerde ip van pc1 vanaf pc1 ping dan kan hij m niet bereiken
hetzelfde gebeurt met ip van pc2 vanaf pc1
 
Draait op beide pc's XP? Welke ipadressen hebben de pc's? Firewall van XP uitstaan en ook eventuele andere firewalls?
 
Om een pc aan te melden op een netwerk, heb je bepaalde rechten nodig. Heb je ingelogd als administrator?
 
Geplaatst door m@rio
Draait op beide pc's XP? Welke ipadressen hebben de pc's? Firewall van XP uitstaan en ook eventuele andere firewalls?


op beide pcs draait xp
ik heb mx-stream dus een vaste ip,(ik heb toch ip anngevuld bij tcp/ip 192.168.0.1-->pc1 en
192.168.0.2-->pc2)
zonealarm staat uit
ik weet niet of de firewall van xp aanstaat
 
Klik rechts op je lanverbinding en dan eigenschappen. Bij het laatste tabblad kan je het uitzetten
 
Geplaatst door m@rio
Kun je nu wel pingen?

ik kan nu pingen naar mijn eigen ip zoals ik die zie als ik ipconfig invoer
maar als ik ping naar 192.168.0.1 of 192.168.0.2
dan bereikt ie m niet
 
het probleem is opgelost
jullie raden nooit wat t was
ik had de kabel geleend van een vriend dus dacht dat dat goed moet zijn
maar eigenlijk was t een straight through - kabel :eek:

ik heb verder de firewall aangepast
nu kan ik pingen
ik kan ook in my network places de files van de andere comp zien maar als ik erop klik dan krijg ik dat fout melding met premission

ik ben op de beide comp administrator

waar kan t aan liggen ???
trouwens moet ik hier doorgaan of een nieuw onderwerp beginnen?

thnx
 
Zet je share permissies op volledig, en je eventuele ntfs permissies op full contrrol voor everyone.

Het lag dus toch aan de kabel. Zo zie je maar weer, een netwerkprobleem zit in een klein hoekje.
 
hi hangmat
heel blij om weer iets van jou te horen

Geplaatst door hangmat
Zet je share permissies op volledig, en je eventuele ntfs permissies op full contrrol voor everyone.

ik wil graag weten hoe ik dat moet doen
 
Toch nog iemand die hier blij met mij is :)

Zorg eerst dat je de bestandsdeling aan hebt gezet. Ga naar start/instellingen/configuratiescherm/netwerk en klik daar op bestanden en printers delen. Vink daar bestandsdeling aan (en eventueel ook de printerdeling, als je andere computers over je netwerk wilt laten printen). Klik de schermen weg met ok.

Ga in de verkenner naar een map die je wilt delen. Bijvoorbeeld, als je de map windows wilt delen, klik je daar met de rechtermuisknop op. Dan zie je een menu waaruit je ondermeer de optie delen kunt kiezen. Klik daarop (met links).

Dan krijg je een venster te zien waarin je de betreffende map kunt delen. Klik op gedeeld als en geef een leuke naam aan de share. Zet de toegang op volledig. KLik de schermen weg met ok.

Als het goed is moet de map die je net gedeeld hebt een soort "handje" krijgen.

Test nu of het werkt. Kijk op een andere computer of je de share wel ziet.

NTFS permissies kan je instellen onder de eigenschappen van een map (als je bestandsysteem ntfs is, onder fat of fat32 heb je deze optie niet) en dan op het tabblad security. Zorg dat de groep everyone daar de machtiging full control heeft.
 
jongen t is niet helemaal gelukt maar wat ik nu echt nodig heb is internet delen
ik heb al zoveel keer geprobeerd maar t wil niet lukken

ik heb op de pc s winxp
gebruik mx-stream

de pcs zijn met elkaar verbonden
ik kan pingen

allow other network users to connect trough this computer s internet connection is aangevikint
toch lukt t niet om op de tweede comp te internetten

heb jij een opl?
alvast thnx
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan