Langzaam

Status
Niet open voor verdere reacties.

peter789

Gebruiker
Lid geworden
11 nov 2007
Berichten
608
Dag mensen,

mijn Win10 wordt na 4 jaar wel wat langzamer, logisch misschien. Er zijn veel programma's op internet die beloven je te helpen, maar welke kan ik vertrouwen?

Heeft of kent iemand een stappenplan? Wel niveautje basic... ;)

Dank!
 
Regelmatig een opschoning doen met CCleaner. Loop de instellingen even na. Registercleaning is niet nodig. Onder Geavanceerd staat niets aangevinkt en Tabblad Toepassingen vrijwel alles behalve RegEdit.
Maak altijd meerdere systeemkopieën en data back-ups op verschillende externe HDD's en maak ook een bootmedium (voor recovery).

CCLeaner opschonen_01.jpg
 
Laatst bewerkt:
Van het schoonmaken van je garage gaat je auto echt niet sneller van rijden.....
Je struikelt zelf wel wat minder!:d:d:d
 
Dank aan allen, ga ik proberen op de eerstvolgende regenachtige zondag... ;)
 
mijn Win10 wordt na 4 jaar wel wat langzamer, logisch misschien.
Ik heb nog nooit goed begrepen wat mensen onder de term traag en langzamer verstaan. Bedoelen ze dan het opstarten of het werken met programma's, browsers e.d.

Ik werk nu ong. 8 jaar met W7 en nog nooit problemen gehad met de snelheid. Alles supersnel.

Daarnaast scannen met Adwcleaner en Malwarebytes.
Malwarebytes zelden uitgevoerd en de laatste jaren helemaal niet meer en de eerste helemaal nooit.

Opstarten maakt voor mij praktisch niets uit, staan er twintig in. Start snel op.

Het enigste wat ik consequent doe is de rommel opruimen van de Browsers, Windows en Toepassingen met CCleaner en dat werkt goed.

Volgens mij is traagheid ook niet in eerste instantie een probleem van het systeem maar van een gebrek aan een snelle processor, voldoende RAM, instelling virtueel geheugen en een SSD. Koop de volgende keer een snellere pc.
 
Laatst bewerkt:
Opschonen zal alleen bepaalde handelingen ingewikkeld maken en ik raad sterk af om dit te doen om iets sneller te maken. Overbodige bestanden bijvoorbeeld betekenen helemaal niets en voor-ingevulde informatie (caché's) doet niets met snelheid. Tijdelijke bestanden wissen kan wel eens uitmaken. Dat kan via Schijfopruiming.

Probeer in de geavanceerde instellingen van de Internet Browser eens met Hardware versnelling uitgeschakeld. Veel grafische chipsets doen dit niet naar verwachting. Is vertraging vooral in de browser merkbaar, wis dan ook de tijdelijke Internetbestanden.

Ik zeg altijd dat de grafische kaart tot de helft van de prestaties levert. De driver moet daarvoor wel geïnstalleerd zijn, wat je kan zien bij Apparaatbeheer onder Grafische adapters, en de monitor moet bij gebruik van een goede grafische kaart natuurlijk niet in de computer zelf zijn gestoken. In het grafisch stuurprogramma (pictogram in het systeemvakje rechts onder of via Beeld en Geavanceerd) is er waarschijnlijk een schuifbalk voor Kwaliteit en Snel. Schuif deze naar Snel.

Verder: Windows niet laten indexeren voor snellere zoekacties. https://pctipvandedag.nl/windows-sneller-indexeren-uitschakelen

Neem geen virusscanner die een scan op de achtergrond doet. AVG bijvoorbeeld, zou dat kunnen doen zonder daarvoor een instelling te hebben.

Schakel in de BIOS eens de versnelling van de processor uit. Overklokken kan sowieso een tegengesteld effect hebben maar veel moderne processoren hebben Turbo Boost of Speedstep en dit kan de processor niet alleen even versnellen maar ook tot een kwart vertragen bij weinig activiteit. Soms werken deze systemen niet goed, waardoor de uiterst eenvoudige taken traag gaan.

Ken uw software. Wees kritisch op wat er staat bij Programma's en Onderdelen en gebruikt u Chrome browser, schakel dan Software reporter uit, in het register en bij machtigingen, volgens aanwijzingen op deze pagina: https://www.ghacks.net/2018/01/20/h...are-reporter-tool-software_reporter_tool-exe/

Cloud diensten zoals Dropbox kunnen de computer enorm vertragen. Updaters van programma's geven de systeembronnen wel eens niet goed vrij. Wees extra kritisch op de programma's die in het systeemvakje van de taakbalk staan. Bij normaal stereo geluid is bijvoorbeeld Realtek stuurprogramma niet nodig en voor WiFi stuurprogramma's geldt vaak het zelfde.

Onderzoek de resultaten in de lijst die AutoRuns opstelt van wat er allemaal opstart op de computer. Zoek onbekende zaken op forums met Google. Deze lijst is uitgebreider dan wat er staat bij Start > Uitvoeren > "msconfig" > tabbladen Opstarten en Services.

Opnieuw Windows installeren is dan niet nodig maar u kan de reparatieopdracht sfc /scannow (denk aan de spatie) geven als Administrator. Zoek hiervoor bij Start "CMD" en klik rechts op het resultaat en kies Uitvoeren als Administrator. Voor het verlaten van de opdrachtregel geeft u de opdracht Exit. Wanneer Windows onvolkomenheden ontdekt aan de beveiligde systeembestanden dan vraagt sfc naar de installatiebestanden of het Windows installatiemedium.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan