Laptop 'bevriest', mogelijk hitteprobleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

rdx200

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Sins 2,5 jaar ben ik in het bezit van een Fujitsu Siemens laptop. Het is een erg fijn apparaat en ben er altijd zuinig mee omgegaan.

Maar sinds een paar maanden 'bevriest' het scherm en loopt het systeem vast. Het crashen komt alleen voor bij het volgende:
- Prestatieniveau op 'Gebalanceerd' of 'Hoge prestaties';
- Bij video's kijken
- 3d applicaties

Via google kwam ik achter de volgende mogelijke oplossingen:

- Voorzichtig schoonblazen met behulp van perslucht (apparaat niet opengemaakt)
- Nieuwe drivers geïnstalleerd
- Windows opnieuw geïnstalleerd

Volgens Speedfan wordt de cpu idle ongeveer 58 graden, stressed loopt deze zo'n 20 graden op.

Het vreemde is dat de ventilator niet echt sneller gaat draaien bij zware toepassingen zoals bij de meeste laptops, maar dat heeft hij nooit gedaan.

Weet iemand welke stappen ik kan ondernemen om dit probleem op te lossen?

Met vriendelijke groet,

RDX200

PS. Specificaties van het apparaat zijn te vinden bij 'mijn systemen'.

volgens mij valt dit in te stellen in bios maar weet niet hoe :confused: sorry of het is gewoon kwestie van schoonmaken of de fan is gewoon kapot :(

zo te zien kan dit ook liggen aan je vga(videokaart) dit zal ingebouwt zijn in je moederbord dus kan je moederbord ook kapot zijn alles kan :(

Groetjesss

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie, maar die ventilator werkt naar mijn weten nog goed. Deze blaast nog net zo hard als tevoren en maakt geen vreemde geluiden?

heb je hem al eens schoongemaakt als je het niet zeker weet ?

Deze zal door stof kunnen vastlopen

Uitblazen kan sowieso geen kwaad, maar dan wel even je laptop openschroeven. Dan verloopt wel de garantie (als ze er uberhaupt achter komen), maar na 2,5 jaar is die toch al verlopen, of duurt het in ieder geval niet lang meer.

Hou dan wel even de ventilator vast (een ventilator die in tegengestelde richting draait als normaal wordt een dynamo en kan je moederbord/processor een stroomstoot geven) en spuit het even uit met perslucht. Maar uiteraard niet dieper in je laptop, moet er wel uit ;)

Een kapotte fan denk ik niet, dat gebeurt zo weinig. Als dat zo was hoorde je hem sowieso of helemaal niet meer, of ratelen (versleten lagers).

Om het van de software-kant te bekijken: welk type laptop is het precies, of wat zijn in ieder geval de specificaties (processor, werkgeheugen, grafische kaart) en welke programma's zijn het precies die je draait als het beestje vastloopt?

@lord4163 :

Ja dat heb ik geprobeerd, zoals in de startpost:

:

- Voorzichtig schoonblazen met behulp van perslucht (apparaat niet opengemaakt)

Maar dit is niet de oplossing voor het probleem.

Laatst bewerkt:
Stond niet bij dat je dat al gedaan had.
Dus dan komen we uit bij het software gedeelte..

Nogmaals: wat zijn de specificaties van jouw laptop en welke programma's probeer je te draaien?

@ ronald89:

Hier kun je specificaties vinden:

PS. Specificaties van het apparaat zijn te vinden bij 'mijn systemen'.

Maar inderdaad ik baal natuurlijk mijn garantie van 2 jaar is net verlopen.

Ik bouw vaak systemen maar nooit notebooks; hier heb ik 0,0 ervaring mee. Ik heb het idee dat het koelelement los is gaan zitten o.i.d. doordat de koelpasta los is gaan laten of iets. Ik kan hem wel open maken maar ik weet niet of dat verstandig is.

Ik ga via de bios proberen of ik de fanspeed omhoog kan krijgen, is er anders een programma beschikbaar die de fanspeed kan regelen zodat ik hem wat harder kan laten blazen?

Meestal loopt de notebook vast bij websites met Flash of video's en dergelijke. Elke 3d applicatie vindt hij ook niet leuk. Op hoge prestaties 10-30 min idle kan hij ook al vastlopen.

Laatst bewerkt:
BTW mocht je nog geen ervaring met de 'mijn systemen pagina':

Klik op mijn naam, vervolgens verschijnt een frame en klik op mijn systemen.

Je vind daar mijn Thuis PC en mijn laptop. :thumb:

Mijn fout. Overheen gelezen.
Probeer eens de drivers van je grafische chip te updaten. zit nu op m'n werk dus kan de link niet geven, zal vanavond nog even zoeken voor je als je deze niet kunt vinden.

Maar je grafische chip is sowieso niet bijzonder. 128mb ddr2 maakt het al vrij lastig, maar hij zou er niet van vast mogen lopen.

Als je je laptop niet eerder open hebt gemaakt lijkt dat met een losgeraakte heatsink op je processor me vrij onwaarschijnlijk.

Maakt niet uit, ben blij dat je me wilt helpen. De laptop is voor zakelijk gebruik en ik krijg over 1,5 jaar pas een nieuwe van de zaak.

Ik heb een update programma van Fujitsu Siemens, maar ik weet niet of die 100% alles update.

Laat maar weten of je de nieuwste driver hebt gevonden :thumb:

Ok, jammer, ik ga zelf wel naar een oplossing zoeken.

Laten we het zo zeggen.. Ik wil best meehelpen met zoeken, maar zonder het exacte type nummer van jouw laptop kan ik ook de drivers niet vinden...

Hallo

Persoonlijk mis ik het typenr ... "Fujitsu Siemens" heeft immers meer dan slechts 1 laptop gemaak ;)

Wat ik zou doen :

Uitblazen ventilatiesleuven en ventilatoren " tegenovergesteld aan de normale airflow" d.m.v. luchtdrukcompressor.

Uiteraard dien je de voorziene ventilatoren te blokkeren d.m.v. b.v.b. een cocktailprikker om te hoog oplopen toerental te voorkomen "en eventuele motherboard schade"

Temperaturen uitlezen van een "portable" en andere nuttige info lukt meestal korrekt d.m.v. :

Notebook hardware control : " http://www.pbus-167.com/ "

Mocht deze p.c. , na het vluchtig zuiver maken nog steeds te warm worden , zou ik de thermisch geleidende pasta v/d videochipset en c.p.u vervangen , en uiteraard terwijl je dan toch bezig bent , het ganse koelblokgedeelte op zijn zuiverheid controleren.

Controleer uiteraard ook of de c.p.u. fan korrekt en soepel werkt.

Uiteraard moet deze p.c dan wel geopend te worden .

Peter

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan