Laptop CPU (i7-3630QM) blijft op 1197MHz ook op High Performance

Status
Niet open voor verdere reacties.

sander7390

Gebruiker
Lid geworden
17 jun 2012
Hallo allemaal,

Dus ik was helemaal aan het uitzoeken waarom mijn performance mij in de steek liet.
GPU kon het niet wezen want die deed het prima, en keek ik op mijn Processor statistieken en ik keek naar de Processor Clock snelheid en dat was erg laag.
Ik had deze laptop net nieuw 2 daagjes ofzo.
Hoe kan ik de processor weer de volle 3.4GHz geven, want op mijn vorige laptop met een i7-3610QM als ik hem op High Performance klikte ging hij meteen op de volle 3.2GHz... :s
Specs:

i7-3610QM @ 2.4GHz (Turbo @ 3.4GHz)
GTX680M 2GB GDDR5
16GB RAM
Windows 7 Ultimate

De turbo-snelheid (die jij waarschijnlijk bedoelt) wordt alleen behaald als de andere processor-kern wordt uitgeschakeld. Hoe en wanneer dit gebeurt, is redelijk gecompliceerd en dus moeilijk uit te leggen. Wel schakelt je CPU bij minder gebruik automatisch naar een lagere kloksnelheid om het stroomverbruik te drukken en je accutijd te verlengen. Je kan begrijpen dat als je met een tekstverwerker een tekst aan het maken bent, je minder kracht nodig hebt, dan wanneer je aan het gamen bent. De snelheid zal vanzelf omhoog gaan als je meer kracht vraagt of forceert. Ik weet niet hoe dat in Windows moet, maar in Linux kan je met een applet de klokfrequentie aanpassen (applet naam: CPUfreq)...

Soms maakt hij een kleine hop naar 3300MHz, en dan gaat ie na een halfe seconde weer terug naar 1197MHz, en tijdens het gamen blijft hij simpelweg gewoon op 1197MHz.

Heb je dat ook als je de stekker in het stopcontact hebt? Welke indicator gebruik je voor de kloksnelheid?
En het klopt dat hij maar heel kort op de turbo-snelheid loopt, dat is het hele idee (en ook het verraderlijke in de advertenties) ervan.

Heb hem heletijd in de stopcontact, ik ga niet gamen op de accu want ik weet dat dat flink in performance daalt, op mijn vorige medion laptop ging clock speed naar 1200MHz op de Power Saver, Balanced gaat hij als hoge performance nodig heeft naar de hogere clockspeed en wat minder nodig heeft naar de lage, en bij High Performance blijft hij bij de maximum Turbo snelheid. Ik gebruik de Core Temp tool.

Ik heb 1x de kans gehad dat hij niet buggede in een spel en had dat ook opgenomen http://www.youtube.com/watch?v=uSJBCq6fijo

Hier bleef hij mooi 45+ fps op Ultra Preset 1600x900 (Battlefield 3)
Nu speel ik Minecraft met maar 33 fps lol...

Laatst bewerkt:
Ik ben achtergekomen dat als ik de adapter eruit plug dan gaat de clocksnelheid wel goed, alleen zodra ik hem er weer in plug dan blijft hij weer haken op 1197MHz lol...

Je kunt eerst in een command prompt even

powercfg -L

ingeven. Je kunt dan zien welke power profiles er zijn en welke actief is. Je kunt hiermee (indien niet actief) om het high performance profiel aan te zetten, of juist uit te zetten. kijk ook even welk profiel actief is als de processor wel goed werkt. Ik neem aan power saver

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan