laptop doet helemaal niks

Status
Niet open voor verdere reacties.

100tibor

Gebruiker
Lid geworden
14 jul 2010
hallo allemaal

ik heb van iemand een hele oude laptop gekregen die er ijgenlijk nog wel leuk uit zag en nog wel leuk was om kleine dingen mee te doen
het gaat op een tochiba tecra 8200

nu deed hij het al een paar weken goed en gebruikte ik heb redelijk veel maar nadat ik heb snachts in de adapter had laten opladen deed hij de volgende ochtend niks meer...

ik heb al een hoop dingen geprobeerd zoals:
de laptop proberen op te starten zonder batterij alleen op netstroom (dit werkte maar de batterij was ijgenlijk volledig leeg dus hij gaf reactie en wou opstarten maar de batterij was leeg...)
ik heb hem opengemaakt en een aantal dingen een voor een losgekoppeld van het moederbord (de hd en de processor)
dit had geen effect

ik heb geen donor laptop liggen waarvan ik een volle batterij kan lenen om hem nog eens te testen dus dat is ook geen optie...

ik heb gekeken of er stroom stond op de adapter en dat was maar zonder multimeter kan ik dus niet meten of het genoeg is...

ik denk dus dat het of aan de voeding/moederbord of cpu ligt

voor de duidelijkheid hij doet echt helemaal niks gene lampjes niks...

ik hoop dat iemand weet wat er mis mee is en of hij (liefst door mezelf) te maken is
(ik ben redelijk handig als het goed is uitgelegd)

alvast ebdankt
Tibor

Bij mij lag het aan de adapter, moest een nieuwe kopen... Ik raad eigenlijk aan hem te verkopen!

Hallo

Begin bij de basis .

Controleer de netadaptor (uitgangsspanning) +/- 19V bij de meeste laptops.

Uiteraard dien je hiervoor een multimeter te hebben.

Deze kosten 2X niks.

Peter

oke ik heb dus eindelijk een digitalem ultimeter gekocht ik kan er alleen nog niet mee werken dus als iemand me dat wil uitleggen hoe ik het moet doen?

MVG Tibor

nee er zat geen uitlegn bij ik vond het ook al raar...
ik zal het eens proberen bedankt

ik heb dus geprobeerd met een batterij maar het wil niet echt lukken...
ik heb dus zoiets
[smallIMG]http://bin.ilsemedia.nl/m/m1fypb3wr164.jpg[/smallIMG]
en als ik dus wil weten hoeveel spanning er op de batterij zit op welk dingetje moet ik hem dan zetten?

Hallo

Zoals de probes nu zitten op de foto , = o.k. voor spanningsmeting.

Enkel nog de draaischakelaar zetten op b.v.b. 20 V d.c. (links naar boven)

Of ... zoals op de foto 9 klikjes naar links.

Peter

oke ik heb dus dit gedaan:
[smallIMG]http://img600.imageshack.us/img600/6600/p1030491o.jpg[/smallIMG]
die stekker zit in het stopcontakt maar ik meet geen stroom...
heb ik dat dingetje goed ingesteld?
[smallIMG]http://img31.imageshack.us/img31/945/p1030493f.jpg[/smallIMG]

[smallIMG]http://img5.imageshack.us/img5/1767/p1030492l.jpg[/smallIMG]
ik dnek het wel want met een batterij werkte hij wel als ik hem op 250, 200, 20, 2 zette allemaal dus kan ik dan aannemen dat er geen stroom op staat?

Hallo

Batterij is gelijkspanning , alsook de uitgang van de geschakelde voeding van uw laptop.

Jij meet nu op de netstekker die in de geschakelde voeding gaat.

Deze is 230 v wisselspanning.

Je dient om wisselspanning te meten alsook de voltmeter op wisselspanning te zetten.

Zoals deze nu staat op de foto 2 klikjes naar rechts.

Doe dit wel terwijl de voltmeter volledig spanningsloos is.

Peter

oke bedankt
ik meet nu dus wel gewoon 230v fijn dat ik nu ook een beteje wete hoe hij werkt...
maar ik heb dus weer na de adapter van mijn laptop dus aan het einde is er geen spanning te meten... (dit was net zoals de batterij toch gelijkspanning?)

MVG

Hallo

Klopt ... de geschakelde voeding "netspanningsadaptor" leverd gelijkspanning aan de uitgang (meestal +/- 19V , maar dit is vermeld op de onderdzijde).

Peter

oke ik meet helenaal niks dus kan ike r van uitgaan dat hij kapot is?

Hallo

oke ik meet helenaal niks dus kan ike r van uitgaan dat hij kapot is?

Voor de gewone gebruiker is deze inderdaad defekt.

Persoonlijk herstel ik deze , maar gezien uw beperkte technische kennis , en de zeer geringe prijs voor een nieuw exemplaar is deze het sop de kolen niet waard....

Zie :

http://cgi.benl.ebay.be/15V-5A-FOR-...Accessories_PowerSupplies&hash=item2a124a1e89

Controleer eerst de uitgangsspanning (of deze korrekt is) , want blijkbaar wijkt deze af van de standaard ...(15 V i.p.v. meestal 18 of 19v)

Peter

is dat te maken dan?
ik heb wel op internet wat gekeken maar dacht dat het niet te maken was...

kun ej me in het kort vertellen wat er waarschijnlijk kapot is en wat je moet doen om het te maken?

gewoon om het te begrijpen niet om te doen waarschijnlijk...

MVG Tibor

Hallo

Het openen v/d dichtgelijmde casing is het moeilijkste.

De lijmnaad dient voorzichtig te worden gebroken , zonder extra nutteloze schade aan te richten , waarna deze kan worden geopend.

In dit geval , is vermoedelijk enkel de thermische s.m.d. zekering in de primaire v/d voeding defekt.

De draad die naar de laptop loopt , is ook een mogelijke oorzaak van defekt (kortgesloten) , waardoor de zekering is gesprongen.

Indien de voeding terug opstart , controle d.m.v. oscilloscoop of er rimpel aanwezig is op de uitgang.

Indien zo ... bufferelco's op de uitgang controleren/vervangen door h.t. exemplaren (105°C)

In een geschakelde voeding zijn levensgevaarlijke spanningen aanwezig.

Indien je niet weet wat je doet , afblijven !!!!!

Zoals reeds eerder vermeld , is deze adaptor dit niet waard , gezien de geringe nieuwprijs , en zou ik deze gebruiken voor ruilonderdelen.

Peter

Laatst bewerkt:
oke sorry voor het late bericht...

ik heb hem opengemaakt en even uit nieuwsgierigheid gekeken maar dit ga ik niet proberen want dit is inderdaad te moeilijk

zou je me wel willen helpen met het zoeken naar een nieuwe adapter?
als ik het goed heb gelezen van eht etiket op de adapetr moet het output 15V 3A
en input 100V-240V moet je dan nog meer weten?
of is het handiger om langs de plaatselijke zisshop te gaan?

in ieder geval heel reg bedankt al voor je tijd en moeite

MVG Tibor

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan