Laptop advies voor een leek

Status
Niet open voor verdere reacties.

DonDiabloo

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
26 dec 2014
Hallo lezers,

Ik ben van plan een nieuwe laptop te kopen maar heb wat hardware gerelateerde vragen, en ook al heb ik me zo veel mogelijk ingelezen, kom ik hier niet verder.

Dus ben ik hier op het forum gedoken en kunnen jullie mij hopelijk verder helpen. Ik ben van plan een game laptop te kopen van max 1000 euro, maar na veel zoeken kom ik uit op de volgende toestellen voor deze prijs:

Lenovo 999 EU - 8GB - GTX 860 2GB
EN
Lenovo 1180 - 16GB - GTX860 4GB

Nou lees ik hier en daar dat meer videokaart geheugen niet per se beter hoeft te zijn. En dat 16GB intern geheugen overkill is op dit moment.

Dus mijn simpele vraag, is die 180 euro extra het geld waard om voor 16GB RAM te gaan, en daarnaast is die GTX860 4GB veel toevoegend?(ook koeling gezien?) Als ik het goed begrijp is de 2GB versie Maxwell en de 4 GB Kepler. Maar ik kan zo ver, hier geen concreet een antwoord op vinden. Maar apart daarvan, vraag ik me dus af of het waard is om mijn budget te overschrijden of dat ik het meer als een "marketing" stunt moet zien in plaats van meer prestatie.

Het enige wat ik me kan bedenken is dat die 8GB wat laag kan zijn voor de komende jaren (ik zie in 2015 al games komen die 12 GB aanraden)

En als laatste vroeg ik mij af hoe de ervaringen bij Lenovo zijn? Ik hoor in mijn persoonlijke kring negatieve ervaringen met oudere modellen. Maar op veel websites wordt Lenovo als een goed en duurzaam merk aangeprijsd.
Voorbeeld van een bron
liever geen welles, nietes discussies. Maar feitelijke info voor een leek aub :D.

Alvast bedankt.

Meer video geheugen (de 4gb variant van je grafische kaart) is handig als je echt zware spellen gaat spelen. Als je dat van plan bent is de laptop daarmee dus zeker aan te raden.
Wat je RAM geheugen betreft, 8GB zou voldoende moeten zijn. Weer de regel als je echt zware programma's gaat draaien is meer nooit weg. (Ik heb zelf 16gb)

Echter houd er altijd rekening mee dat het een laptop blijft. Prestaties van een vaste game PC ga je nooit halen.

Het verschil tussen de Maxwell en de Kepler is niet alleen de architectuur en de VRAM, maar ook de klokfrequentie en het aantal cuda cores verschilt. Het ligt er een beetje aan welk spel je speelt bij de één presteert de Maxwell beter en bij de ander de Kepler.

Houd er wel rekening als je op de hoogste settings wilt spelen dan halen deze videokaart vaak, maar rond de 30 fps bij een wat zwaardere game

hier zie je het verschil tussen de twee en ook nog een paar benchmarks ---> link

Wil je er ook nog andere dingen mee doen dan alleen maar gamen, want anders kan je beter een gewone desktop kopen.

mocht je toch voor een laptop gaan ik zou voor de Maxwell kiezen ik vind het die 180,- niet waard

Laatst bewerkt:
Ik twijfel nog steeds tussen een PC of laptop, maar mijn toekomstige werk zal er voor zorgen dat ik meer zal reizen dan thuis zijn dus vandaar mijn keuze. Toch twijfel ik nog omdat ik me afvraag of ik uberhaupt tijd ga hebben om te gamen als ik in het buitenland zit.

Meer video geheugen (de 4gb variant van je grafische kaart) is handig als je echt zware spellen gaat spelen. Als je dat van plan bent is de laptop daarmee dus zeker aan te raden.
Wat je RAM geheugen betreft, 8GB zou voldoende moeten zijn. Weer de regel als je echt zware programma's gaat draaien is meer nooit weg. (Ik heb zelf 16gb)

Echter houd er altijd rekening mee dat het een laptop blijft. Prestaties van een vaste game PC ga je nooit halen.

Ik snap wel dat het natuurlijk beter is maar wat ik mij af vraag is of er nou echt veel verschil tussen zit. Die 2gb maxwell en die 4gb kepler zit daar nou echt veel verschil in ? En is die 16GB niet overkill voor de games van nu en volgend jaar. Daar in tegen, is die 8GB wel voldoende.

En ten slotte waar mijn vraag eigenlijk een beetje mee begon maar misschien niet heel duidelijk was is; met 16GB en die GTX 860 4GB, wordt die wel volledig benut? Of zijn de andere componenten limiterend?(Dus het kan wel heel leuk zijn dat die GTX860 4GB heeft maar zijn er niet andere dingen in de videokaart die de prestatie limiteren) Dat is het gene waar het mijzelf te lastig wordt om in te schatten, en vandaar dat ik bedoelde in mijn originele post of het niet gewoon leuke cijfertjes zijn voor de marketing. (ik heb zo iets gelezen in een ander forum, vraag me niet waar) Ik probeer het hier te verwoorden in jip en janneke taal, omdat ik niet precies de betekenis van alle specs in een videokaart weet, maar ik las bijvoorbeeld ergens dat je met een GTX860 4GB al eerder aan een Max resolutie of fps zit door de mhz?(oftewel een andere spec die meespeelt in de prestatie van de kaart)

Laatst bewerkt:
Ik denk dat als je maar één game tegelijk speelt 8GB RAM wel genoeg moet zijn. Anders zou je altijd nog een reepje van 4GB erbij kunnen stoppen. Zo'n reepje kost maar 35 euro van de Kingston. Ook 2GB of 4GB VRAM zal naar mijn inzicht niet zoveel uitmaken. 4GB heb je nodig wanneer je spellen op 4K speelt. Maar dat zal de GPU niet trekken op een nette framerate. Kortom: 4GB VRAM is nodig wanneer er veel tijdelijk gesaved moet worden (particles). Maar daar is weinig sprake van bij 1080p.

Wat mij juist handig lijkt is een SSD erbij te kopen en die erin te zetten. Klasgenoten van mij hebben dat model met die SSHD en die is niet te vergelijken met dat model met SSD erin gezet. Zelf heb ik ook een SSD in mijn laptop gezet en dat is echt een hele verademing. Mijn tip: klikkerdeklik!

Klasgenoten van mij zijn erg tevreden met Lenovo heb ik het idee. De laptops zien er ook stevig en degelijk uit. Het enige wat tegenviel is dat de kijkhoeken van het scherm niet zo best zijn. Maar daar heb je als je ervoor zit geen last van.

Offtopic:
Een goed voorbeeld van marketing is de GPU in mijn laptop: een NVIDIA GeForce 610M met 2GB VRAM DDR3 ;). Ik speel verder niet echt games, maar 2GB slaat absoluut nergens op met die GPU. Waar ik zelf wel tevreden over ben is dat ASUS mijn GPU heeft overclocked naar 850MHz i.p.v. de stock 740MHz en de koeling hier geen problemen mee heeft. Dus dat is wel mooi :D.

Ik denk dat als je maar één game tegelijk speelt 8GB RAM wel genoeg moet zijn. Anders zou je altijd nog een reepje van 4GB erbij kunnen stoppen. Zo'n reepje kost maar 35 euro van de Kingston. Ook 2GB of 4GB VRAM zal naar mijn inzicht niet zoveel uitmaken. 4GB heb je nodig wanneer je spellen op 4K speelt. Maar dat zal de GPU niet trekken op een nette framerate. Kortom: 4GB VRAM is nodig wanneer er veel tijdelijk gesaved moet worden (particles). Maar daar is weinig sprake van bij 1080p.

Wat mij juist handig lijkt is een SSD erbij te kopen en die erin te zetten. Klasgenoten van mij hebben dat model met die SSHD en die is niet te vergelijken met dat model met SSD erin gezet. Zelf heb ik ook een SSD in mijn laptop gezet en dat is echt een hele verademing. Mijn tip: klikkerdeklik!

Klasgenoten van mij zijn erg tevreden met Lenovo heb ik het idee. De laptops zien er ook stevig en degelijk uit. Het enige wat tegenviel is dat de kijkhoeken van het scherm niet zo best zijn. Maar daar heb je als je ervoor zit geen last van.

Offtopic:
Een goed voorbeeld van marketing is de GPU in mijn laptop: een NVIDIA GeForce 610M met 2GB VRAM DDR3 ;). Ik speel verder niet echt games, maar 2GB slaat absoluut nergens op met die GPU. Waar ik zelf wel tevreden over ben is dat ASUS mijn GPU heeft overclocked naar 850MHz i.p.v. de stock 740MHz en de koeling hier geen problemen mee heeft. Dus dat is wel mooi :D.

Wat ik ga doen is de 2GB Ram 4GB geheugenkaart versie kopen van 999,- eur. En dan een SSD erbij kopen en eventueel een 4GB RAM kaartje(ik moet hierbij wel op het merk letten neem ik aan?).

Mijn enige vraag nu nog is: Verschilt tussen de 2GB versie en de 4GB versie van de geheugenkaart ook nog veel FPS als je games speelt? Of moet ik het meer zien zo als jij meld dat het vooral een betere resolutie zal geven op je scherm?

Je gaat het verschil alleen merken als het VRAM (videokaartgeheugen) vol zit. Dat is niet een fps verschil, maar juist dat er particles ontbreken en pas later worden geladen (na een paar seconden). Dit zal niet snel gebeuren met een spel op 1080p. Ik heb wel gezien bij iemand die Skyrim op de hoogste settings probeerde te spelen op 1080p wel met 2GB VRAM in de knoop kwam. Dat kwam doordat hij het aantal particles op het allerhoogst had gezet. Die particles verbruiken vooral veel VRAM. Maar van een laptop kan men ook niet de allerhoogste settings verwachten.

Voor een goed overzicht van wat je van de videokaart kunt verwachten moet je hier eens kijken: klikkerdeklik!

Kortom: 4GB VRAM is niet nodig vanuit mijn opzicht, tenzij je een diehard gamer bent ;).

Wat het RAM betreft. Hier een overzicht van het RAM-geheugen wat je er eventueel nog bij zou kunnen zetten mocht je in de knoop komen (wat ik niet verwacht): klikkerdeklik! Merk maakt verder niet veel uit. Ik prefereer zelf Kingston omdat ik daar goede ervaringen mee heb en zij een levenslange garantie bieden:D.

16GB RAM is vooral aan te raden wanneer je naast een game ook nog servertjes draait op de pc (denk aan een Minecraft server).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan