landkaart maken in powerpoint

Status
Niet open voor verdere reacties.

daddyeaj

Gebruiker
Lid geworden
26 jan 2011
hallo, ik heb een vraag wie weet hoe ik een landkaart kan maken in powerpoint. Ik heb een bestaande landkaart en daarop heb ik bij de plaatsen die de leerlingen moeten kennen buttons geplaatst met de plaatsnaam. Die heb ik een animatie meegegeven van binnenvliegen. als ik nu de dia bekijk en ik klik op de button dan vliegt er een andere binnen die animatie 1 had en ik wil ze graag binnen hebben op buttonaaklik en dan verschijnt bijhoorende plaatsnaam.

Welke versie?

bij 2003 (engels): custom animation, rclick op je text effect > "effect options" -> timing tab -> triggers button > start effect on click of -> "de betreffende cirkel"

Ik heb geen beschikking over 2010, maar volgens een korte google search werkt het daar ook nog zo. In de "animatie" ribbon en dan "aangepaste animatie" knop.

Hallo daddyeaj,

In PP 2010 gaat het wat anders. In deze versie heb je de mogelijkheid om met "Trigger" te werken.
1. Maak je tekstvak
2. Maak je actieknop (bv. via Vormen > cirkel en trek een cirkel)
3. Om gemakkelijk te werken geef je best een benaming aan deze 2 objecten : Selecteer een object (bv. je tekstvak) en klik in het lint op Opmaak > Selectiedeelvenster
Dubbelklik op het tekstvak en tik een naam
Idem voor de actieknop.
4. Selecteer terug je tekstvak en voeg een animatie toe (bv. binnenvliegen)
5. Klik op Trigger > Bij klikken op > Klik op de overeenstemmende actieknop.

Om het wat duidelijker te maken heb ik je een voorbeeld opgemaakt in PP 2010 dat je kunt downloaden op onderstaande link :
http://dl.dropbox.com/u/22192280/Voorbeeld kaart.zip

Klik op het rode bolletje in kaart (= actieknop) om de animatie uit te voeren.
Om aan te tonen dat er meer mogelijkheden zijn heb ik er een cameraatje aan toegevoegd. Door hierop te klikken worden de foto's getoon die hiermee samengaan.
Klik in die dia op Sluiten om terug te keren naar de kaart.

Ik hoop nu maar dat het zoiets is dat je wou.

Beste groetjes,
Astra

Bedankt voor je uitleg, het was zelfs nog mooier dan gedacht. Ik ga ermee aan de slag.Heel erg bedankt
:thumb:

Graag gedaan daddyeaj en veel succes met je voorstelling!

Astra

Er gebeurt nu iets raars ik heb de zaken op de kaart staan en ze werken. Maar als ik de presentatie opstart en ik kom op de dia met de kaart. kan ik er een paar aanklikken en dan slaat hij naar een andere dia. Help Astra wat doe ik nog fout

daddyeaj,

Kijk eens via Trigger of het tekstveld waar je animatie opstaat wel goed gelinkt is met de overeenstemmende actieknop.

screenshot241z.jpg

Als je een hyperlink gebruikt hebt, kijk dan eens of deze wel verwijst naar de juiste dia door op het object (hier het cameraatje) te klikken met rechter muisknop > Hyperlink bewerken.

screenshot240k.jpg

NB : als je een titel boven de dia zet werkt het gemakkelijker om hyperlinken te leggen want Dia 1, Dia 2, enz. zeggen niks over de inhoud.
Om titel in te voegen : Klik met rechter muisknop op miniatuurdia (links) > Indeling > Alleen titel.
Sleep dit tekstvak naar boven buiten de dia.

Groetjes,
Astra

ik maak mijn kaart als volgt ik heb een afbeelding van een kaart, daarin plaats ik steeds een rode stip en een plaatsnaam.. via animatie koppel ik ze laat de naam binnen stuiteren. als ik dan ga kijken werkt het perfect. dus doe ik de volgende en ook die werkt , maar als ik dan er nog een bij maak en ik kijk via diavoorstelling weergeven vanaf huidige dia dan gaat hij nar de volgende dia.Ik kan bij trigger alleen maar klikken op afbeeldingsnummer zoveel . hoe kan ik dit probleem oplossen. Ik snap er niets meer van en het lood zakt me in de schoenen

daddyeaj,

Probeer eens het volgende:

Klik op de miniatuurdia (dia 2 die na de kaart komt) met rechter muisknop > Dia verbergen. Doe dit ook bij al de volgende dia's.
Als dit niet helpt stel ik voor om je gezipte bestand hier te posten als bijlage. Of als je het verkiest kun je me ook contacteren via mijn website (zie profiel) om je bestand door te sturen.
Of je bestand uploaden via http://www.mijnbestand.nl/

Groetjes,
Astra

Laatst bewerkt:
nou ik heb hem naar je homepage gestuurd... ik kom er echt niet meer uit.
Alvast bedankt voor al je hulp!!!!!!!!!!!!!

Hallo daddyeaj,

Het probleem ligt bij de tekstvakken die de actieknoppen bedekken. Het tekstvak moet dus NAAST de actieknop staan.
Om dit duidelijk te maken heb ik het tekstvak rood omlijnt zodat je beter kunt zien wat ik bedoel.

Fout :
screenshot260d.jpg

Goed:
screenshot259m.jpg

Beste groetjes,
Astra

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan