Laptop draadloos laten internetten

Status
Niet open voor verdere reacties.

DylanGeluk

Gebruiker
Lid geworden
13 aug 2004
Oke, ik heb een laptop gekregen (verwend nest, ik weet het :o ) maar nu wil ik mijn laptop draadloos laten internetten.. voor als ik op m'n kamer mijn internetvriendinnetjes wil spreken hehe..

maar ik wil ook gewoon mijn 'standaard' pc online hebben als ik op m'n laptop bezig ben.

Is dat mogelijk? Zo ja, hoe? Ik heb een Zon Family abonnement (usb modem).. ik weet niet in hoeverre Zon dit ondersteunt (of heeft het niks met de provider zelf te maken?)

Alle tips en informatie is welkom.

alvast bedankt,
Dylan

als ik onduidelijk ben geweest over wat ik wil, zeg het dan, dan probeer ik het duidelijker te maken wat ik bedoel en wil :)

Wat je nodig hebt is een accespoint, deze sluit je op kabelmodem aan en op deze accespoint sluit je weer je gewone vaste pc aan. Draadloos communiceert je laptop weer met het accespoint.

Verder heb je natuurlijk een draadloze netwerkkaart nodig voor in je laptop (indien niet ingebouwd)

Volgens mij kun je een usb modem niet of bijna niet gebruiken op meerdere computers, dan heb je een ethernet modem nodig. (correct me if i'm wrong)

Je kunt een access point nemen, maar dat is duurder dan twee draadloze netwerkkaarten. Je vaste pc gebruik je dan als gateway voor de laptop (de vaste pc moet dan wel aan staan). Als je een nieuwe laptop hebt, heeft die waarschijnlijk al een draadloze netwerkkaart ingebouwd. Je hoeft dan alleen maar een draadloze netwerkkaart voor je pc te kopen, bijvoorbeeld een USB netwerkkaart.

Oke, dus als ik het goed begrijp heb ik een ander modem nodig + een zo'n netwerkkaart die draadloos internet ondersteunt.

Als ik een nieuw modem koop werkt mijn Zon verbinding dan nog gewoon? (ik vind dat usb-modem sowieso niks, dus een vervanger is geen probleem) en moet ik ook iets in mijn computer doen of is het mogelijk om alles extern aan te sluiten? (daar ben ik een voorstander van aangezien ik niet zo van priegelen in de pc houd)

Is dat mogelijk? Zo ja, hoe? Ik heb een Zon Family abonnement (usb modem).. ik weet niet in hoeverre Zon dit ondersteunt (of heeft het niks met de provider zelf te maken?)
Unquote

Helaas,dat gaat niet lukken.USB Modem en draadloos gaat nicht echt samen.Wat je nodig hebt is een wireless ADSL modem/router.
Verder zul je nog een tweetal kaarten moeten kopen om zowel draadloos op je laptop als je gewone standaard pc te kunnen werken.

Er zijn nog wel alternatieven te bedenken maar die zijn mi vragen om problemen.

@Hangmat:Lijkt me niet de beste oplossing.Wellicht goedkoper maar weet waar je aan gaat beginnen.

Mocht je overgaan tot aanschaf van wat dan ook kijk even op de site van je provider of overleg even wat wel en niet door hun ondersteunt wordt.

Laatst bewerkt:
Ik had ook een usb modem en zon adsl en had dit probleem dus ook. Ik heb een wireless adsl/router gekocht en alles werkt perfect! In mijn computer en laptop zaten al twee draadloze netwerkkaarten dus dat kwam goed uit. Mn computer heb ik trouwens gewoon met een kabeltje aan het modem verbonden aangezien mijn modem boven op de computer staat

Mwah, instellen als ad-hoc, dan moet het lukken.

Je kan wel blijven internetten via het USB modem, als de daarop aangesloten pc aan blijft staan en middels ICS (of een ander routing programma) als router fungeert.

Een access point is de mooiste oplossing, maar ik zou het eerst proberen met 1 draadloze netwerkkaart. Mocht dat niet werken dan kan je alsnog een access point aanschaffen, de draadloze netwerkkaart kan je vast nog wel voor een andere pc gebruiken.

Het principe ziet er als volgt uit

internet > usb modem > vaste pc met draadloze netwerkkaart en ICS geinstalleerd > laptop, vast wel voorzien van ingebouwde draadloze netwerkkaart.

Het maakt voor de provider, zeker wat betreft adsl, niets uit hoeveel pc's en in welke configuratie aan die internet aansluiting hangen.

Laatst bewerkt:
@Hangmat

Lijkt me te moeilijk.Ook adhoc instellingen zijn NIET stabiel.

Leg eens uit hoe in Ad-hoc de wireless netwerkkaart contact gaat maken met wie/wat ?

Je hebt bij Ad-hoc mi juist 2 wireless netwerkkaarten nodig want het AP wordt " overgeslagen "

Het is te gecompliceerd en een te groot risico dat verbinding zomaar " breekt "

NIET AAN BEGINNEN !

Ik ga ervan uit dat de laptop al een draadloze netwerkkaart heeft (dat mag je van de meeste nieuwe laptops wel verwachten). Derhalve is een USB stick voor de vaste pc voldoende. Later kan je er altijd nog een access point bij kopen, als je de ad-hoc verbinding niet voor elkaar krijgt. Op de cd die bij de netwerkkaart geleverd wordt staat een programmaatje waarmee je die kaart kunt instellen. Daarin verander je de instelling van infrastructure naar ad-hoc. Verder geef je ook het channel, de SSID en eventueel WEP op. Met ad-hocc moeten ze elkaar kunnen vinden.

Ik ben wel met je eens dat het met een access point beter en (soms) stabieler is, maar er zit ook een kostenplaatje aan vast dat het de moeite waard maakt om eerst deze oplossing te proberen. Om de ad-hoc verbinding al bij voorbaat af te schrijven vind ik onzinnig.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan