Laptop Dell latitude C640

Status
Niet open voor verdere reacties.

cees002

Gebruiker
Lid geworden
16 mei 2009
Ik moet de bios (cmos) batterij vervangen, want de bios instellingen springen bij opstarten steeds weer naar een tijd in 2005.
Kan op internet niet vinden hoe dat moet, wat ik los moet schroeven. Ook niet bij Dell. Wie kan mij helpen.
Of is er iets anders aan de hand? Ik werk altijd met netadaptor en heb de accu er niet in. Stel ik de bios opnieuw in dan is het goed, oo na uit en aanzetten, zolang de adaptor in het stopcontact blijft zitten. haal ik hem eruit dan is het mis.

In de Service Manual die je gewoon kunt downloaden/opzoeken bij Dell staat het. Online hier te bekijken.

Specifiek voor het vervangen van de batterij (=onderdeel "Reserve Battery" onder bovenstaande link): hier
Aantekening hierbij: Het flashen van de bios lijkt me niet nodig (stap 3. in paragraaf "Replacing the Reserve Battery" in die link) als je alleen de batterij hoeft te vervangen.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
laptop bios instelling

Bedankt. Dat elke keer bij het opstarten de tijdsinstelling en datum weg is en de bios opnieuw ingesteld moet worden betekend dat dan inderdaad dat de batterij vervangen moet worden?

Normaal gesproken is, met de door jou genoemde indicatoren, het inderdaad zo dat de BIOS (backup-)batterij 'op' is, waardoor de instellingen verloren gaan als de computer/laptop niet meer op netspanning/transformator is aangesloten.

Tijs.

laptop bios batterij

Ja, dat dacht ik al. Ik heb overal gezocht op internet maar kan maar niet vinden wat het bestelnr. is en waar ik die kan kopen in nederland. Ik bestel nooit in het buitenland. Ik vermoed dat het de FL6/V11H-MFX is. Staat er ook niet op.
Ben niet zo handig in dat soort dingen.

Lijkt (gegeven het foto'tje bij de instructie) inderdaad te kloppen.

Is (o.a.) hier te bestellen voor 22 euro.

Succes,

Tijs.

laptop bios batterij

Heel erg hartelijk bedankt. Ik zelf kwam alleen maar op engelstalige .com uit. (google)

Graag gedaan. :)

Zodra je het verder gaat redden met die nieuwe BIOS batterij, bijv. zodra de batterij binnen is en de vervangactie gelukt is en geleid heeft tot de oplossing van je probleem, dan graag deze vraag als opgelost aanmerken.

Als opgelost aanmerken doe je met: Klik op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

laptop bios batterij

ik heb toch nog een vraag. Ik heb de accu er weer in gestopt. Nu bij uit en aanschakelen geen probleem als de netadaptor van de stroom afgaat. Alleen de diagnosetest (F12) geeft aan memory faill, plaats de drivers en utillities cd (die heb ik niet). Maar afgezien van deze melding werkt alles perfect.Als ik de accu weer verwijder is het weer mis als de netadaptor van de stroom afgaat. Dus vraag ik mij af of de cmos batterij wel vervangen moet worden en ik misschien voor niks de laptop ga open schroeven, wat toch wel griezelig is.(nog nooit gedaan)
Ik meld mij altijd af als een vraag is opgelost , maar bedankt voor de tip.

Lijkt mij dan een kwestie van uitproberen. Komt het probleem niet binnen een week of zo weer terug, dan lijkt het erop dat je het probleem wellicht verholpen hebt zónder een nieuwe batterij te hoeven plaatsen.

Misschien waren de contactjes smerig geworden/gecorrodeerd en heb je dat nu weer hersteld door ze er een keer uit te halen en daarna weer in te stoppen.

Zou natuurlijk mooi zijn als je die 22 euro in je portemonnee kunt houden! :)

Overigens zou je in die technische handleiding (zie eerdere link) kunnen kijken of je daar een verklaring (en oplossing?) kunt vinden van die F12 melding.

Tijs.

Laatst bewerkt:
bios batterij

Oké zal eens proberen dat te achterhalen. Wat ik weet dat met F12 de diagnosetest gestart wordt en dat ik dan de boodschap krijg "memory faill, plaats de drivers en utillities cd.(die ik niet heb)
Bij het eruit halen en weer terug plaatsen heb ik het over de accu en niet de biosbatterij. De computer is nog niet open geweest.
Tot nu toe blijft het goed, op één keer na. Als het bij af en toe blijft denk ik het zo maar te laten. Openschroeven ben ik erg huiverig voor, die bios batterij zit niet eenvoudigweg onder een klepje zoals b.v. een afstandsbedining of fietscomputer.

bios batterij

Kan de verklaring van F12 niet vinden. Alles blijft goed, dus ik ga maar niet openschroeven. Geen idee waarom het nu weer goed is, misschien omdat de accu er weer inzit? In ieder geval bedankt voor de hulp. Ik zal me afmelden, als vraag opgelost.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan