Laptop doet niets meer na Windows 10 update

Status
Niet open voor verdere reacties.

astro16

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Vanmiddag heeft mijn buurvrouw een Windows 10 update gedaan (automatische), daarna verscheen de melding dat de computer opnieuw gestart zou worden bij inactieve status laptop. Ze ging boodschappen doen en bij terugkomst deed de laptop niets meer. Ik zie nu een zwart beeld en hij reageert op geen enkele toets aanslag. Geen Ctrl alt delete, geen ctrl alt esc, en zelfs de uit knop heeeeeel lang indrukken geeft geen reactie. Uitkrijgen lukt dus ook niet. Wat nu? Ik zie nog wel lampje branden dat hij aan zou zijn en ik hoor m nog wel aan staan, kraken. Wat kunnen we doen? Stroom is er nu af.

Laptop lijkt niet uit slaapstand te komen??

Laatst bewerkt:
Kun je de accu dan niet even verwijderen?

Ja, daar heb ik ook aan gedacht. Maar hij is net nieuw en we vonden het beetje eng om schroefjes los te halen ivm garantie en zo?

Normaal gesproken hoef je daar geen schroefjes voor los te halen.

Laatst bewerkt:
Handig als dat wel vermeld wordt... Als dat zo zou zijn... Je zou dat nl wel verwachten.

Hallo

Vermelding door t.s. van merk/typenr toestel had zo goed als zeker voor hem nuttiger antwoorden opgeleverd.

Misschien zelfs reeds een antwoord ...

Peter

Hallo, Bij een laptop zijn er meestal twee toetsen in te drukken voor een geforceerde herstart. Je kan ze gemakkelijk vinden als je deze combinatie vergeten bent, door Google of YouTube te gebruiken en de naam van het model in te voeren samen met "reset." Laat de batterij maar zitten want dat is stroomonderbreking en vaak zijn ze niet meer uitneembaar door iets onder de laptop in te drukken of te verschuiven.

Wanneer de laptop opstart komt er waarschijnlijk een menu waar je "laatst bekende werkende configuratie" kan kiezen maar je kan kijken of de update wordt verwerkt wanneer je "normaal opstarten" kiest. Vastlopers zijn bij updates geen uitzondering. Bij een ongeschikte update kies je een systeemherstelpunt of bij Programma's en Onderdelen voor het verwijderen. Ik heb zelf geen Windows 10 dus gok maar wat over waar dat staat. Bij geen beeld door een update van een grafische driver, kan het nodig zijn om het automatisch updaten van de driver uit te schakelen. Je kan trouwens ook alle updates betreffende drivers uitschakelen.

Als je de batterij uit haalt en opnieuw opstart is het meestal op gelost.
Is het een ingebouwde accu dan zit er aan de onderkant meestal een gaatje waar je met een naald in kan prikken die dan de accu resset.

LET OP: Doe dit wel als de stekker er uit is anders heeft het geen nut dat geld ook voor optie 1

Bedankt allen voor jullie reacties. Mijn buurvrouw was wat ongeduldig en heeft deze naar computerwinkeltje gebracht. Het is opgelost, maar geen idee wat ze gedaan hebben.

Dat zou op de bon moeten staan.

Ga in ieder geval na of deze laptop een reset procedure heeft met meerdere knoppen, dan is ze de volgende keer beter er op voorbereid en kan ze haar laptop uitzetten wanneer Windows dat niet zelf doet. Dat komt toch altijd wel een paar keer per jaar voor denk ik.

Een procedure kan zijn de uit knop samen met de mute knop bijvoorbeeld. Ter illustratie de volgende video over HP modellen: https://youtu.be/5NJQM8vJa9Q?t=1m45s

Reset moet niet worden verward met het terug zetten van de fabrieksinstellingen. Het gaat alleen om het geforceerd kunnen uitschakelen en opnieuw laten opstarten. Als je niet weet hoe dat moet of waar dat knopje zit dan heb je een probleem. Bij desktops en laptops is het meestal de aan/uit knop ingedrukt houden maar dus niet altijd.

Graag gedaan.

Niet verder dan dat voor de meeste modellen de Aan toets ingedrukt houden of het reset gaatje aan de onderkant gebruiken voldoende zou moeten zijn maar ik heb nog een tip: Als in de BIOS Setup bij de boot volgorde "Windows Boot Manager" voorkomt, dan heeft Windows wel eens moeite met heropstarten wanneer niet dat maar HDD (harde schijf) als eerste om mee te booten wordt opgegeven. Een laptop gaat wel eens helemaal uit of in slaapstand en dat Windows moet herstarten dat komt niet zo vaak voor. Controleer dit dus ook.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan