Laptop aanschaffen

Status
Niet open voor verdere reacties.

DaantjeGlorie

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
3 dec 2008
Goedenmiddag,

ik ben van plan om eerdaags een laptop aan te schaffen maar ik heb daar niet zo'n verstand van. Nu zit ik te twijfelen tussen 2 modellen dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Ik ga de laptop gebruiken voor mijn studie, internetten, etc. Ik speel ook af en toe graag een game maar dat kan eventueel ook wel op mijn oude pc.

Oke hier de types waartussen ik twijfel:

De Toshiba L300 - 19F van 499 euro
De Samsung R510 - FS04 van 699 euro

De Toshiba info: Voorzien van Intel® Pentium® Dual Core T3200 processor, 3 GB intern geheugen, 160 GB harde schijf, DVD Super Multi Drive, Mobile Intel Graphics Media Accelerator 4500M videokaart met 384 MB geheugen, Intel High Definition audio, draadloos netwerk, 15,4" WXGA TruBrite beeldscherm en Windows Vista Home Premium. - Lithium-Ion accu - Met ingebouwde webcam

De samsung: Voorzien van Intel Core 2 Duo T570 2,0 Ghz processor, 4 GB geheugen, 320 GB harde schijf, Super Multi DVD Dual Layer, Nvidia Geforce Go9200MGS 256 MB videokaart, Wireless LAN, ingebouwde 1,3 megapixel camera en Windows Vista Home Premium. - 1 Jaar garantie op accu - Met krasbestendige behuizing

Ik snap dus zelf ook wel dat de samsung 2 x zoveel schijfruimte heeft,maar of ik dat ook echt nodig heb betwijfel ik nog. Verder heeft de samsung dus meer geheugen en een betere videokaart. Maar hij is ook 200 euro duurder, zijn de verschillen die 200 euro waard?

Welke zouden jullie kiezen?

Het állerbelangrijkste is aan je aandacht ontsnapt. Ik ga het nu nog niet verklappen, maar adviseer je om de twee processors eens op te zoeken op het w w w.
Mocht je daarná nog dezelfde vraag hebben, roep dan maar, maar ik betwijfel het.

Het állerbelangrijkste is aan je aandacht ontsnapt. Ik ga het nu nog niet verklappen, maar adviseer je om de twee processors eens op te zoeken op het w w w.
Mocht je daarná nog dezelfde vraag hebben, roep dan maar, maar ik betwijfel het.

Volgens mij lees je iets verkeerd Pasja... Er is verschil in prestatie tussen de 2 processors, maar de T5750 is slechts 5-10% sneller dan de T3200, dus volgens mij is dat niet doorslaggevend.

Waarmee jij mogelijk ook iets over het hoofd ziet?

Kijk eens naar het woord PENTIUM,

Waarmee jij mogelijk ook iets over het hoofd ziet?

Kijk eens naar het woord PENTIUM,

Ja, dat is ook maar een naampje... Het blijven beide dual core processors op 2 GigaHertz. O.a. door het verschil in cachegeheugen is de Core 2 Duo T5750 5-10% sneller dan de Pentium Duo Core T3200. Dat is waar het uiteindelijk om draait. En mij persoonlijk ljkt dat in deze niet doorslaggevend.

Feit is dat de architectuur van de Pentiumgeneratie ongeveer net zo groot is als het verschil tussen een kolen en een atoomcentrale.

Feit is dat de architectuur van de Pentiumgeneratie ongeveer net zo groot is als het verschil tussen een kolen en een atoomcentrale.

Dan heb je echt even wat gemist. De Pentium Dual Core is helemaal niet gebaseerd op de architectuur van de Pentium. Intel heeft de naam opnieuw van stal gehaald voor de instapmodellen, omdat de naam bij veel mensen nog bekend klinkt.

Dus er zit vrij weinig verschil tussen de processors? Of is een Pentium toch een heel stuk slechter?

De tijd dat ik oeverloze discussies bleef voeden, heb ik reeds enige tijd achter mij gelaten : Klik

Er zit inderdaad niet heel veel verschil in de processors. Zo'n 5-10% verschil in prestatie.

Voor jou misschien verder niet interessant, maar ze hebben dezelfde Core-architectuur en eigenlijk het enige verschil is de hoeveelheid cache geheugen (1 en 2MB voor respectievelijk de T3200 en T5750), die voor het prestatieverschil zorgt.

! zucht !

@Daantjegloeire, lees en trek je conclusies, ik trek mij terug uit dit topic.

Laatst bewerkt:
De tijd dat ik oeverloze discussies bleef voeden, heb ik reeds enige tijd achter mij gelaten : Klik

Pasja, meestal geef je goed advies, maar nu zit je er toch echt helemaal naast...

Kijk even op: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Intel_Pentium_Dual-Core_microprocessors , daar staat waarop de huidige Pentium Dual Cores gebaseerd zijn.

en die link van jou is leuk, maar daar wordt de Intel Pentium Dual Core niet eens genoemd. Wel de Pentium D (wat ook een Duo Core is), maar dat is heel wat anders.

Terugtrekken uit een discussie is prima, maar geef dan even toe dat je fout zit.

Laatst bewerkt:
Ik had mijn abbonemenrt nog net niet verwijderd op dit topic toen jij postte. Éen van de dingen die een pc snel maken is de hoeveelheid cachegeheugen, hetgeen ook hét grote verschil is tussen de beide op 3 Ghz draaiende processors de 6850 en de 8400. Toch koopt geen hond de 6850, maar iedereen de 8400, of eigenlijk nog eerder de 8500. (Nu ben ik dus echt weg, sorry, maar ik heb mij maanden geleden voorgenomen geen eindeloze discussies meer te voeren en daar houd ik mijzelf redelijk strak aan)
Tot lees!

Laatst bewerkt:
Ik ontken ook helemaal niet dat meer cache geheugen geen verschil maakt in snelheid. Ik geeft het juist zelf aan.

Ik wilde alleen maar duidelijk maken dat de Pentium Dual Core niets anders is dan een Core 2 Duo met 1MB cache. (Dus Core architectuur, niet Pentium).

En 1MB cache meer maakt een processor echt niet 2x zo snel hoor. Kijk maar eens naar de cijfers. Als we aan CPU benchmark nemen zoals Passmark:
T5750 2.0 GHz 2MB cache score: 1131
T3200 2.0 GHz 1MB cache score: 1050
Dat is 8% verschil...

En DaantjeGlorie:

In mijn vorige post kun je zelf aan de feiten (benchmarks/testscores) zien dat deze discussie voor jou eigenlijk niet van belang is. Ofwel; weinig snelheidsverschil tussen de 2 processors.

Even los van de hele processor discussie, is de Toshiba een goed laptopje voor eenvoudige toepassingen, zoals microsoft office, internetten, etc?

p.s. Nog een ander klein vraagje, niet hierover maar jullie weten het vast wel. Als je een minilaptop koopt zonder optische drive, hoe installeer je dan bijvoorbeeld microsoft office? Via een usb-stick?

Laatst bewerkt:
Via een USB stick kan, maar dan moet je eerst op een andere pc de inhoud van de cd/dvd op de usb stick hebben gezet. Makkelijker is via een andere computer die in het netwerk hangt de DVD station delen en dan via het netwerk installeren :cool:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan