Langzaam geworden HD

Status
Niet open voor verdere reacties.

Smartguy

Meubilair
Lid geworden
13 jul 2001
Berichten
7.240
Hoi,

sinds een tijdje is mijn harde schijf heel langzaam geworden. Het opstarten duurt net iets minder dan 5 minuten. Dan zit je in Windows, duurt het nog eens 2 minuten voor hij (slechts) drie achtergrondprogramma's heeft gestart (AVG 7.0, Popupstopper en een hulpprogramma van HP). Als hij dan eindelijk klaar is klik ik op bijvoorbeeld start en dan duurt dat 5 seconden ofzo voordat er iets verschijnt. Bij Deze Computer blijft het ook een tijdje grijs voordat ik iets te zien krijg.

Met het geheugen is niks mis. Ik heb echter wel problemen met de DVDbrander en de DVDrom. Die krijg ik namelijk bijna nooit te zien in Windows of bij het opstarten. Ik heb al vanalles geprobeert, jumpers verzet enzovoorts. En toen kwam dus ook nog die trage harde schijf erbij.

Wie kan me tips geven!!! :(
 
IDE drivers opnieuw installeren, checken of UDMA nog aan staat.
 
Jozo: Aan defragmenteren ligt het niet.

Tibor: Waar zie ik of UDMA nog aanstaat? In de BIOS? IDE Drivers ga ik even herinstalleren.

Formatje: En met Windows XP draai ik al nog voordat het in de winkels lag ;) Maar wel vaak geformatteerd ;)
 
Apparaatbeheer > IDE ATA/ATAPI controllers > Primair IDE kanaal > tabblad "geavanceerde instellingen" Overdrachtmodus "DMA indien beschikbaar"

Dito voor secundair kanaal.

Kun je dit niet instellen, installeer dan de drivers voor het moederbord (IDE) opnieuw.
 
Als DMA al aanstaat dan heeft installeren van drivers geen zin, die zijn er al. Probleem ligt dus elders.
 
Indien beschikbaar staat er toch? Dus het kan net zo goed zijn dat ze niet beschikbaar zijn, toch? Of zit ik nu fout :eek: En wat geen kwaad kan is altijd het proberen waard zeg ik maar :)
 
DMA is niet altijd beschikbaar, de oudere harde schijven ondersteunen het niet en veel CD/DVD spelers ook niet. Vandaar, indien beschikbaar.

Hoeveel vrije ruimte heb je volgens Windows nog? Heb je (als je Norton gebruikt) de "Norton protected recycle Bin" al eens geleegd? (rechtermuis op vuilnisbak, empty norton ....."
 
Ik heb geen Norton maar AVG. Ik heb op partitie 1 nog 74,8 Gb over en op partitie 2 nog 33 Gb.

Ik kom er net achter dat mijn diskettestation het niet doet. Is wel zichtbaar maar het vind de diskettes die ik erin doe niet. Steeds "Plaats een schijf of een ander geschikt medium in Station A:"
 
Een diskette station die het niet doet is een veel voorkomend probleem, deze worden tegenwoordig zo weinig gebruikt dat er zich zoveel stof in verzamelt dat ze inderdaad die melding gaan geven, schoonblazen wil dan nog wel eens helpen.

Even over je harddisken, niet aan het 'rommelen' geweest in je kast?? Kabels zitten goed aangesloten?? Oude kabels? misschien (intern) beschadigd????
 
Ik ben wel bezig geweest in de kast. Om de DVD-brander en een nieuw moederbord te plaatsen. De DVDrom zat er al in... En alles staat goed (master/slave, IDEkabels)
 
Kan hier gewoon geen sprake zijn van virussen en/of trojans en/of spyware?
 
Het kan zijn dat je harde schijf een beetje defect is. Download een diagnostisch tooltje van de site van de fabrikant en test de harde schijf.
 
Geplaatst door megabit
Het kan zijn dat je harde schijf een beetje defect is. Download een diagnostisch tooltje van de site van de fabrikant en test de harde schijf.

Die HD heb ik sinds kort pas. (160gb) en ik kan die test nooit uitvoeren want mijn diskettestation wordt niet herkend :(
 
Mohhh Gijs.
Denk dat je terug moet met die nieuwe mobo, zit echt iets duchihg fout.

FF omruile :D\\:cool:
 
Harde schijf is gefixed :) (God bless scandisk :p)

Helaas geld dit nog niet voor mijn dvdbrander, dvdrom en diskettestation. Dat diskettestation is denk ik gewoon een kwestie van de IDEkabel aanduwen (omdat ik pas nog de jumpers van de dvd's heb verwisseld, en misschien die kabel beetje is losgeschoten) Die DVD's heb ik echter nog geen idee van wat het kan zijn :(

EDIT: SH*T!!! IK HEB WEER EENS TE VROEG GEJUICHD! Na een restart is hij weer langzaam :( :8-0: :mad: :evil:
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan