LAN-verbinding in- en uitschakelen in XP en ME

Status
Niet open voor verdere reacties.

Yari02

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
26 jun 2002
Sinds kort LAN-verbinding (DHCP). Werk met dualboot WinME en XP. Gevolg van DHCP is dat je bij XP de LAN-verbinding in- en uit kan schakelen, maar bij WinME niet.
Daar kan ik in de IEexplorer alleen maar via bestand offline werken aanvinken; echter na herstart ME is de LAN-verbinding direct weer actief.
Die LAN-verbinding moet je in ME toch ook aan- en uit kunnen zetten. Maar hoe ? Wie weet raad.

Configuratiescherm/System/Apparaatbeheer/Netwerk -
Op je Netwerkaart dubbelklikken en dan in het Tabblad uitschakelen in dit hardware profiel (links onder) zo kan je hem ook weer inschakelen.

Het is natuurlijk ook handig om een snelkoppeling voor de netwerkverbinding aan ta maken op je bureaublad.

Geplaatst door hangmat
Het is natuurlijk ook handig om een snelkoppeling voor de netwerkverbinding aan ta maken op je bureaublad.

Ik dacht dat zulks alleen mogelijk is met Windows XP? Mijn dochter heeft ME en wat Yari02 dus vraagt kan dus volgens mij niet. Ik heb het tenminste nog niet mogen ontdekken op haar pc. :confused:

juist gezina
je kan het alleen maar verwijderen in millenium

Of de netwerkadapter inderdaad in apparaatbeheer disabelen... En inderdaad werkt het uitschakelen van de adapter alleen in 2000+.

Je kunt ook een batchfile maken die je op je bureaublad plaatst met de volgende inhoud

ipconfig /release
exit

Om de netwerkverbinding weer tot stand te brengen kan je de volgende tekst gebruiken

ipconfig /renew
exit

Volgens mij werkt ipconfig ook met winme als daarnaast een nt installatie is geinstalleerd. Ipconfig werkt tenminste ook in mijn win98 met xp dual boot.

Laatst bewerkt:
Ik was er al bang voor, dat het in ME niet kan.
Bovendien, zo zie je maar dat elke verbetering c.q. vernieuwing ook altijd weer nadelen met zich meebrengt. Op zich is het natuurlijk perfect dat je na starten van 'in dit geval ME' direct online bent.
En verder, werkt internet e.d. trefzekerder en betrouwbaarder dan voorheen.
Maar m'n gevoel zegt, bij uitzetten van de PC, liever de connectie te verbreken. Dat kan dus bij XP wel met de snelkoppeling van de LAN-verbinding.
Dan maar wat betreft ME kiezen voor :
Configuratiescherm/System/Apparaatbeheer/Netwerk -
en daar de netwerkkaart uit- en inschakelen.

Bedankt weer voor het meedenken.

Geplaatst door hangmat

ipconfig /release
exit

Om de netwerkverbinding weer tot stand te brengen kan je de volgende tekst gebruiken

ipconfig /renew
exit

Lijkt me wel wat! Is me nog niet geheel duidelijk of dit nu alleen onder W2000 werkt, of ook onder XP.

:thumb: kee, bedankt Hangmat, zal vanavond ff een batchfiletje aanmaken. Zit nu op m´n werk, vandaar!

Als ik in WinME het commando ipconfig /release
intype onder start-uitvoeren, gebeurt er niets.
De verbinding blijft intact.
In XP werkt het wel op deze manier.

Laatst bewerkt:
Ik heb in WinME via start-uitvoeren het commando ipconfig release gegeven. Dat werkt niet.
Als ik dit onder de DOS-prompt doe, zie ik dat het commando moet zijn :
ipconfig /release_all

Dit werkt perfect en dus voor connecten moet dit zijn :
ipconfig /renew_all

Verder :
In C:\windows 2 file's gemaakt 'Connect en Disconnect.bat'
In Connect staat : ipconfig /renew_all
en in Disconnect : ipconfig /release_all

Op de Taakbalk 2 batch-files, t.w. Connect en Disconnect, die
verwijzen naar de in C:\windows geplaatste bat-files.

Na opnieuw starten ME, blijkt de LAN-verbinding 'default' aan te staan. De batchfiles op de taakbalk zijn dus in feite overbodig - denk ik - want je kan in IE, via bestand, offline eveneens de verbinding tijdelijk uitzetten.

Wat ik wil is, dat je de LAN-verbinding uit kan zetten en dat dit je na herstarten ME deze verbinding zelf aanzet.
Dit kan - en werkt zo - in XP ook(snelkoppeling LAN-verbinding op taakbalk).

Laatst bewerkt:
Maak een snelkoppeling van systeem naar je desktop,
dan heb je 1 seconde nodig om in apparaat beheer te komen, 1 seconde om in netwerk te komen, en 1 seconde om in of uit te schakelen.
Total amount of time = 3 seconds

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan