Laptop blijft hangen tijdens opstarten (randapparatuur start, maar beeld blijft weg)

Status
Niet open voor verdere reacties.

ruudburger

Gebruiker
Lid geworden
15 apr 2009
Hallo,

Ik heb een Fujitsu Siemens Xa 2528, heb deze laptop nu 3 jaar. Een jaar geleden is hij ook stuk gegaan, en heb hem toen binnen de garantie kunnen opsturen, en hij is snel daarna gemaakt. Toen had ik dezelfde symptomen, dvd-speler start op, harde schijven gaan draaien, ventilator gaat loeien, maar stopt niet, en het scherm blijft zwart. Waarschijnlijk ging het toen om een kapotte grafische kaart, omdat dit een veel voorkomend probleem is bij dit type laptop.

Maar nu krijg ik de laptop af en toe nog aan. Soms pas na 50 keer proberen, soms in 1 keer. Als hij dan eenmaal aan is, blijft hij ook aan. Had eerst het gevoel dat het bij een koudere temperatuur sneller lukte, maar nu helpt de koelkast niet meer... Heb ook al verschillende dingen geprobeerd als accu de een tijdje uit halen, en dan op starten. Maar het is me in een paar dagen tijd niet meer gelukt hem op te starten...

Weet iemand wat dit probleem zou kunnen zijn? Heb de laptop trouwens 3 dagen non-stop aan gehad, voordat dit probleem zich voordeed.

Hoop op een oplossende reactie!

Ruud

@Bertus

Vorig jaar nadat hij stuk ging stofzuiger er op gezet, nu die weer stuk is ook gedaan. Krijg maar 2 panelen van de onderkant los, één met harde schijven, en de andere met de belangrijkste onderdelen van het moederbord, die zien er schoon uit. Maar wat bedoel je met ontstoft? Hoe en wat maak jij allemaal schoon?

Wat me trouwens opvalt bij de laptop, als ik hem opstart, gaan de 3 controlelampjes van caps-, num- en scrolllock branden. Als ik hem ondersteboven houdt, is het alleen de eerste. In sommige posities ook de eerste twee. Opstarten doet hij niet, maar wat zeggen deze lampjes?

Hallo

Normaal gezien heb je garantie op een herstelling ---> heb je dit al gecontroleerd ?

maar nu helpt de koelkast niet meer...

Hopelijk is dit figuurlijk bedoelt , zoniet ....

Condensvorming op motherboard en platters harddisk , oxydatie ,nog niet gesproken van extreme krimp op soldeerverbindingen , waardoor deze nog meer/sneller defekt gaan.

Hoe je een laptop snel/eenvoudig/veilig zuiver maakt staat hier beschreven:

http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php/616055-ventilator-probleem?highlight=laptop+zuiver+maken

Uiteraard zal het nu zuiver maken niet meer helpen.

Peter

Laatst bewerkt:
Ik zal Fujitsu Siemens wel vragen of hij nog onder de garantie valt. Maar op de laptop zit maar 1 jaar fabrieksgarantie, en volgens Europese richtlijnen heb ik 2 jaar fabrieksgarantie.

Koelkast was idd figuurlijk, heb hem wel bij een open raam neergezet. Helpt het zuiver maken nu niet meer? Denk ook niet dat dat het is, want hij wordt niet extreem warm ofzo.

Zit het probleem niet in een opstartmodule of iets? Ik heb niet veel hardwarekennis, maar hij start af en toe op, dus het lijkt net of hij die eerste 5 seconden ergens niet goed doorheen komt.

@Norby1

Volgens mij is het niet mijn beeldscherm, hij blijft volgens mij echt hangen bij het opstarten. Na 5 seconden knippert het harde schijf controlelampje niet meer, en de ventilator blijft in zijn hoogste stand blazen (die moet na een paar seconden al stil zijn).

Probleem is niet opgelost, maar denk dat het moederbord versleten is. 's Avonds krijg ik de laptop nog opgestart, nadat hij een aantal uren buiten heeft gestaan.

@ ronnie1

Tnx voor de tip! Zoals ze het probleem omschrijven, lijkt mij dit erg logisch. Heb ook vaak last van uitval van usb poorten, kaartlezer, LAN, WLAN en bluetooth. Zal eens verder onderzoeken hoe dit werkt, en laat hier weten als ik het doe, en of het werkt.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan