Laptop boot niet van CD/DVD

Status
Niet open voor verdere reacties.

tejoos

Gebruiker
Lid geworden
3 jun 2004
Ik heb een probleem met mijn Compaq 6720s laptop, ik wil een versie installatie erop zetten maar ik krijg hem met geen mogelijkheid aan het installeren doordat hij niet van cd/dvd boot.
In de bios staat alles goed, ik heb zelfs al geprobeerd om harddisk als 7e (!) optie in de boot sequence te zetten maar dan nog werkt het niet.
Daar komt nog bij dat ik een behoorlijk hardnekkig virus op mijn laptop heb en op dit moment alleen in veilige modus kan werken.
Het probleem met het niet booten vanaf schijf bestond trouwens al voordat mijn laptop geïnfecteerd raakte met een virus.

Heeft er iemand een oplossing? Ik heb inmiddels het stadium bereikt dat ik hem vanaf 5 hoog naar beneden wil gooien. Mijn laptop heeft geluk dat mijn huis maar 3 etages heeft ;)

is je cd-dvd wel bootable ?

voor je virus probleem
scan met avast volledig geupdate
scan met anti-malwarebytes
scan met eusing free registery cleaner
defragmenteer en optimaliseer met auslogics disk defrag

Hoi !

Oorzaak dus: Of CD/DVD niet correct gebrand, of CD/DVD speler defect.

Malwarebytes etc. kun je gewoon vanaf de veilige modus uitvoeren !

Greetz,

Harry.

Ja cd/dvd is bootable, heb al verschillende versies geprobeerd, van oude xp cd's waarmee ik zelf al eerder een verse installatie heb uitgevoerd (op een desktop), tot een gloednieuwe (retail) vista dvd.

Hoi !

Oorzaak dus: Of CD/DVD niet correct gebrand, of CD/DVD speler defect.

Malwarebytes etc. kun je gewoon vanaf de veilige modus uitvoeren !

Greetz,

Harry.

CD/DVD speler is niet defect volgens mij, hij speelt gewoon dvd's en cd's af en zoals ook in bovenstaand bericht staat, ik heb ook al beproefde cd's en dvd's geprobeerd. :(

Het probleem is volgens mij "gewoon" dat mijn cd/dvd speler niet herkend wordt als bootdevice.

Hoi !

Tja, maar in m'n lange leven ALS pc-techneut heb ik dat nog niet meegemaakt.

Nadat je de CD/DVD-speler als eerste hebt ingesteld in de opstart-volgorde, moet je dit mogelijk bevestigen.

Probeer ook es op je laptop wel op wil starten van 'n USB-stick, misschien wordt er dan wat duidelijk.

Greetz,

Harry.

Alles eens rustig doorgelezen en dan trek ik in ieder geval de volgende conclusies:

TS:

- stelt vast dat in het bios het e.e.a. goed staat (CD / DVD als 1e bootdevice)
- stelt vast dat de speler niet defect is
- stelt vast dat de schijf / schijven waarmee hij het geprobeerd heeft in orde zijn
- stelt vast dat het probleem er al was vóórdat het virus toesloeg.

Dan blijft er m.i. nog maar weinig aan mogelijkheden over:

Eentje kan ik nog verzinnen (uit eigen ervaring) :

druk je nadat de CD / DVD in de lade is gedaan wel (snel) op een willekeurige toets en herhaal je dit een aantal keren? De ervaring die ik ooit had was dat de bekende witregel tekst van Microsoft:

"druk op een willekeurige toets om vanaf CD te starten"

NIET in beeld verscheen. Reden hiervoor was het feit dat die regel net uit beeld stond, helemaal onderin het scherm, maar dan idd. ónder het zichtbare gedeelte. Iedere keer tijdens het booten wachtte ik maar op die witregel en na een seconde of 15 hield alles dan weer op.

Toen ik uiteindelijk ontdekte dat het kwam omdat die regel uit beeld stond, ben ik 'blind' op toetsen gaan hameren en warempel, er werd vanaf CD geboot.

Wie weet..........................

Laatst bewerkt:
Hoi !

Goede tip @gast0225 !

Ik heb hier toevallig nog 'n CompaQ d530 staan, en het ding even aangesloten.

Bij dit apparaat kan ik het bootmenu bekijken door tijdens de POST op F9 te trommelen.

Dus probeer dat ook even.

Greetz,

Harry.

Ik zou eerst gewoon op virussen scannen in de veilige modus. Gewoon een volledige scan met mbam (malware bytes anti malware) en ook eentje met superantispyware. En zonodig nog met je eigen virusscanner, en Ccleaner kan ook geen kwaad. Hopelijk kan je nog wel op het internet zodat je die spullen kan downloaden, en anders vanaf een andere pc!

Suc6 en laat wat van je horen!

Ik ben op zoek naar het verband tussen het verwijderen van een virus / spyware en het niet op willen starten vanaf CD / DVD (maar kan het vooralsnog niet vinden)?

Ja het directe verband kan ik je niet geven, maar wel natuurlijk dat een virus je pc kan hinderen en daarbij in noodsituaties het onmogelijk maakt om vanaf een cd/dvd op te starten aangezien je ook verschillende programma's kan downloaden (ultimate boot cd for windows (ubcd)) waarmee je je pc weer kan herstellen...
Maar krijgt de topic starter wel de tekst: druk op een willekeurige toets om vanaf CD te starten?

Bedankt voor alle suggesties tot nu mensen, ik zal het asap gaan proberen.

Vooral die ene van die regel: Druk op willekeurige.... klinkt veelbelovend, die heb ik idd niet gezien.
Als dat niet lukt ga ik de usbstick methode proberen.

Als je die regel niet hebt gezien, (daar waar hij er wel degelijk is) dan zou het wel eens kunnen dat de oplossing nabij is..........................

Crap..

Ik heb beide opties inmiddels geprobeerd, ik heb als een idioot op de spatiebalk gedrukt totdat hij toch weer opstartte gewoon van de harde schijf, ik kan het regeltje Druk op een willekeurige.... echt niet gemist hebben.

Ik ben ook met die usb stick aan de gang gegaan, heb er een windows xp versie opgezet, maar krijg de melding: Invalid or damaged bootable partition
Ben weer terug bij af dus, kan ik eerst weer uitzoeken hoe dat zit :evil:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan