LAN printer of WiFi printer kopen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lutz
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Lutz

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 jan 2001
Ik vroeg mij af wat beter is: een LAN printer kopen en bedraad via 100Mb aansluiten, of een WLAN printer kopen en via 802.11g aansluiten.

Eigenlijk maakt het niet heel veel uit. Persoonlijk zou ik voor een draadloze printer gaan omdat je dan niet overal draden hebt liggen. Als je een LAN printer neemt moet je wel een kabel hebben die op de plaats van de printer moet komen.

Maakt inderdaad niet zoveel uit. Uiteraard is het printen via de kabel meestal wel wat sneller. En je kunt wat minder configuratie hebben als je via de kabel gaat.

Waarom zou printen via een kabel sneller zijn?

Laatst bewerkt:
@djmaster: kabel ligt er sowieso.

@gast0225: kabel heeft 100Mbps, draadloos ligt er maar 802.11g, dus maximaal 54Mbps, in de realiteit hier 24Mbps.

Wat doet jou / ons denken dat informatie ook écht via de maximum snelheid van de kabel kan worden verzonden / wordt verzonden?

Mijn praktijk ervaring is dat file transfer altijd via kabel sneller gaat dan via WLAN. Ik heb bewust de ethernet overhead en de WLAN overhead gemakshalve buiten beschouwing gehouden.

Dan moeten jouw praktijk en die van mij, toch echt eens een keer een robbertje uitvechten:

Ik heb sinds enige tijd een draadloze Samsung ML 2525w laser printer.
Als ik op de printknop druk, begint deze onmiddellijk te printen, zonder ook maar één seconde vertraging. Al zou ik er 25 kabels aanhangen, sneller dan binnen 1 seconde printen kan niet.................

gast0225: Als je 54 / 8 = 6,75 MB of minder zou versturen, dan heb je in theorie gelijk. In praktijk zal dat echter nooit zijn. Dor afhankelijkheid van andere apparaten en afstand tot de printer heb je altijd verlies via de lucht.

Ongetwijfeld, maar het maakt niet uit welk / wat voor document ik print, de printer start onmiddellijk. Zelfs mijn 2e printer, een inktjet, die wél middels een draad is aangesloten, is minder snel dan mijn draadloze laserprinter. Theorie en praktijk zijn m.i. dus duidelijk anders.

Die inkjet zal vast ook wel een tragere processingsnelheid hebben en wellicht ook minder geheugen.

Ik zet de vraag als opgelost. Veel meer dan maakt niet uit ben ik niet te weten gekomen. En het draadje loopt in een ander richting nu.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan