Laptop crasht bij laden Windows

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rob Valkenburg

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2000
Berichten
803
Beste allemaal,

Ik heb een laptop (Toshiba Satellite) van mijn buurvrouw, omdat hij sinds enkele weken spontaan uitvalt en opnieuw opstart.

Ik heb het logboek geraadpleegd, maar er staat enkel "systeem is niet juist afgesloten", Kernel 41.
Ik heb de temperatuur van de processor / videokaart gecontroleerd en deze kwam uit op 93 tot ca. 98 graden. Ik heb de fan doorgeblazen om eventueel verschil op te merken. Hierna bleef de temperatuur onder de 60 graden. Tijdens de virusscan liep deze wel op, maar niet direct naar de 95 graden.
Toch bleef de laptop uitvallen.

Drivers gecontroleerd en alle updates geïnstalleerd, maar dit gaf geen oplossing. Virusscanner (online) laten lopen en geen problemen gevonden.
Er bleek ook een zeer oude Bios (1.40) op te staan en weet dat zolang het werkt, het beste is dat je dit zo laat.
Aangezien het probleem niet was verdwenen, heb ik een nieuwe versie (2.20) (gehaald bij Toshiba zelf en op modelnummer opgezocht) geïnstalleerd.

Windows was nu echt emotioneel geraakt, dat hij helemaal niet meer wilde laden. Verder dan een laadscherm komt ie niet.
Herinstalleren lukt niet, want hij crasht continue.

Ik heb de laptop van binnenuit schoongemaakt en de koelpasta vernieuwd.
Tevens print gecontroleerd op schade, maar deze zag er netjes uit.
Geheugentest (vanuit Windows herstelopties) laten lopen en gekozen voor de extra variant. Na pakweg 5 uur was hij klaar en was er niets gevonden.
Gedurende de test is hij niet uitgevallen.
Ook binnen de bios valt hij niet uit.

Laad in Windows, dan is het weer gedaan. Dus lijkt het toch op een probleeem binnen Windows.
Kan ik de betreffende schijf geheel formateren? Poging gedaan via de opdrachtprompt (te benaderen via Windows hersteloptie), maar ook dan crasht de boel. Na wat pogingen, kwam ik zover. Maar formateren kon niet, omdat een deel van Windows was geladen. Ik zou hem kunnen ontkoppelen, maar hier heb ik geen ervaring mee. Is dat veilig?

Iemand nog een Idee?

Specs:
Toshiba Satallite
CPU Type: Intel(R) Pentium(R) Dual CPU T3200 @ 2.00 Ghz
CPU Speed: 2.00 Ghz
Memory: 3072 MB

Alvast bedankt voor jullie hulp.
 
Recovery naar fabrieksinstellingen lijkt mij het meest optimale.
 
Post eens de volgende logs:

Log 1:
Download
51e15692b05a4-MiniToolbox.PNG
MiniToolBox en plaats deze tool op je bureaublad.

Let op: Sluit nu eerst alle openstaande programma's en browsers!
Start MiniToolBox
- Windows 2000 en XP: dubbelklik op "MiniToolBox.exe".
- Windows Vista,7,8,8.1 en 10: rechtsklik op "MiniToolBox.exe" en klik op "Als Administrator uitvoeren".

Bevestig de opstartmelding "Are you sure you want to continue?" met Ja.

Vink de volgende onderdelen aan:
  • Flush DNS
  • Report IE Proxy Settings
  • Reset IE Proxy Settings
  • Report FF Proxy Settings
  • Reset FF Proxy Settings
  • List content of Hosts
  • List IP configuration
  • List Winsock Entries
  • List last 10 Event Viewer Errors
  • List Installed Programs
  • List Devices (Only Problems)
  • List Users, Partitions and Memory size
  • List Minidump Files
  • List Restore Points

Klik op de knop "Go".
Na het scannen zal een logje verschijnen op je bureaublad, "MTB.txt".
  1. Upload het bestand hier: Daniel's Upload
  2. Klik op Bestand kiezen en navigeer naar het bestand dat je wilt uploaden.
  3. Klik op Toevoegen.
  4. Post de link in je reactie.
.


Log 2:
  • Download Autoruns for Windows
  • Pak vervolgens het ZIP-bestand met de naam "Autoruns.zip" uit.
  • Klik vervolgens met de rechtermuisknop op autoruns.exe en kies voor de optie als administrator uitvoeren
  • Ga naar File>Save, sla het op als AutoRuns.txt op je bureaublad.
  • Selecteer tekst van het uitrolmenu als bestandstype:
  • p4436801.gif

  • Upload het bestand hier: Daniel's Upload
  • Klik op Bestand kiezen en navigeer naar het bestand dat je wilt uploaden.
  • Klik op Toevoegen.
  • Post de link in je reactie.


De geel gemarkeerde lijnen (file not found) zijn achtergebleven entries van waarschijnlijk reeds verwijderde software.
De rood gemarkeerde lijnen houden een bepaald risico in (mal/spyware enz), of illegale software.
De blauw gemarkeerde lijnen geven de betreffende hoofdsleutels en subsleutels weer van het register waar de entries te vinden zijn.
 
Ik zou inderdaad voor een recovery of voor volledig opnieuw installeren (harde schijf eerst formatteren) gaan. Het lijkt er namelijk op dat het puur aan de Windows-installatie ligt.

Wat je wel eerst zou kunnen testen is het booten van een Linux distro (zonder te installeren). Doet hij het daar wel normaal zonder vast te lopen, dan is dat een extra signaal dat het aan de Windows-installatie ligt.
 
Ik heb Linux distro gedraaid en tot nu toe (bijna 1 uur) geen enkel probleem.

Kan ik de bestanden van hieruit bereiken? Of desnoods Windows eraf knikkeren cq. formatteren?
(sorry, geen ervaring met Linux :eek: )
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nog wat bestanden terug moet halen/ervoor moet zorgen dat ze niet verloren gaan, dan kan dat zeker vanuit de Linux distro.

Formatteren zou ik gewoon doen met het Windows-installatiemedium, waarmee je vervolgens dan Windows opnieuw kan installeren ;)
 
Als je nog wat bestanden terug moet halen/ervoor moet zorgen dat ze niet verloren gaan, dan kan dat zeker vanuit de Linux distro.
Kan het binnen Linux niet zo vlug vinden.
Formatteren zou ik gewoon doen met het Windows-installatiemedium, waarmee je vervolgens dan Windows opnieuw kan installeren ;)
Zodra ik Windows wil opstarten, crasht de laptop weer...
 
Windows kan je het beste buiten Windows zelf installeren, dus start op van het installatiemedium ;)

Windows binnen Windows installeren geeft bijna alleen maar problemen....
 
Duidelijk. Echter zodra ik de Windows cd laat opstarten, dan kom ik niet verder dan "Bestanden uitpakken".
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is de harde schijf dan nog wel in orde? Eventueel de tools hiervoor gebruiken op Hiren's Boot CD.
 
Eventueel kan je ook proberen om eens een usb-stickje met Windows-installatiemedium te prepareren, dvd's kunnen ook beschadigd zijn.
 
Zal dit zeker even gaan testen.

Inmiddels heb ik de schijf aan mijn eigen laptop kunnen hangen (als externe schijf) om bestanden te saven en de boel te formatteren.
Ben benieuwd als ik straks de installatieschijf plaats.

Hou jullie op de hoogte :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan