Laptop batterij truc nodig

Status
Niet open voor verdere reacties.

MAX232

Gebruiker
Lid geworden
29 dec 2001
Dag Dames en Heren,

mijn laptop batterij is kapot, inmiddels heb ik de batterij geopend en getest. De cellen zijn nog prima maar de printplaat waar de aansturing mee wordt geregeld is stuk. Na 15% laden geeft de printplaat door dat de batterij vol is en dus laadt de laptop de batterij nooit verder dan 15%. Weet iemand wat er gebeurt als ik die printplaat ertussen uit haal. De plus en minpool kan ik doorsolderen rechtstreeks naar de polen van de batterij behuizing. Loop ik dan geen risico's met het voltage en het amperage of wordt dat door die print niet gemanaged? Iemand tips of ideeen? Alles is welkom.

Wie niet waagt wie niet wind.. :D
maar als t mijn laptop zou zijn.. zou ik toch ff naar de leverancier oid gaan.. maar ik weet niet hoe gehecht je aan dat ding bent..

suc6

Stevige wind?

Waaruit concludeer je dat de cellen nog goed zijn? Als je NiCd cellen hebt kunnen deze tijdens het meten een juiste spanning weergeven, toch kan de capaciteit van die cellen in de loop van de jaren veel minder worden. Dit probleem is niet zo sterk aanwezig bij de nieuwere soort accu's.

Ik weet niet hoe oud die laptop is?

Het lijkt of je last hebt van het 'memory' effect.
Een truc om dat enigszins op te heffen, de accu helemaal leeg trekken (duurt best wel lang) met een lampje (laag vermogen), accu minimaal 24 uur laden en dit een keer of 10 herhalen, ben je een weekje of 2 mee zoet.
Ik geef geen garantie maar het wil nog wel eens helpen en het is geen permanente oplossing, na verloop van tijd zal dit verschijnsel zich weer voor doen en zal zich ook steeds sneller herhalen.

de reden dat ik weet dat de cellen nog goed zijn is dat ik de cellen geladen heb zonder de print ertussen. Rechtstreeks op de cellen, resultaat was dat ik ruim 2 uur kon werken op de laptop terwijl als ik hem laadt met de lader dan kan ik net 5 minuten werken.

Het zijn ook geen Nikkel Cadmium cellen, ze zijn Lithium Ion. Het geheugen effect is het dus niet, mede vanwege bovenstaande test. Waaruit blijkt dat het niet aan de capaciteit ligt maar aan de aansturing door de print.

Het lastige is dat de lader die erbij hoort laadt met 19 volt, terwijl de batterij maar 11,1 is. Ik vraag me dus af of er correcties worden uitgevoerd door de print. Die print zit IN de batterijbehuizing trouwens.

Morgen ga ik meten welke spanning er op de polen staat als de lader aan de laptop hangt, indien dit dan 19 volt is dan moet het geen kwaad kunnen. Ik verwacht echter van niet want dat zou betekenen dat de laptop werkt op spanningen van 11,1 EN 19 volt en dat lijkt me nogal een groot gebied.

Indien iemand hier ervaring mee heeft, of de techniek die normaliter op een print zit die IN een batterij(behuizing) zit dan hoor ik het graag!

Hallo

Een lion batterij kun / mag je niet opladen zoals de gewone nicad of de betere nimh cellen.....

Dit lukt voor een paar maal , maar dan neemt de capaciteit van dergelijke cellen drastisch af.....

De klemspanning dient echt konstant gecheckt te worden (levensduur cellen)

Indien het echt verkeerd gaat , dan kunnen deze cellen zelfs exploderen!!!!!!!

Indien je enige kennis bezit van elektronika , dan zou ik toch proberen om die sturing te herstellen , of te laten herstellen ........

Die vermelde spanning van 11.1 V , is dit een gemeten spanning , of wordt deze vermeld op batt. pack?????

p.s. : het rechtstreeks doorlussen van de batt.klemmen ---> p.c. , geeft als gevolg dat er in het totaal geen controle meer is op laadstroom batt. en zal dus uitdraaien op .......vuurwerk ......

Peter

Laatst bewerkt:
Te laat Peter, een van de cellen is reeds overleden. Jammer dat ik het niet eerder wist maarja...

Toch bedankt, ik geef 'm de status opgelost!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan