Laptop als server

Status
Niet open voor verdere reacties.

huijb

Supermoderator
Forumleiding
Supermoderator
Lid geworden
19 dec 2001
Ik heb een laptop die ik graag als server zou willen laten fungeren. Er is alleen één probleempje... er moeten dan twee netwerkkaarten in, er zit nu een PCM/CIA adapter in maar er zit niets "onboard". Zijn er dan toch nog mogelijkheden om deze laptop als server te laten draaien?

Dit kan, als je een vaste netwerkaansluiting hierin hebt, kun je nog een pcmcia kaart gebruiken.

2 kaarten hoeft niet

Hoi Huijb

Een laptop als server inzetten is inderdaad een mooie compacte oplossing. Twee netwerkkaarten is onnodig. Alleen als je de server ook wil inzetten als "router".
Ik heb thuis ook een laptop als server draaien.

Succes!
Easyrider

Geplaatst door JBS
Dit kan, als je een vaste netwerkaansluiting hierin hebt, kun je nog een pcmcia kaart gebruiken.
Ik heb een vaste netwerkaansluiting, nee ik kan niet nog een pcmcia adapter gebruiken.

Geplaatst door easyrider
Een laptop als server inzetten is inderdaad een mooie compacte oplossing. Twee netwerkkaarten is onnodig. Alleen als je de server ook wil inzetten als "router".
Ik heb thuis ook een laptop als server draaien.
Ik zou zeggen, steek van wal. :)

Kun je misschien wat specifieker zijn? Hoe ziet bv. je huidige netwerk er uit? Heb je bv een kabel of ADSL-router? Waarom zou je twee netwerkkaarten willen?
Wat wil je dat je server gaat doen? Alleen sharen voor je thuisnetwerkje? Of wil je hem ook inzetten als ftp- en mailserver?

Groet
easyrider

Geplaatst door easyrider
Kun je misschien wat specifieker zijn? Hoe ziet bv. je huidige netwerk er uit? Heb je bv een kabel of ADSL-router? Waarom zou je twee netwerkkaarten willen?
Wat wil je dat je server gaat doen? Alleen sharen voor je thuisnetwerkje? Of wil je hem ook inzetten als ftp- en mailserver?

Groet
easyrider
Alle computers hangen nu aan een switch en mijn computer is de server, met twee netwerkaarten dus. Waarom ik er twee zou willen?, zo moet het toch als ik de laptop als server ga gebruiken Het zou leuk zijn als het ook een mail en ftp server kan worden.

begrip server

Begrijp ik je goed dat je nu een pc als router hebt?

Even iets over het begrip "server". Een server is niets anders dan een pc die iets "extra's" doet in een netwerk.
Als je bv op een pc een printer installeert, dus op je laptop, dan kun je deze printer "delen" en dus vanaf elke pc gebruiken. En je kunt mappen dus mappen delen. Voila een server!

Dus je hebt een 1 poorts adsl-modem.

De mooiste oplossing is een multi-pc adsl-modem met een firewall.
Dan kun je je laptop opnemen in je thuisnetwerk.

Wat jij wil is ook mogelijk, alleen zit je dan inderdaad met de noodzaak dat je een 2e netwerkkaart in je laptop moet plaatsen. Welk OS is dan de vraag? Windows 9x vind ik hier voor echt ongeschikt. Veel te onstabiel voor router.
En... als je een laptop als router wil inzetten dan kost het je een extra usb-netwerkkaart.
Ik zou gaan voor de mooiste oplossing. Dus een multi-pc-adsl-kaart. Ook omdat het de meest stabiele oplossing is en je hebt je firewall los van je server.

Succes
Easyrider

multi-pc-adsl-kaart
multi-pc-adsl-modem bedoel je denk ik. Ik ga maar eens op zoek naar een USB-netwerkkaart.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan