LAN werkt niet op aldi-pc MS 7204

Status
Niet open voor verdere reacties.

tj1

Gebruiker
Lid geworden
1 jan 2003
Berichten
57
Op een pc van een familielid is de Lan aansluiting (RJ45) voor een bedrade aansluiting niet werkend te krijgen.
De pc is een aldi ms-7204 model uit 2006/7 met (inmiddels) windows 7.

Is het mogelijk dat dit standaard uitgeschakeld is.?En geeft het Bios misschien een oplossing?
In apparaatbeheer is er geen intel netwerkonderdeel te zien, wel een onbekend apparaat....
De inteldriver update geeft verder aan dat er geen intel onboard onderdeel present is. Behalve dan de draadloze wifikaart van Asus.
Ook andere meetprogrammas zoals driverbooster en sisoft sandra laten GEEN INTEL LAN CONTROLLER zien! Lampjes op router en pc blijven koppeling ook uit!
Dus toch het bios...of is er misschien wel een driver van Realtek nodig. En hoe weet ik welke?
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij komt niet werken doordat je geen driver hebt. Weet je de volledige naam van je LAN apparaatje?
 
Combineer [windowstoets & r] → typ: dxdiag
Wacht tot Dxdiag alle gegevens verzameld heeft.
Klik op Alle gegevens opslaan
Sla het bestand dxdiag.txt op je bureaublad op.
Post dit log in je volgende reactie.
 
Bedankt zo ver voor alle tips. Ik ga maar eens bij medion rondneuzen!
Wilcovdg, het lan-onderdeel heeft dus (nog) geen naam, behalve onbekend apparaat. Das dus juist het probleem.
En zo te lezen heb ik in het bios voorlopig niks te zoeken ;)
 
Kijk eens of Hirens boot CD hem herkent... dan kun je zien onder welke naam die in "systeem" en "hardware" staat...
Versie 15.2 is het geloof ik, zo te vinden via google; ik ga zo weg.
 
Kijk of er nog een cd met drivers van je pc te vinden is of download alle drivers voor je model of download alle drivers van de website van medion via een andere pc naar een usb stick.
 
Dank zo ver voor het actieve meedenken.
Vandaag heb ik van alles geprobeerd.

De Medion 8800 kan alleen niets beginnen met alle voorhanden update-files voor dit type.
Ze zijn namelijk voor systemen t/m XP bedoelt v.w.b. de onboard LAN. RTl 8139.
(en dat klopte met een oud XP-verslag wat ik vond via de website Belarc gemaakt in 2008.
Kortom installatie (ook in comptabilitietsmodus) loopt goed... - maar op het overzicht apparaatbeheer - na hertstart - verandert niets!
Er is en blijft één onbekend apparaat.

Voor de Medion bestaan er wel vista /windows 7 updates maar dan voor andere onderdelen. Leuk, maar niet helemaal wat ik echt zoek.
Op de Duitstalige forums tot nu toe hetzelfde verhaal - erger eigenlijk - daar wordt steen en been geklaagd over de driverpolitiek van medion voor dit model. (in de steek gelaten - niet doorontwikkeld voor vista en hoger)

Ik heb Hirens' nog niet gebruikt. Driverbooster 2 - een mooi programma - ziet een apparaat/ethernetcontroller maar zegt N/A bij alle opties, na de update-fase van dit programma. De rest werd aanvankelijk wel keurig bijgewerkt!!
Op Duitstalige forums lees ik ook veel kritiek op de brakke wifikaart die onder windows 8 al sowieso niet wil draaien. (maar dat even terzijde)
Ik heb nog twee exotische opties over volgens deze fora: zie bijvoorbeeld:
http://www.nickles.de/forum/pc-komp...t-mehr-in-geraetemanager-rein-538976867.html#

1 bios/ on board LAN staat op enabled - da's dus goed / maar een jumper (JBAT of soortgelijk) 'lossen' zou het CMOS kunnen resetten en daarmee de controller vindbaar maken voor windows - zo luidt de tip. En... werkt dit niet - dan is de lan aansluiting mogelijk echt stuk.

2 koop een usb-to-LAN verloopkabel - wist niet dat ze bestonden; daarmee omzeil je de 'defecte' RJ-45 aansluiting. Mijn laatste vraag is dus: kent iemand dit type verloopkabels en wat is een zinnige investering voor deze toch wat verlopen pc? Prijzen en merken lopen nogal uiteen van 5 tot meer dan 50 euro.

En wellicht is een sterkere wifi-dongle ook nog een optie...
 
Kun je dat dxdiag rapport bijvoegen reeds gevraagd in reactie #5?
 
Wacht even, zowel Hirens als dxdiag komen nog aan de beurt;) tot nu toe heb ik de sys, com en inf versies van medion en Realtek getest, plus driverbooster en co.Wordt snel vervolgt.
 
Ihmo is het de ervaring die aangeeft dat Hirens of Gandalf sneller tot resultaat leiden....
Je kwam toch om raad hier... ?
 
Vandaag zowel Win7 PE van Gandalf gebruikt als dxdiag. Dxdiag gaf dit verslag. zie bijlage. Ik ontdek er geen LAN-aanduiding in, helaas.

Van Win7PE heb ik Lan viewer en Aida64.exe gebruikt om de gegevens te checken. Veel keurige info maar geen spoortje over een LAN-aansluiting of liefst typenummer. Uiteraard wel de gegevens vande WIfi-lan.

Daarvoor – en dat had ik nog niet gedaan – de ingebouwde tv-kaart fysiek verwijderd. Misschien was dit het onbekende apparaat? Nee dus, na herstart meldt apparaatbeheer onverbiddelijk: onbekend apparaat!
Tot slot ook de windows logboeken ingedoken, waar nogal wat cryptische meldingen te zien zijn over DHCP in relate tot de Asustek wifi. Ook al doet deze het wel! Bijvoorbeeld deze…

Deze computer kan het netwerkadres (van de DHCP-server) niet vernieuwen voor de netwerkkaart met netwerkadres 0x0012BF518EDD. De volgende fout is opgetreden: 0x79. De computer zal blijven proberen om zelf een adres van de server met netwerkadressen (DHCP-server) te verkrijgen.
De router is overigens een recent Ziggo-model.
Samengevat: ik heb nog geen enkel hard gegeven dat een LAN-onderdeel wordt herkend.

Bekijk bijlage DxDiag LS.txtBekijk bijlage DxDiag LS.txt
 
Dank voor de adviezen, ik weet voldoende.
Mocht de Realtek zich later toch nog eens melden, horen jullie het als eerste.
Maar, iets kan ook domweg stuk gaan tenslotte (pc van 9 jaar, hmmm)
 
Met de aanschaf van een andere pci lan kaart, is de pc weer voorzien van LAN-bedraad.
Een tip van elders had ik niet geprobeerd, komt nog t.z.t.: namelijk, laat de pc met ubunte live starten en kijk of vanuit linux de oude lan nog herkend wordt..... Zo niet ...kan dit dossier definitief worden opgeborgen.

Bedankt, case closed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan