LAN probleempje

Status
Niet open voor verdere reacties.

vortexcrawler

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
29 dec 2008
Beste allemaal,

- Ik heb ADSL oven ISDN
- Ik gebruik op m'n PC Vista en op m'n Laptop XP
- Ik heb avast geinstalleerd staan
- Ik gebruik een Zyxel Prestige 2602H-63
- Ik gebruik en wil geen wireless
- Ik heb NVIDIA nForce Networking Controller

Het volgende is er aan de hand :

Mijn laptop (XP) heeft altijd goed gedraaid en nog steeds. Nu heb ik een PC aangeschaft (Acer Aspire M3641) met Vista.

Nu wil ik graag een netwerk instellen, en dit is in zekere mate ook gelukt.
Daarnaast wil ik graag in mijn LAN een static DHCP maken door mijn IP aan mijn MAC-adres te koppelen. Nu werkt dit wel voor mijn laptop maar niet voor mijn PC.

Als ik via ipconfig/all mijn gegevens ophaal en ik vul deze in op mijn router (bij LAN - Static DHCP)dan krijg ik de volgende melding ERROR: FAIL TO UPDATE DUE TO... Illegal IP Address!
Bij de gegevens van ipconfig staat overigens dat de DHCP niet is ingeschakeld. Hoe dit zou moeten heb ik geen flauw idee van.

Bij LAN - LAN setup staat:
LAN - LAN Setup

--------------------------------------------------------------------------------

DHCP
DHCP Server
Client IP Pool Starting Address 192.168.1.33 (laptop IP)
Size of Client IP Pool 32
Primary DNS Server 000
Secondary DNS Server 000
Remote DHCP Server N/A

TCP/IP
IP Address 192.168.1.254
IP Subnet Mask 255.255.255.0
RIP Direction None
RIP Version N/A
Multicast IGMP-v2

Any IP Setup niet aangevinkt
Active

Nu wil ik graag dit bovenstaande allemaal juist instellen zodat ik lekker kan downloaden (Je begrijpt). Ik heb het idee dat dit ook allemaal wat langzamer gaat ( ik heb dit uiteraard niet kunnen testen want de boel draait niet)
Als ik via speedtest probeer dan krijg in wel normale waarden.

Bij grabit krijg ik een socket error #11004.
Dit zou iets te maken moeten hebben met DNS.
Die ik trouwens netjes van tiscali heb ingevuld te vinden op weethet.nl

Het IPv6 heb ik op automatisch staan aangezien ik alles bij IPv4 heb ingesteld. Of dit verstandig is of invloed heeft weet ik niet.

NAT heb ik trouwen geforward en omgezet naar het IP-adres van mijn PC ( het schijnt dat je nat poorten alleen voor een computer kunt toewijzen ).

Ik hoop dat iemand hier iets mee kan. ik in ieder geval niet.

Bij voorbaat dank

Vortexcrawler

Hoi,

Je verhaal is me nog niet helemaal duidelijk, ik zal proberen om je een paar dingen te verduidelijken.

Ik gebruik een Zyxel Prestige 2602H-63
Dit is dus je modem + router ( eigenlijk een gateway dus)
Je modem krijgt van je IPS een publiek IPadres. Dit is normaal gezien een dynamisch IP, tenzij je een (duur) abonnement hebt afgesloten om een statisch IP te verkrijgen.

Nu wil ik graag een netwerk instellen, en dit is in zekere mate ook gelukt.
Daarnaast wil ik graag in mijn LAN een static DHCP maken door mijn IP aan mijn MAC-adres te koppelen. Nu werkt dit wel voor mijn laptop maar niet voor mijn PC.
Wat is een static DHCP? Ik neem aan dat je bedoelt dat je zelf de IPadressen vast wil zetten voor elke aangesloten PC en je niet wilt dat je router als DHCP server gaat fungeren.

Dus moet je in de router de DHCP server uit zetten en voor elke PC zelf de nodige gegevens als IPadres, subnet en default router zelf ingeven. Het ipadres voor elke PC moet in hetzelfde subnet liggen als de router, dus je router heeft bvb. 192.168.1.254 dan moeten alle PC's een IPadres krijgen dat begint met 192.168.1

Als ik via ipconfig/all mijn gegevens ophaal en ik vul deze in op mijn router (bij LAN - Static DHCP)dan krijg ik de volgende melding ERROR: FAIL TO UPDATE DUE TO... Illegal IP Address!
Zoals gezegd is het IPadres dat de modem van je ISP krijgt een publiek, dynamisch IPadres. Hier zelf een IPadres gaan invullen zal niet werken. Je publiek adres moet dus steeds op dynamisch DHCP staan. Je adres aan de LAN zijde kan je inderdaad zelf instellen maar moet wel uniek zijn (bvb. 192.168.1.254)

Bij LAN - LAN setup staat:
LAN - LAN Setup

--------------------------------------------------------------------------------

DHCP
DHCP Server
Client IP Pool Starting Address 192.168.1.33 (laptop IP)
Size of Client IP Pool 32
Primary DNS Server 000
Secondary DNS Server 000
Remote DHCP Server N/A

TCP/IP
IP Address 192.168.1.254
IP Subnet Mask 255.255.255.0
RIP Direction None
RIP Version N/A
Multicast IGMP-v2

Any IP Setup niet aangevinkt
Active

Van wat is dit de beschrijving? Van je router instelling, je PC instelling?

Graag wat meer info

Hoi Webster18,

Dit is dus je modem + router ( eigenlijk een gateway dus)
Je modem krijgt van je IPS een publiek IPadres. Dit is normaal gezien een dynamisch IP, tenzij je een (duur) abonnement hebt afgesloten om een statisch IP te verkrijgen.

ik heb voor elke computer dus mijn laptop en mijn pc, bij LAN instellingen een vast IP-adres opgegeven en inderdaad geen speciaal abonnement afgesloten.

Als ik trouwens mijn computers automatisch een ip-adres laat toewijzen dan gaat automatisch de DHCP server de lucht in. ( Kan ik dan bij ipconfig zien).
Ook nu gaat het downloaden niet super snel.

Wat is een static DHCP? Ik neem aan dat je bedoelt dat je zelf de IPadressen vast wil zetten voor elke aangesloten PC en je niet wilt dat je router als DHCP server gaat fungeren.

Ik ben dus onder de indruk dat ik juist een DHCP server moet gebruiken om een goed en snel (ivm downloaden) LAN netwerk te hebben.

Van wat is dit de beschrijving? Van je router instelling, je PC instelling?

Dit zijn de instellingen van mijn Router bij LAN

Ik hoop dat dit wat meer helderheid geeft.

Gr

Vortexcrawler

Als je de dhcp in de router uitschakelt en je vult een statisch ipadres in (bij jou privaat dan nog eens) gaat je pc nooit online komen volgens mij. Je wilt ten slotte een pc met een privaat adres op een publiek netwerk hangen, mss vandaar je melding "illigal ip".
Je gaat je ipadres nu rechstreeks krijgen van de dhcp server van je provider en dit is nooit in de 192 range.

Hoi,

Nu is het al wat duidelijker.

Het feit of je router nu als DHCP server staat ingesteld of niet speelt eigenlijk niet zoveel rol. Wat je op de PC's bij de TCP/IP instellingen ingeeft is belangrijk. Indien je de optie 'automatisch een IP adres verkrijgen' aanvinkt, zal je PC elke keer dat hij wordt opgestart een vraag naar de router versturen om een IPadres te krijgen. De router antwoordt dan met het gevraagde adres.
Indien je de optie 'handmatig een ipadres toewijzen' aanvinkt, dan zal de PC geen vraag naar de router sturen. Zolang het handmatig ingevulde ipadres in hetzelfde subnet zit als de router, moet de verbinding werken.

Je router heeft aan de LAN zijde (de interne zijde) dus het ipadres 192.168.1.254 (prima)
Je laptop heeft 192.168.1.33 (ook prima, zit in hetzelfde subnet)

Zorg er wel voor dat je laptop het adres 192.168.1.254 als default route gebruikt (is ook in TCP/IP in te stellen).

Dit snap ik nog niet goed. Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken. Het is normaal dat als je de router hetzelfde Ipadres wil geven als je PC er zich een IPconflict voordoet (twee apparaten met hetzelfde IPadres op het netwerk).

Als je in je router onder status gaat kijken zal je ook je WAN-ipadres (= je publieke IPadres) zien. Dit krijg je van je ISP en is inderdaad nooit een 192.XXX.XXX.XXX nummer.

Nu wil ik graag dit bovenstaande allemaal juist instellen zodat ik lekker kan downloaden (Je begrijpt). Ik heb het idee dat dit ook allemaal wat langzamer gaat ( ik heb dit uiteraard niet kunnen testen want de boel draait niet)
Als ik via speedtest probeer dan krijg in wel normale waarden.

Bij grabit krijg ik een socket error #11004.
Dit zou iets te maken moeten hebben met DNS.
Die ik trouwens netjes van tiscali heb ingevuld te vinden op weethet.nl
Je downloadsnelheid zou met portforwarding kunnen te maken hebben. Met welk programma heb je problemen?
Indien je de IPv4 gegevens handmatig hebt ingesteld, moet je ook de DNS servers handmatig instellen. In het statusvenster van je router kan je ook zien welke DNS servers je ISP aan je router doorstuurt.

Hoop dat dit je weer wat dichter bij de oplossing brengt.

Beste wensen voor 2009 !!!!!!

Hoi Webster,

Hieronder vind je mijn ipconfig

Ik heb nu bij TCP/IP instellingen bij beide computers handmatig ingesteld.
Zoals je ziet is de DHCP dan weer uitgeschakeld.

Knipsel.jpg

Wat ik heb geprobeerd in mijn router is om een IP-adres (die ik bij TCP/IP instellingen heb ingesteld) aan het MAC-adres van mijn computer(s) te koppelen.
De Melding illigal ip-adres krijg ik nu niet meer sinds ik het IP-adres van mijn PC van 192.168.1.32 naar 192.168.1.34 heb veranderd. Hoe dit laatste uitmaakt snap ik ook niet.
Hieronder een knipsel van mijn router instellingen bij bovenstaand verhaal.

Knipsel2.JPG

En verder de eerder genoemde LAN - LAN instellingen

Knipsel3.JPG

NAT Instellingen

Knipsel4.JPG

En dan nog de firewall insellingen

Knipsel5.jpg

Ergens doe ik iets niet goed wand de snelheid van het downloaden laat te wensen over.

Misschien dat Avast er tussen zit of dat Vista (waarvan de firewall uiteraard gewoon uitstaat) gewoon moeilijk doet, ik weet het niet.

Ik hoor het wel.

De beste wensen en veel gezondheid voor 2009

Groet,

Vortexcrawler

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan