Laptop de laatste tijd erg traag, ook na herinstallatie van Windows.

Status
Niet open voor verdere reacties.

royveldman

Gebruiker
Lid geworden
11 jul 2010
Hallo helpmij-ers.

Ik heb een probleem.

Ik heb een laptop, een Dell Studio 1558 uit 2010, en deze is het laatste half jaar erg traag geweest. Ik zou dus ook niet weten waar het van komt.

Ik heb vroeger een programma'tje geprobeerd welke zogenaamd alle fouten uit Windows haalde. Dit heb ik op mijn laptop gedaan, op de laptop van mijn moeder, en ook op de desktop van mijn vader. Het resultaat was goed, op korte termijn waren alle computers snel in huis. Maar na een poos, begon het af te nemen, en werden de computers weer traag, trager dan voorheen. Wat ik toen met mijn laptop heb gedaan, is een herinstallatie. Dat hielp een beetje, tot ik alle stuurprogramma's weer had geïnstalleerd, toen was de laptop meteen weer zo traag als voorheen. Toen heb ik het maar genegeerd, en ben ik er gewoon mee verder gaan werken.

Op 14 juli 2014 is de koeler van mijn laptop ermee opgehouden. Een week later heb ik toen de laptop opgestuurd naar ReplaceDirect, en zij hebben mijn koeler vervangen in de laptop. Toen deed mijn laptop het weer, maar het viel me meteen op dat ik games speelde met minder FPS als voorheen, en dat zat mij erg tegen. Wat ik toen heb gedaan, is weer een herinstallatie, maar dat hielp ook helemaal niks. Ook heb ik dit keer de traagheid van mijn laptop genegeerd.

Nu is het 2015, en mijn laptop is echt traag. Programma's starten na een lange tijd op, het opstarten van Windows 7 duurt lang, en ga zo maar door. Ook kan ik amper een spelletje spelen.

Nu kan het zijn dat er:
1. Een minder goede koeler is ingezet als voorheen
2. Mijn harde schijf kapot is
3. Mijn videokaart niet meer goed werkt, of te warm wordt.

Ik weet niet of wat hierboven staat klopt, zo ja, welk probleem is het, of zo nee, wat is het dan?

Graag hoop ik dat van iemand hier te horen...

De gegevens van mijn laptop:
CPU: Intel Core i5 520M
RAM: 4GB DDR3
GPU: ATI Mobility Radeon HD5470 (1gb)

Met vriendelijke groet,
Roy Veldman

Laatst bewerkt:
Ik heb het vermoeden dat je nooit de drivers van je laptop hebt geïnstalleerd na de nieuwe Windows-installatie. Of heb je dat wel gedaan?

1. Gebruik Schijfopruiming. Start → Alle Programma's → Bureau-accessoires → Systeemwerkset → Schijfopruiming. Klik op Ok. Vink:
  • Gedownloade programmabestanden
  • Tijdelijke internetbestanden
  • Prullenbak
  • Tijdelijke bestanden
  • Miniiaturen
aan. Klik op Ok.

2. Verklein het aantal opstartprocessen met StartupLite

3. Activeer het aantal processors.
Ga naar: Start >> Uitvoeren
Typ: msconfig + [Enter]
Ga naar tabblad Computer opstarten → klik op Geavanceerde opties
Kies hier het aantal processors. Dit kan een belangrijke snelheidsverbetering zijn.

4. Lees deze handleiding voor een schone pc

5. Stel de Windows Prestatie Index opnieuws samen. Combineer [Windowstoets+Pause] →klik Systeemverhouding is niet beschikbaar

6. Heb je een ruime hoeveelheid intern geheugen 512 MB of meer?
Windows maakt gebruik van het ram-geheugen en wisselbestand om tijdelijke informatie weg te schrijven. Met een registeraanpassing zorg je ervoor dat de gegevens zo veel mogelijk in het ram-geheugen worden geplaatst en niet telkens naar het wisselbestand op de trage vaste schijf worden geschreven. In het Windows-register >>>>doe dit als volgt,
Start, Uitvoeren en typ Regedit.exe
navigeer naar de sleutel
HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management.
In het rechtervenster zoek je de vermelding DisablePagingExecutive . Dubbelklik erop en verander de 0 in het vak Waardegegevens in 1 . Nadat je het register hebt verlaten (Bestand, Afsluiten ), start je de PC opnieuw op, De wijziging is van kracht, Bij deze tip is het belangerijk om voor jezelf uit te maken of er een snelheidsverbetering optreedt, Zo niet, dan herstel je de oorspronkelijk situatie.

7. Als de stuurprogramma's niet compatibel of verouderd zijn en in het bijzonder de chipset & video stuurprogramma's kunnen vertraging, bevriezing & blauwe schermen voorkomen.
De meest populaire stuurprogramma sites zijn:
CPU & Chipset drivers: AMD, Intel &; Via
Video stuurprogramma's: ATI, Intel &; Nvidia
Hier vind je een overzicht van computer en software leveranciers & hier van alle computermerken

8. Voer foutcontrole uit:
  1. Open "Deze computer",
  2. Rechtsklikken op de ''schijf'' waar ''Windows'' is geïnstalleerd. Meestal is dat de C-schijf. Dit is namelijk standaard ingesteld.
  3. Kies "Eigenschappen",
  4. Ga naar tabblad "Extra",
  5. Klik op de knop "Nu controleren" (bij Foutcontrole),
  6. Vink "Fouten in het bestandssysteem automatisch corrigeren" aan,
  7. Vink "Beschadigde sectoren zoeken en repareren" aan,
  8. Druk op "Starten",
  9. Er komt een mededeling. Wilt u de schijf controleren de volgende keer dat de computer wordt opgestart?,
  10. Klik op "Ja",
  11. Herstart je pc,
  12. Na het Windows laadscherm komt ''Foutcontrole'' in actie,
  13. Als hij klaar is word je pc weer automatisch opnieuw opgestart.

9. Ga naar: Start >> Uitvoeren
Typ: msconfig + [Enter]
Ga naar tabblad Computer opstarten → waarna je 1-voor-1 alle processen inschakelt, opnieuw opstart en op die manier kan constateren wat de vertragende factor is....

Wanneer het geheugen of cpu niet tot de max zit en de laptop/pc is nog steeds traag ook na herinstallatie is het in 90% van de gevallen de schijf.

Laatst bewerkt door een moderator:
@dorado
Dit ga ik even proberen, over een uurtje reageer ik weer, bedankt!
@Flyte
Oh oke, mijn RAM verbruik schommelt rond de 1.5 GB en mijn processorverbruik schommelt tussen 0-20%....
@K1pje
Zeker heb ik dat wel gedaan! Dat weet ik nou net ook nog wel :D;)

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan