langzame computer

Status
Niet open voor verdere reacties.

fransina

Gebruiker
Lid geworden
27 aug 2006
Hallo allemaal!
Mijn computer is sinds een maand of wat vreselijk langzaam. En dan bedoel ik, dat het opstarten van een programma wel tot vijf minuten duurt; dat was vroeger nooit zo.:confused:

Ik heb al wat rondgelezen, en vaak tegenstrijdige dingen. Zo zou een langzame computer volgens de een duiden op een virus, en volgens anderen weer het gevolg zijn van de controle van virusprogramma's.

Ik heb een C en een D schijf, van respectievelijk 19,5 GB ( vrij; 5,14 GB) en 54,9GB (vrij: 50,4 GB).
Ondanks dat ik zeeen van vrije ruimte heb, heeft de computer toch een paar keer gemeldt, dat ie niet genoeg geheugen heeft, en wat wil vrij maken. :eek:

Ik heb een AVG freeware viruscontrole. Verder heb ik twee weken een soort "antivirusbom"gebruikt; free trial, van spyware, scan enz, maar die is op. Alles is goed.
Gisteren nog een online scan gedaan; waarover ik op deze site las, ook weer "alles oke".

Wat kan het dan zijn?!:rolleyes:

Als iemand een idee heeft, hoor ik het graag.
groetjes, Fransina:)

te weinig geheugen dus, maar dan fysiek geheugen (ram geheugen)
windows xp: kijk bij taakbeheer (ctrl - alt - delete samen indrukken), performance (in het nederlands dan) zie je onderaan vier vakken. als wat linksonder bij "piek" staat veel hoger is dan rechtsboven "totaal" bij "fysiek geheugen" dan is dat het probleem
als het fysiek geheugen minder dan 300000 KB is dan is dat te weinig

Wat was dat voor "antivirus-bom"?

Ben even benieuwd van die trial die je gebruikt heb, want heel vaal, wanneer je niet precies wat het is en wat het doet, zijn dat grote boosdoeners...

trouwens ik veronderstel dat het besturingssysteem op de schijf van 20GB staat, dan is 5GB vrij niet zó veel. heb je de schijf al eens gedefragmenteerd? wss dient de andere schijf voor het opslaan van data, en aangezien er bijna niets op staat zou ik eens kijken of je muziek, films, afbeeldingen op de kleine schijf niet beter kunt opslaan op de andere schijf (als het effectief om een andere harde schijf in je computer gaat), dus wel enkel eigen bestanden, geen systeembestanden verzetten

Hoi allemaal,

Nou, het is haast een wonder dat ik hier ben, want elke stap duurt ondertussen minuuuuuuuten lang; nog erger dus dan gisteren. Ik hoop maar dat het ding het blijft doen.
Keej, ik heb gedaan wat jij zei; naar taakbeheer. En bij piek staat 382604, en bij fysiek geheugen 252912. Is dat verschil te groot?:confused:

Verder staat mijn systeem op de kleine (C) schijf; die had ik het eerst en ik vind het een beetje eng om het systeem te verplaatsen. Hoe moet ik dat eigenlijk doen? Ik kan toch niet gewoon knippen en plakken van C naar D?

Ik heb wel gisteren heel veel dingen van C naar D gesleept; losse programma;'s en muziek en foto's. BLijkbaar is het toch het systeem wat het leeuwendeel in beslag neemt want nu heb ik :
op C (19,5) beschikbaar: 5,73 (ietsje meer dus)
op D (54,9) beschikbaar: 49,7

Het gekke is echter, dat het systeem nog langzamer is na al dat gesleep.
Iemand nog een reddingsboei-tip; voor het ding zinkt?:eek:

Mister music; het heette "hitmanpro 2.7.1.5." Dat was een combinatie van spywar docter, spyware blaster, ad aware personal lavasoft, (van javacool en wilderssecurity) en er wordt ook nog gevraagd als het ding scant, of je norton een tijdje wilt proberen en nog iets, wat ik vergeten ben.
Ik heb zelf niet de indruk dat het daar door gekomen is; het langzame, want dat was al eerder zo..

In elk geval heel erg bedankt voor het lezen/meedenken allebei, en nogmaals; een tip is meeeer dan welkom!

Begin eens, als het lukt, het volgende programma te downloaden en insstalleren:

http://www.ccleaner.com/

Daarmee grote opruiming houden, overtollige bestanden verwijderen en register automatisch opschonen

Het trage werken ligt dus inderdaad aan het geheugen. 252912 KB of 256MB is wat weinig voor Windows XP met bijkomende programma's de dag van vandaag zoals een anti-virus. Je hebt twee mogelijkheden: ofwel zoveel mogelijk services afleggen, maar veel winst zal dat wel niet opleveren, dus zou ik zeggen: weg met de anti-virus, maar dat is niet veilig natuurlijk: dus af te raden. Dus wat ik zou doen is RAM-geheugen bijkopen.

Dan is er geen andere mogelijkheid dan je computer open te doen (sommige werken met een klik-systeem, voor andere ga je een schroevedraaier nodig hebben). Haal de geheugen-module of modules eruit (op het internet vind je hoe die eruit zien: ze zijn langwerpig rechthoekig en meestal zijn er twee of vier sloten voorzien in je computer naast elkaar. wellicht zal één ervan gebruikt zijn (kan ook twee)).

Wees erg voorzichtig: om ze eruit te halen zitten aan de zijkanten van de module(s) twee dingetjes die je opzij duwt: het kan stevig vast zitten maar wees toch voorzichtig.

Ga met je module naar een PC-winkel en vraag naar geheugens met dezelfde specificaties, zodat ze zeker passen in je computer, maar dan met meer geheugen. Ik zou aanraden om te kiezen voor een totaal van 512MB (megabyte) (of eventueel 1024MB), verdeeld over één of twee sloten (tenminste als je genoeg sloten hebt natuurlijk, hoewel ieder moederbord er wel zeker twee heeft). Je moet wel opletten dat je moederbord zo'n hoeveelheid geheugen aankan, maar als je niet boven 1 keer 1024MB of 2 keer 512MB gaat zal dat wel geen probleem zijn. Anders kan je altijd vragen in de winkel of je het mag terugbrengen moest het niet werken.

Een optie is dus om als het gaat om 1 module van 256MB er een identieke tweede naast te stoppen (met ook 256MB) zodat je dan 512MB hebt in het totaal. Dat is de goedkoopste oplossing, op voorwaarde dat geheugens van 256MB met jou specificaties nog verkocht worden want tegenwoordig zijn dit kleine geheugens. Je kan dus ook voor meer geheugen kiezen. Stop de nieuwe module(s) in de plaats van de oude, of naast de oude, in je computer op de voorziene plaatsen (begin aan de kant waar je eerste module ook zat). Wees opnieuw voorzichtig.

Vraag in de winkel anders naar raad voor de beste oplossing: oude vervangen, of aanvullen, en hoeveel, maar laat je geen massa geheugen aansmeren, aangezien je met een piek van 382604KB toch onder 512MB blijft.

Maak je computer dicht en start opnieuw op. Normaal gezien zouden de nieuwe module(s) herkend moeten worden. Wss zal Windows vragen om een aantal registratiehandelingen of zo uit te voeren.

Er zal zeker wel snelheidswinst zijn. Niet alles hangt van de hoeveelheid geheugen af maar het zou toch een stuk vlotter moeten gaan.

Nog een toevoeging: je kan nog steeds instellen hoeveel VIRTUEEL (niet gelijk aan fysiek) geheugen je wil gebruiken en tot welke maximale waarde Windows XP mag uitbreiden: dat is ook de reden van de melding dat er te weinig geheugen is: de computer breidt op dat moment het virtueel geheugen uit (als de ingestelde maximale waarde nog niet bereikt is). Als je het wilt wil ik daar ook over uitwijden, maar dan in een volgende post.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal!
Mijn computer is sinds een maand of wat vreselijk langzaam.

Dat uitbreiden van geheugen in dit geval nuttig zal zijn, ben ik volledig eens maar...
er is blijkbaar nog iets heel anders aan de hand gezien de bovenstaande quote van de startpost...
De computer heeft blijkbaar wel altijd een stuk sneller gewerkt in de huidige configuratie maar nu niet meer.
Een "schone" PC met Windows XP en 256mb intern geheugen doet er zeker geen 4-5 minuten over om een programma op te starten...

Wat het weinige vrije geheugen op de C betreft: als je geen extra programma's installeert heb je voorlopig nog wel voldoende, maar een opruiming en opschoning van overtollige bestanden is erg nuttig. Probeer ook eens te achterhalen wat er precies allemaal op je computer staat en hoeveel geheugen alles inneemt. Mss zijn de "temp-mappen" die je voor zover mogelijk helemaal leeg mag maken en de "temporary internet files-mappen", die ook geledigd mogen worden, al erg groot. Daarvoor zal je wel systeemmappen en verborgen mappen en bestanden zichtbaar moeten maken. Je vindt die dan onder je documents and settings. Ccleaner ken ik niet echt maar wellicht doet dit programma het voor jou dan, als de installatie ervan nog lukt tenminste.

Edit:
Ja mrmusic, idd vroeger heeft het wel gewerkt ja. Maar als je steeds extra programma's installeert (die bij het opstarten al wel eens een proces mee laten opstarten) kan het wel eens teveel worden, aangezien de piek met starten en browser openen alleen al bijna op 400MB stond. Een nieuwe anti-virus is dikwijls de boosdoener hierin.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo mr music,
Dank voor het programma. Ik heb het gedownload. Elke handeling duurt eindeloos, en steeds de melding "het programma reageert niet"ONdertussen reageer ik des te meer en ik heb al een paar keer razend zitten rondklikken, wat de boel alleen nog maar vertraagt natuurlijk, maar grrrrrrrrrrrr:evil:

Grappige inleiding; programma voor mensen "who don't know squat about computers "en " don't have a clue what I've been talking about just now" , o.i.d; daar kan ik me prima in vinden.
Gedownload dus, vol goede moed ondertussen. Raad eens; tijdens het installeren (ik heb dan de map al genoemd waar hij moet komen) zegt het programma, dat je de registry cleaner moet afsluiten tijdens de installatie.
De keuze is "retry"of "cancel". Ach, allebei maar eens proberen?
Retry helpt niet. Cancel; installatie ongedaan natuurlijk.
Maar hoe kan ik in hemelsnaam het programma uitzetten terwijl hij bezig is zich te installeren?!! Bovendien KAN het niet eens, want het rode kruisje rechtsboven is niet actief.

Ik ben zolangzaamaan kranzinnig aan het worden van dat ding.
Mr music of wie ook; hoe kan ik het progrmamma registry cleaner installeren om te beginnen; wat doe ik fout?
Groetjes, Fransina;)

Hoi Keej,
Zie nu pas (duizend ergernissen later) dat er nog een reactie was. Probeer het uit te printen allemaal; als het nog lukt.
Bedankt!
Groetjes, Fransina;)

misschien een windows opnieuw instaleren, dan doet hij het denk ik wel weer maar misshcien is dat niet mogelijk

Als je geheugen zou bijstoppen: wees echt voorzichtig. De geheugens moeten echt goed vastzitten en ze passen maar in één richting. Na het instoppen duw je de "dingetjes" aan de zijkanten weer op hun plaats.

Laatst bewerkt:
Hoi allemaal, :o
Om gek van te worden; net een heel stuk tekst getypt, moet ik weer opnieuw beginnen.
Maar goed.
Mr music, dat programma is toch weer een beetje een instinker. Ik wil nooooit meer een free trial. Hij scant (uuuuurenlang) en zegt dan (heel verrassend) u heeft veel problemen, wilt u er van af? Koop maar een duur programma.
Nu wil ik best ergens voor betalen, maar ik denk niet dat dat afdoende zou zijn.
Ik denk dat ik toch maar aan nieuw geheugen moet, hoewel onzeker is of dat alles oplost..

Ik heb er maar een boek bij genomen; lezen, klikken, halve bladzij lezen, op iets klikken. ONdertussen is mijn eigen hoofd ook wel aan een verse defragmentatie toe. Maar dat later.

Headshot, waarom denk je dat windows opnieuw installeren afdoende zou zijn? En moet dat dan op de andere; grotere schijf denk je?

Keej, als ik een stuk erbij koop, kan dat er dan gewoon nog bij? Ik heb nu C, ( de kleine dus), D (de grotere), E is de brander en F de cdrom. Hoever kunnen die letters eigenlijk doorlopen?
En waar zou ik dan mijn systeem op zetten; op de nieuwe zeker?
Dus jij denkt dat ik er met 256 MB wel kom; gesteld dat die maat nog bestaat, zoals je aangaf.

Ik heb trouwens vanavond nog veel programma's ook weggegooid, die ik had bewaard voor "a rainy day"dingen die ik vrijwel nooit doe (dvd shrinken, mp3 rippen enz) maar dat haalt allemala niks meer uit.
Wat mr music zei is waar; eerst deed ie het toch wel met dit geheugen.
Wat bedoelde je Keej met, "als je steeds extra programma's installeert, die bij opstarten al wl eens een proces mee laten opstarten"; bedoel je dat ik iets definitief kapot gemaakt heb in het geheugen met downloaden en weggooien van programma';s?

Ontzettend bedankt voor alle moeite tot zover.
Ik laat nog horen hoe het loopt natuurlijk. ( dat wil zeggen; als ik niet met schijf en al ten onder ga):eek:

Beste Fransina

met je computer waren verschillende dingen aan de hand die je uit elkaar moet houden

1/ harde schijf C is bijna vol.
oplossingen: Windows XP en programma's herinstalleren op een grotere harde schijf, of
Programma's die je niet gebruikt verwijderen
Data (eigen gegevens als foto's, muziek) verplaatsen naar de D
Ccleaner gebruiken om je harde schijf op te schonen (maar dat vind je dus geen optie)
Zelf manueel Temporary Internet Files en Temp-mappen leegmaken

2/ computer werkt langzaam (waardoor bovenstaande ook moeilijk gaat)
redenen (volgens mij): Je RAM geheugen is al vol voor de computer opgestart is.
Je fysiek geheugen (RAM) is niet hetzelfde als je harde schijven. Je ziet daarvoor dus geen letters verschijnen. Als ik het heb over het bijstoppen van extra geheugen heeft dit dus niets met harde schijven te maken. Je (fysiek) (RAM) geheugen, wat men kortweg geheugen noemt, is je werkgeheugen. Als je je computer opstart of een programma of een document opent worden deze opgeslagen in je werkgeheugen: je kan er letterlijk mee werken. Als je je document of een programma afsluit worden deze weer verwijdert uit je werkgeheugen. Jij beschikt over 256MB of 252912KB werkgeheugen. Je ziet dat deze opslagcapaciteiten dus veel kleiner zijn dan de opslagcapaciteiten van een harde schijf. Je kleinste harde schijf heeft 5GB vrije ruimte en 5GB=5000MB=5000000KB (ongeveer). De reden dat je zulke geheugens hebt is dat deze veel sneller werken dan een harde schijf. Als tegenprestatie kunnen ze dus veel minder gegevens bevatten en als de stroom uitvalt ben je alles op je RAM geheugen kwijt. Je hebt aangegeven dat bij piek 382604KB stond. Dat is het eigenlijke werkgeheugen dat je tot dan toe (sinds de opstart van je computer) maximaal gebruikte. Maar zoals je ziet is dit groter dan je RAM geheugen van 256MB. Maar toch kan je zo met je computer werken. Dit komt omdat je computer het tekort aan fysiek geheugen compenseert door de gegevens die eigenlijk op je RAM zouden moeten staan op je harde schijf te zetten. Als een programma open staat maar je gebruikt het tijdelijk niet, dan kan de computer de gegevens voor dat programma overzetten naar je harde schijf, die een veel groter nog vrij geheugen heeft. Als je het programma dan weer aanspreekt schrijft hij ze terug naar je RAM en schrijft hij andere gegevens die hij op dat moment niet nodig heeft naar harde schijf terug. Dit heet "swappen". Omdat een harde schijf traag werkt gaat dit HEEL langzaam. Daarom werkt je computer traag.

Waarom is dit plots zo gekomen: volgens mij heb je veel extra programma's geïnstalleerd of een nieuwe anti-virus. Veel programma's laden namelijk al gegevens in het RAM geheugen bij het opstarten van je computer waardoor dit dus sneller volloopt. Een zware anti-virus is meestal het probleem omdat deze ook constant draait, waardoor de gegevens voor de anti-virus niet naar de C geswapt kunnen worden. Daardoor is er geen plaats in je RAM geheugen, of heel weinig, om andere programma's te openen en moet de computer constant swappen waardoor alles heel traag gaat.

Headshots optie zal dus zeker werken omdat je dan opnieuw met een cleane start werkt zonder allemaal extra programma's. Wat ook mogelijk is, maar je zegt van niet, is dat je een boel spyware programma's staan hebt (mee geïnstalleerd omdat je iets installeerde zonder dat je nagegaan had of het wel een betrouwbaar programma is) die de boel nog extra vertragen.

In de task manager (taakbeheer) die ik je liet openen vind je bijvoorbeeld ook het tabblad processen waar je alle processen ziet die draaien op dat moment en hoeveel geheugen ze gebruiken. Er staat wel enkel hoeveel FYSIEK geheugen ze op dat moment gebruiken, dus niet het totaal met wat geswapt is erbij. Als je deze getallen veel ziet veranderen zonder dat je iets doet betekent dit dat je computer aan het "swappen" is.

Wat betekent het nu als je computer zegt dat er te weinig geheugen is?: ergens in je systeem staat aangegeven hoeveel VIRTUEEL geheugen de computer op de C moet voorzien waarnaar hij mag swappen. Dit mag niet oneindig veel zijn aangezien je C ook een beperkte (maar wel grote) opslagcapaciteit heeft. Het kan echter gebeuren dat deze te klein is als je veel programma's opent. Daarom is er een tweede limiet die zegt tot hoeveel virtueel geheugen de computer maximaal mag uitbreiden. Als de computer zegt dat er te weinig geheugen is dan wordt de swap-file (pagefile) op de C vergroot. Als de tweede limiet ook bereikt is dan zal de computer een foutmelding in een venster midden op het scherm tonen en zal de computer blokkeren, of toch zeker de opstart van het programma dat je aan het opstarten was. Je kan deze limieten zelf instellen. Bij jou is swappen dus al bij het opstarten nodig. Dus als je het swappen nu zou afzetten en je zet je computer af kan je hem niet meer opstarten tot je geheugen bijgestopt hebt.

Je begrijpt dus dat er in jou geval aangezien je piek hoger was dan je totale fysieke geheugen geswapt wordt. Veel mensen voorzien genoeg geheugen zodat er (bijna) nooit geswapt moet worden en zetten het swappen zelfs af.

Mijn persoonlijk advies is dus (maar er zijn ook andere meningen)
1/ belangrijkste punt: minstens 256MB extra RAM-geheugen. indien mogelijk aanvullen bij het oude geheugen. als de winkelier het afraad, of als je op zeker wil spelen (want de andere module is mss van een ander merk, hoewel dat in feite geen probleem zou mogen zijn) het oude geheugen gewoon eruit laten en minstens 512MB nieuw geheugen kopen.

2/ daarna (dan zou de computer weer sneller moeten werken): opruimoperatie voor de C schijf; (hoe valt nog te bespreken)

Ik zou dus niet
WindowsXP herinstalleren

Laatst bewerkt:
Sorry dat ik even 'inbreek', maar ik denk dat Fransina niet CCleaner, maar RegCleaner of zo heeft gedownload. Ik gebruik CCleaner al jaren met veel plezier en mij is nooit om geld gevraagd na het scannen. Ook is het scannen zelf een kwestie van minuten en zeker niet van uren.
Ik heb dus even op de CCleaner site gekeken en je kunt daar idd makkelijk zo'n fout maken als je even niet goed oplet . . .
Kijk anders even hier, daar staat het wat overzichtelijker:
http://www.filehippo.com/download_ccleaner/

Je moet tijdens installatie wel goed opletten, anders krijg je automatisch de Yahoo Toolbar, lees anders deze even door (is wel voor een wat oudere CCleanerversie, maar zal niet wezenlijk verschillen):
http://www.wurksjops.nl/ccleaner/

Laatst bewerkt:
Geen probleem hoor Nanette
kom erbij;)

ik vermoedde al dat er iets niet klopte
maar aangezien ik het programma niet ken wachtte ik maar reacties af

ik heb wel vroeger nog zo'n programma's gebruikt en ben daar nu van afgestapt
ben niet zo'n voorstander: je weet niet goed wat ze doen en ik hou niet van blauwe schermen

o ja ccleaner zelf zou ook wel eens uren kunnen duren bij fransina
traag werkende computer: tot je er zot van wordt

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,;)
We zijn er nog; de schijf en ik. Sterker nog; het ding is opeens weer zo langzaam als ie was een paar dagen geleden; langzamer dan vroeger, maar draaglijk.
Wat het em precies heeft gedaan weet ik niet, maar ik ben er blij mee.
Echt vreselijk bedankt allemaal voor het uitleggen, en vooral Keej voor je engelengeduld.
Ik ga vanmiddag 512 MB ram kopen.
Verder heb ik alle spyware programma's er uit gegooid. Ik zal tezijnertijd wel iets downloaden wat op deze site wordt aanbevolen. AVG laat ik staan; die zijn volgens mij heel bekend.
Nanette, het is precies zoals je zei; ik had het verkeerde file gedownload. :o
Ik heb die andere versie gepakt en ook gedraaid, dat duurde inderdaad geen uren meer, omdat de computer uit zijn diepe depressie is gestapt en alleen nog wat katterig schijnt.
Trouwens een mooie site die hippo site, halen jullie daar meer programma;s vandaan? Is het een idee om daar spyware vandaan te halen?

Jeetje Keej, ik had daar geen idee van, van dat verchil van totaal geheugen en werkgeheugen. En dat hele verhaal van swappen.
Zoals jij het uitlegt klinkt het zelfs voor mij begrijpelijk, en dat zegt wat. (niet dat ik zo'n sukkel ben in het algemeen, maar toch wel zeker op dit vlak)

Ontzettend bedankt weer allemaal :thumb:, en jullie horen nog van mij.
groetjes, Fransina

dag fransina ik ben er weer;)

eerst nog als je je eraan zou storen: sorry voor de dt-fout:o

een nieuw verhaal dan nu maar of ik zal het toch kort houden;)

spyware is niet hetzelfde of programma's die spyware van je computer verwijderen

met adware worden programma's bedoeld die, meestal zonder dat je het weet, meeinstalleren met een ander programma en die bvb je surfgedrag kunnen nagaan om je reclame te kunnen sturen aan de hand van de sites die je bezoekt. spyware is kwaadaardiger: deze software kan nagaan welke paswoorden je intikt en stuurt deze zonder dat je het weet door naar de spyware-ontwikkelaar, en ik hoef er geen tekeningetje bij te maken wat er dan kan gebeuren.

daarom is het belangrijk dat je voor je een programma installeert eerst eens googlet naar wat er over het programma gezegd wordt: is het betrouwbaar? bevat het spyware of adware?

nu zijn er programma's gemaakt, anti-spyware programma's, die een lijst hebben van alle adware en spyware en wanneer jij je computer scant met die programma's dan geeft hij een melding als hij spyware of adware vindt die op je computer staat. deze hoef je dus helemaal niet te verwijderen en zijn juist goed.

echter is het wel zo dat programma's die claimen dat ze een anti-virus of anti-spyware programma zijn soms juist wel spyware bevatten. zoals ik al zei: je moet altijd eerst googlen of een programma betrouwbaar is. met jou programma's was dat echter geen probleem.

andere "vermommingen" voor spyware zijn dikwijls codecs, toolbars of dingetjes die in je taakbalk staan en er bijvoorbeeld het weer tonen of die op je bureaublad staan.

soms probeert deze software door steeds lastig tevoorschijn te springen je iets te doen kopen, een soort "security-programma" om "van de problemen af te geraken".

en nog over het sneller gaan van je computer: dat zou gerust kunnen zijn omdat je er enkele programma's hebt afgegooid. zoals ik al zei laden programma's dikwijls bij het opstarten van de computer al dingen in het RAM-geheugen in.

Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,:)
Gisteren heb ik het ding eindelijk naar de computerzaak gebracht, om ram geheugen te laten bijzetten.
Hij heeft nu 503 MB Ram.
HIj was eigenlijk al een stukje sneller weer, maar ik voel me er veiliger bij, nu ik weet wat ik weet over dat swappen, en dat ik dus eigenlijk een klein beetje geheugen flink moest rekken voor een groot aantal taken.

Nogmaals erg bedankt Keej :thumb:, voor de uitleg.
Als ik een stukje lees van twee computerliefhebbers in zwaar jargon, kan ik soms vermoeden wat er ongeveer bedoeld wordt, maar dat is dan een verhaal van de klok en de klepel, en als je het me een week later vraagt, kan ik het beslist niet reproduceren.
Jouw verhaal echter over het Ram geheugen (korte termijn geheugen toch ongeveer?) en harde schijf, swappen en spyware en adware; dat vergeet ik nooit omdat ik het echt begrepen heb.

Trouwens, wat die spyware betreft; het is toch niet zo, dat iemand dan ook echt IN je computer kan komen, en dan je persoonlijke dokumenten inzien?
Over dokumenten gesproken, ik heb ook nog een vraag over Word, maar die zal ik maar niet hier stellen; eens kijken in welke sectie dat moet staan.

In elk geval tot zover is het ding weer in zijn normale doen, en dat is echt dankzij deze site. :love:
groetjes, Fransina:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan