Laptop dood?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Enjoydotcom

Gebruiker
Lid geworden
22 mrt 2011
Specificaties:
Dell studio 1735 (2,5 jaar oud)
Vista Home Premium
Actie voor crash: opnieuw installeren na veel problemen met Vista.
Eerst Vista succesvol geïnstalleerd, toen drivers een na een geïnstalleerd. Bij installatie van een van de drivers liep laptop vast (euvel wat zich ook voordeed in oude installatie). Harde afsluit moeten doen. Kom nergens meer in, veilige modus, boot vanaf cd/dvd. Beland telkens in het scherm waar je kunt kiezen uit welke modus je wilt opstarten.
Bij opstarten flitst blauw scherm voorbij (bsod?). En de laptop tikt zachtjes, hdd kapot?

Hoe dit te herstellen, vaststellen wát er fout is?

(meer info over systeem later, nu niet bij de hand).

Zachtjes tikken klinkt inderdaad als een defecte harddisk.
Deze is eenvoudige te vervangen.
Daarna alsnog Vista installeren.

Ook door een redelijke leek als ik? Wel ooit netwerkkaarten in mijn (nog steeds werkende pc van 9 jr oud) gezet. Maar nog nooit een laptop geopend.

Hoe het in andere laptops zit weet ik niet, maar in mijn oude laptop (acer aspire) kon je, wanneer je de kap eraf schroeft, direct bij de hard disk. Dan is het gewoon een kwestie van de juiste disk zien te verkrijgen.

Mocht je het niet helemaal vertrouwen, maak (duidelijke) foto's tijdens het openschroeven, zodat je precies weet welk onderdeel en welk schroefje waar moet. Na een aantal keer uit elkaar halen van mijn laptop had ik op het eind 30 schroefjes over :D

Laatst bewerkt:
Let wel dat er goede kans is dat je door het zelf vervangen van de harde schrijf (inderdaad niet moeilijk) waarschijnlijk geen garantie meer zult hebben. Al is dat na 2,5 jaar wellicht toch al het geval.

Heb inderdaad al geen garantie meer :(. Nu is het natuurlijk zaak de juiste hard drive te vinden.

Een hardeschijf vervangen kun je prima zelf, je hoeft er niet technisch voor te zijn.
Als je een schroevendraaier kunt vasthouden, dan komt het wel goed.

Hier staat een handleiding hoe je de hdd vervangt: http://www.bandb.ru/description/Dell-1735-manual-eng/hdd.htm
Ter vervanging schaf je gewoon een 2.5inch sata schijf aan met de door jou gewenste opslagruimte.

Niet schrikken, de handleiding beschrijft ook het verwijderen van de 2e schijf die standaard niet aanwezig is in het systeem, dus het lijkt meer werk als dat het is.
Kwestie van bodemplaat verwijderen, schroefjes losmaken, hdd er uit halen, nieuwe hdd er in schroefjes terug, klepje terug, klaar!

Laatst bewerkt:
Sata=data?

Enig idee hoe duur die dingen zijn en waar je ze kunt kopen (MediaMarkt, willekeurige pc-winkel)?
Normaal ben ik heel erg van het zelf zoeken en Googlen, maar de Helpmij-mensjes lijken zo alwetend :), dat ik jullie gewoon nog ondervraag.

Dan moeten we toch even wat gegevens weten.
- 1,8 inch of 2,5 inch?
- Hoeveel Gb.
- Welk merk harddisk wil je?
- Sata of IDE.

Wie wat bewaart, die heeft wat. Weet niet of het zin heeft, maar ik heb de bestelbevestiging met erin precies wat er geïnstalleerd is aan hardware op de laptop:

Welke harde schijf er nu in ziet, kan ik makkelijk vinden, maar ik zie niet zo 1-2-3 of hij 1.8 of 2.5 inch groot is.

Studio 17(N0873502)
Intel® Core™2 Duo Processor T5750 (2,00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2-cache), Legitieme Windows Vista™ Home Premium - Nederlands

Base
Intel® Core™2 Duo Processor T5750 (2,00 GHz, 667 MHz FSB, 2 MB L2-cache)

Geheugen
3.072 MB 667 MHz Dual Channel DDR2 SDRAM [1x2048+1x1024]

Toetsenbord
Internal US/International Qwerty Keyboard

Grafische kaart
Geïntegreerde Intel® Graphics Media Accelerator X3100

Harde schijf
250 GB (5.400 rpm) SATA harde schijf

Besturingssysteem
Legitieme Windows Vista™ Home Premium - Nederlands

Optische stations
Fixed Internal 8X DVD+/-RW Slot Load Drive including Software

Draadloze connectiviteit
Dell Wireless 1397 Mini Card (802.11 b/g)

Cables
Power Cord European 2 meter with 2 Pin

Gedis-pakketreferentie
N0873502

Bestelgegevens
Studio 1735 Order - Netherlands

Primaire Batterij
Primary 6-cell 56 WHr Lithium Ion battery

Camera
2.0 Mega pixel Integrated Web Camera - CCFL

Labels
Wireless Label (Dell Wireless Cards)- Core 2 Duo

LCD-scherm
17-inch WXGA+ CCFL (1.440 x 900) TFT-breedbeeldscherm met TrueLife™

Sja, voor een passend advies moet ik wel weten of het een 1,8 of 2,5 is.

Als je de harddisk lokaliseerd, en dan merk en typenummer even doorgeeft?

Vele malen dank voor de antwoorden tot nu toe. Toch even een vraagje voor ik overga tot een "hardtransplantatie", kan ik testen of het wel écht de harde schijf is? Niet dat ik straks de patiënt een nieuw "hardje" geef en blijkt dat er een ander probleem is. :/

Wanneer de harddisk continu blijft tikken is de kans 95% dat deze defect is.
Haal de disk eruit, en zie, of het tikken in de laptop is gestopt.

Kun je em verwisselen met een andere laptop?

Mocht je geen tweede laptop bij de hand hebben en toch graag je harde schijf willen testen dan kun je ook een houder voor harde schijven kopen, zoals deze. Stop de oude harde schijf er in en als hij niet werkt heb je je antwoord.

Nou, mijn vriend heeft een vrij identieke laptop, maar hij zal me denk ik opknopen als ik de zijne (jonger en nog garantie) open maak.
Zo duur zijn die nieuwe niet, dus ik zal gewoon eentje kopen en de operatie uitvoeren :).

In je systeem passen 2 schijven, je zou er voor kunnen kiezen om je oude schijf als 2e schijf te plaatsen en de nieuwe als 1e, primaire schijf.
Mocht je schijf niet stuk zijn dan heb je extra opslagruimte.

Fijne antwoorden, ik ga donderdag kijken voor een nieuwe schijf en laat daarna weten hoe het gegaan is. :)

Hulp hulp!!! Ik heb de harde schijf vervangen, de laptop start op. In de bios zie ik hem staan :). Maar ik krijg een melding "no boot sector on internal hard drive" . Kan/moet ik nu booten met een CDROM/dvd?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan