Lange tekst in Formulier van Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

fanis01

Gebruiker
Lid geworden
12 feb 2011
Hallo,
Ik heb een probleem met te lange tekst in Access.
De tabel is groot genoeg maar de Formulier niet.

In mijn tabel heb ik een veld met gegevenstype: Lange tekst. Dit veld moet zijn lange tekst krijgen van een Formulier.

In mijn Formulier heb ik een lijst met waarden (lange teksten) toegevoegd via de Eigenschappen achter Rijbron.

In de weergave modus van de Formulier zie ik de helft van de teksten, welke ik ook kies.

In de eigenschappen heb ik het geprobeerd via de optie: Te vergroten maar zonder resultaat.

Wat moet ik nog veranderen in de Eigenschappen om de volledige teksten te kunnen zien?

Is er een reden dat deze vraag niet in het Access forum staat? Goede kans dat morgen niemand hem kan vinden, in dit onlogische forum :).
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, dus het is een stuk handiger als je de db erbij post. Want keuzelijsten zijn iets anders als velden, en zeker een veld met het type Lange tekst (memo in oudere versies) is dermate groot dat het sowieso van zijn levensdagen nooit in een keuzelijst past. Een veld met Lange tekst kan zo'n 64k aan tekens bevatten, en daar komt een keuzelijst echt niet aan. Gelukkig maar :).
Kortom: wat moet die keuzelijst van je eigenlijk doen?

De vraag stellen is hem beantwoorden ;) Verplaatst naar Access

Is er een reden dat deze vraag niet in het Access forum staat? Goede kans dat morgen niemand hem kan vinden, in dit onlogische forum :).
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, dus het is een stuk handiger als je de db erbij post. Want keuzelijsten zijn iets anders als velden, en zeker een veld met het type Lange tekst (memo in oudere versies) is dermate groot dat het sowieso van zijn levensdagen nooit in een keuzelijst past. Een veld met Lange tekst kan zo'n 64k aan tekens bevatten, en daar komt een keuzelijst echt niet aan. Gelukkig maar :).
Kortom: wat moet die keuzelijst van je eigenlijk doen?

Bij het posten van mijn vraag kon ik op dat moment niet het juiste plaats vinden.
Ik zou graag willen dat de Keuzelijst uitgebreid wordt om het gehele tekst te kunnen accepteren. Maar uit uw woorden begrijp ik dat het niet kan.
Weet u misschien een andere manier om uit lange teksten te kunnen kiezen?
Ik wilde een voorbeeld-db uploaden maar de uploader accepteert geen access db!

Databases kun je niet uploaden, dus je zult hem eerst moeten zippen, dan gaat het wel. Als het bestand te groot blijft, dan moet je de db wellicht eerst comprimeren.

Keuzelijsten moet je in beginsel baseren op ‘normale’ tekstvelden, dus korte. Die bevatten maximaal 255 tekens, en meer kun je ook niet kwijt in een keuzelijst. Memo velden (die nu dus ‘Lange tekst’ heten) passen nooit. Wil je iets doen met een memo veld, dan moet je dus een truc uithalen. Ik zou in de tabel met de teksten dus een extra veld maken waarin je een korte omschrijving zet van de teksten die je uiteindelijk nodig hebt.
Dat veld gebruik je (samen met het ID veld uiteraard) in je keuzelijst om op te kunnen kiezen. Vervolgens gebruik je een gebeurtenis (<Bij Klikken> zou ik dan doen) om de tekst van het memoveld op te halen uit de tabel, en in een tekstveld op je formulier of rapport te zetten.

Hoi,
als de tekst in een keuzelijst of combobox staat, kan je proberen om ernaast of eronder een textvak te plaatsen (eventueel met schuifbalk) en daar de gekozen tekst te tonen. Als je lijst maar 1 kolom heeft kan je daar bv. in de control source eigenschap
=[NaamLijst]
waar Naamlijst de naam van je lijst/combobox op het formulier is.
Heeft de lijst meerdere kolommen dan kan dit door
=[NaamLijst].Column(n)
Waar n het nummer van de kolom is die de tekst bevat. Hou er wel rekening mee dat het kolomnummer 0-based is, de eerste kolom heeft nr 0, de tweede 1 enz.

Leuke tip van Noella, maar die gaat niet werken omdat je geen memoveld in een keuzelijst kan opnemen. Die wordt namelijk altijd bij 255 tekens afgekapt, omdat je alleen gewone tekstvelden kunt gebruiken in een keuzelijst. Oftewel: de juiste methode blijft de mijne :).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan