LAN-party: computerkliekjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

Wolfgang777

Gebruiker
Lid geworden
16 jul 2009
Berichten
54
Hallo,

Toen ik onlangs voor de eerste keer een LAN-opstelling met 8 computers maakte (met utp-kabels op een achtpoortige switch) liep het niet helemaal naar wens.

computers 1,2,3,4,5 herkenden elkaar
computers 6,7,8 herkenden elkaar

maar zo was het dus niet mogelijk om met 8 mensen op één spel te spelen.
Enkel dus een groepje van vijf en een groepje van drie.

Wat zie ik over het hoofd ? Waarom werd er niet één grote groep gevormd, maar twee kleinere groepen ?
 
IP adressen?

Aan de hand van de info die je geeft blijven er veel mogelijkheden over, geef eens meer info.
 
Wel, de acht computers haalde ik uit de ongeveer 30 computers die er in het bedrijfsnetwerk stonden.
Daarmee bedoel ik dat die reeds geconfigureerd waren op de grote router/switch in de kelder.
Allemaal hadden ze dus al een 192.168.1.*** adres.
(Behalve bij de nieuwere. Tegenwoordig blijkt het niet meer nodig te zijn om handmatig te configureren, want
ze vinden alles zelf al, automatische toekenning).

Ik heb dus helemaal niks gedaan aan ip's.
Eigenlijk heb ik niets anders gedaan dan de kabeltjes in de switch te steken en alle Firewalls uitgezet, ook alle andere beveiligingen.

Ik zag wel dat er in het netwerkcentrum, bij alles computers 'onbekend netwerk' stond.
Is het mogelijk dat ik een naam moet geven aan het netwerk ?
 
Ze kunnen allemaal in een verschillende werkgroep/domein hangen en elkaar toch 'zien'. Als ze in een netwerk zaten is er best een kans dat er een DHCP server in dat netwerk zit. Als die PC's dan geen IP-adres toegewezen krijgen verzinnen ze er zelf een, die moeten allemaal maar net in dezelfde range zitten.

Er zijn DHCP servertjes te downloaden die je onder een XP machine kunt laten draaien. Iedereen laat zijn/haar PC om een IP-adres vragen die wordt gegeven door de DHCP server, dan weet je zeker dat ze allemaal in dezelfde range zitten.
 
Overigens kan ik melden dat ze allemaal in dezelfde werkgroep zaten. Qua besturingssytemen is het een mix van XP, Vista en vooral 7.
 
Ok, vertrekkende daaruit het nodige leeswerk verricht. Bijzonder technisch, naar mijn situatie toe haal ik eruit dat men hiermee een netwerk kan verdelen in subnetwerken.
Maar ik ben zo goed als zeker dat het subnetmasker overal hetzelfde is.

Is er een mogelijke andere oorzaak aan te wijzen ?
 
Ja, best wel veel ook: uitgeschakelde netwerkkaart of defect, kabels niet in orde enz, maar dit bij meerdere PC's tegelijkertijd lijkt mij wat vreemd. Ik zou dus eerst alle poorten van de switch eens testen.
 
qua hardware denk ik het niet:

- alle computers kregen voorheen internet, dus de netwerkkaarten zijn ok
- kabels en switch ook ok: switch gaf 8 groene lichtjes + alle computers waren zichtbaar voor andere computers.
Alleen was er een groepje van vijf en een groepje van drie i.p.v. één groep van acht.
 
Wel, de acht computers haalde ik uit de ongeveer 30 computers die er in het bedrijfsnetwerk stonden.
Daarmee bedoel ik dat die reeds geconfigureerd waren op de grote router/switch in de kelder.
Allemaal hadden ze dus al een 192.168.1.*** adres.
(Behalve bij de nieuwere. Tegenwoordig blijkt het niet meer nodig te zijn om handmatig te configureren, want
ze vinden alles zelf al, automatische toekenning).

Ik heb dus helemaal niks gedaan aan ip's.
Eigenlijk heb ik niets anders gedaan dan de kabeltjes in de switch te steken en alle Firewalls uitgezet, ook alle andere beveiligingen.

Ik zag wel dat er in het netwerkcentrum, bij alles computers 'onbekend netwerk' stond.
Is het mogelijk dat ik een naam moet geven aan het netwerk ?

'Behalve de nieuwere'
Hoe groot is de kans dat die 'nieuwere' de 3 zijn die apart werkten?
Bovendien zie ik niet echt iets wat IP's toekent in je netwerkje, een switch deelt geen IP uit...
Tenzij de pc's dus al zelf een IP toekennen, is dat het probleem, anders is het handig na te kijken hoe de andere 3 pc's werken...
Verder is de IP info over de 8 pc's wel handig, (intern IP, DHCP ja/nee subnetmask)

RadicalGamer
 
Ik ga morgen meteen nakijken hoe het zit met die ip's.
Mijn noobische veronderstelling was dat als 8 computers aangesloten worden op één switch, ze niet anders kunnen dan elkaar vinden.

Alvast bedankt Tiborv en RadicalGamer !
 
Helaas, alle ip-adressen correct ingegeven.
Toch vinden ze elkaar niet allemaal.

Die computer herkent die en die. De andere computer weer die en die. En als computer A computer B herkent, komt het ook nog voor dat computer B computer A dan weer niet herkent.

Heeft iemand nog tips hoe dit zou kunnen komen ?
 
Kun je alle andere PC's pingen vanaf een vanaf één PC?
Wat bedoel je precies met 'herkennen'? Heb je een firewall actief op de PC's.

Geef eens de exacte configuraties door.
 
Is het mogelijk dat het iets met thuisnetwerk / openbaar netwerk te maken heeft ?
Enkele computers stonden ingesteld met openbaar netwerk. En dat was met geen stokken te wijzigen.

In ieder geval hadden alle computers wel contact met een andere computer.

Wat bedoel je precies met configuratie ?
 
IP-adressen en subnetmaskers die je gebruikt hebt. Op wat voor manier probeer je trouwens de PC's te benaderen?
 
subnet overal 255.255.255.0
ip 192.168.0.***

Wat bedoel je met de manier van benaderen ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan