Laptop accu/uitval probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Patrick39

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
11 aug 2014
Goedemiddag,

Ik ben nieuw hier dus mijn excuses als dit topic op de verkeerde plaats is geplaatst.

Ik ben ook geen enorme computer expert dus vandaar dat ik hier mijn vraag kom stellen.

Ik heb een Acer Aspire 5820 TG die iets meer dan 3 jaar oud is. Nooit problemen mee gehad tot afgelopen week.

De accu ging zonder netstroom bij redelijk intensief gebruik nog ongeveer 4 uur mee tot afgelopen week. Ik merkte dat hij ineens veel sneller leeg liep en na ongeveer 2 uur leeg was. Verder tot op dat moment niets raars. Afgelopen vrijdag is de accu weer opgeladen en werd het lampje blauw (accu vol) waarna ik de stekker weer uit het stopcontact haalde maar de batterij rechts onderin op het scherm niet helemaal vol was. Muis er overheen en hij gaf aan dat hij maar voor 93 procent vol zat. Na nog wat gebruik heb ik de laptop vrijdag afgesloten met nog ongeveer 70 procent batterij over.

Zaterdag toen ik de laptop weer aan had gezet zag ik bij de batterij rechts onderin op het scherm een rood kruis staan met de melding 'overweeg de accu te vervangen, hij kan elk moment uitvallen' (of iets dergelijks) waarna ik via google er achter kwam dat deze melding wordt gegeven als de accu nog minder dan 40 % is vergeleken met het moment dat hij helemaal nieuw was. De accu is toen nog gewoon leeggelopen en weer opgeladen. Toen hij opgeladen was haalde ik de stekker weer uit het stopcontact en gelijk toen viel de hele laptop uit. (De accu is dus gewoon dood?!)

Ik heb daarna de laptop weer met netstroom aangehad en hij is zaterdag alleen nog maar gebruikt met netstroom, hij is 1x uitgevallen met een BSOD.

Zondag zelfde verhaal, alleen gebruikt met netstroom en ook 1x een BSOD gehad (welke melding weet ik niet meer precies)

Vandaag ook 1x BSOD en daarnaast weer iets nieuws: op een gegeven moment zat ik een voetbal interview van gister terug te kijken op full screen en opeens was mijn hele scherm zwart, het beeldscherm viel als het ware uit en de laptop verder bleef aan. Ik kreeg het beeld niet meer terug dus ik heb de laptop maar uitgedaan via de aan/uit knop.

Mijn vraag is na deze symptonen: is dit allemaal het gevolg van een kapotte(?) accu ondanks dat ik alleen nog maar werk via netstroom? of is er iets anders aan de hand (videokaart misschien?)

Zou het helpen als ik een andere accu (op dit moment een AS10E7E 11.1 volt en 9000mAh accu) bestel of is er meer aan de hand?

Alvast bedankt!

Het lijkt er op dat er meer aan de hand is dan enkel een defecte accu. Of het puur aan de accu ligt kan je overigens vrij simpel testen: haal de accu eruit en laat deze eruit. Je werkt nu namelijk toch enkel op netstroom, en op die manier kan je uitsluiten dat het aan de accu ligt ;)

Ik zal de laptop vanavond eens testen met alleen netstroom en de accu er uithalen. Heb je enig idee wat er verder aan de hand zou kunnen zijn? Ik dacht misschien iets met de videokaart maar verder werkt alles wel normaal. Ik heb dus geen flauw idee wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Hangt er vanaf welke foutmelding (nummer) je precies krijgt bij de BSOD. Als je die weet kunnen we wellicht iets meer zeggen.

Ik zal bij de volgende BSOD het nummer hier vermelden. Laptop draait nu (op netstroom) weer prima maar het is wachten op het moment dat hij weer uitvalt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan