Laptop beeldscherm vol blokjes

Status
Niet open voor verdere reacties.

daanv

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2009
Hallo,
Ik ben in het bezit van een Fujitsu siemens laptop van iets meer dan een jaar oud, hij is sindsdien ongeveer 6 uur per dag in gebruik voor games (WoW). Laatst sprong het beeldscherm plotseling vol met blokjes, dit gebeurde weer tijdens het opnieuw opstarten en ook nadat de laptop een halfuurtje had afgekoelt. Vreemd is dat de laptop op zijn energie besparende stand dit probleem niet heeft, maar als ik overga op hoge prestaties binnen een seconde het beeld weer overslaat naar blokjes en strepen.

Ik heb via everest gekeken naar de temperatuur van de videokaart en die is in rust 74 graden, helaas kan ik het bij hoge prestatie niet controleren omdat ik dan dus niks meer fatsoenlijk kan zien.

Verdere info over laptop:
Computertype Op ACPI x86-gebaseerde PC (Mobile)
Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Home Premium
CPU Type Mobile DualCore Intel Core 2 Duo T8100, 2100 MHz (10.5 x 200)
Moederbordnaam Fujitsu Siemens Amilo Xi 2428
Moederbord Chipset Intel Crestline-PM PM965
Video kaart NVIDIA GeForce 8600M GS (256 MB)
Werkgeheugen, 3 gig

Alvast bedankt

WELKOM OP HELPMIJ

Als ik de cijfers van Everest mag geloven vind ik 74 graden in rust al behoorlijk hoog.(ookal is het een laptop)
Zou je eens met pcwizzard naar je themps willen kijken?
http://www.cpuid.com/pcwizard.php

Die blokjes die je krijgt kan idd komen van hoge gpu themp

Hallo,
Ik ben in het bezit van een Fujitsu siemens laptop van iets meer dan een jaar oud, hij is sindsdien ongeveer 6 uur per dag in gebruik voor games (WoW). Laatst sprong het beeldscherm plotseling vol met blokjes, dit gebeurde weer tijdens het opnieuw opstarten en ook nadat de laptop een halfuurtje had afgekoelt. Vreemd is dat de laptop op zijn energie besparende stand dit probleem niet heeft, maar als ik overga op hoge prestaties binnen een seconde het beeld weer overslaat naar blokjes en strepen.

Ik heb via everest gekeken naar de temperatuur van de videokaart en die is in rust 74 graden, helaas kan ik het bij hoge prestatie niet controleren omdat ik dan dus niks meer fatsoenlijk kan zien.

Verdere info over laptop:
Computertype Op ACPI x86-gebaseerde PC (Mobile)
Besturingssysteem Microsoft Windows Vista Home Premium
CPU Type Mobile DualCore Intel Core 2 Duo T8100, 2100 MHz (10.5 x 200)
Moederbordnaam Fujitsu Siemens Amilo Xi 2428
Moederbord Chipset Intel Crestline-PM PM965
Video kaart NVIDIA GeForce 8600M GS (256 MB)
Werkgeheugen, 3 gig

Alvast bedankt

Typisch Fujitsu Siemens haha ik weet niet hoe dat dat komt is het ook als je de bios scherm ziet???

Hardware Monitoring : Genesys Logic GL520SM
Voltage CPU : 1.06 V
ACPI Thermal Zone : 51 °C
:
Processor : Thermal Diode
Intel Mobile Core 2 Duo (Core 1) : 41 °C
Intel Mobile Core 2 Duo (Core 2) : 41 °C
:
GPU Diode : 67 °C
GPU Fan : 100.00%
:
Harde Schijfmonitoring : S.M.A.R.T
Harde Schijf WDC WD3200BEVT-22ZCT0 : 45 °C

In veilig modus, (en denk dus ook bios scherm) is het beeldscherm normaal

Als ik jou was zou ik toch in eerste instantie eens de boel van binnen bekijken of ie wel stofvrij is.(al vallen de cpu themps me mee)

Drivers zijn op orde?

Hardware Monitoring : Genesys Logic GL520SM
Voltage CPU : 1.06 V
Processor Temperatuur : 124 °C
ACPI Thermal Zone : 60 °C
:
Processor : Thermal Diode
Intel Mobile Core 2 Duo (Core 1) : 52 °C
Intel Mobile Core 2 Duo (Core 2) : 52 °C
:
GPU Diode : 78 °C

Nou staan de waarder plotseling op deze temperatuur, de drivers zijn op orde ik heb ze net nog gecontroleerd

Heb de laptop niet geheel onderzocht, maar snel wat klepjes verwijdert en er was bijna geen stof te zien. Weet trouwens niet zo goed waar die plotselinge waarde van 124 graden vandaan kwam omdat de laptop op de videokaart na redelijk normale temperaturen heeft.

Dan wordt het van deze kan taf lastig om je probleem te vinden.
Mogelijkheden zijn dan nog: themp probleem in je gpu,gpu kapot,scherm kapot

Laatst bewerkt:
Hm ik geef het nog niet op :P. als ik de pc hard laat werken in energiebesparende stand gebeurt er niks met pc, 2 redelijk zware games en de temp blijft zo ongeveer gelijk. Het probleem ligt echt duidelijk bij het gebruiken van de optie ''hoge prestatie''. Ik heb de dag voordat het gebeurde de pc wel helemaal opgeruimd door loze bestanden weg te gooien en de boel te defragmenteren, maar het lijkt me niet dat dit er mee te maken kan hebben.

Mocht het allemaal niet lukken, enig idee hoe duur gaat dit grapje worden als het toch de videokaart is die vervangen moet worden?

PS: Ontzettend bedankt voor de snelle reacties, echt onder de indruk

Nee ik weet echt niet wat dat gaat kosten(mocht het kapot zijn)
Daarbij zal je geen fabrieksgarantie meer hebben(1 jaar?)maar wil niet zeggen dat je niks meer claimen mag.
Indien het kapot is mag je er wel vanuit gaan dat ie al niet na een jaar kapot is.
Een deel van de garantie zou je bij de winkelier kunnen claimen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan