laptop en xp

Status
Niet open voor verdere reacties.

pionok

Gebruiker
Lid geworden
5 mrt 2004
Berichten
241
ik heb een probleem ik heb hier een compaq armada 1592dt.
deze doet helemaal niks meer. als ik er een dosdiskette in doe krijg ik ongeldige diskette. als ik win 3.11 erin doe geeft ie dat ook aan. Cd's begint ie niet mee om op te starten zoals win98,me of xp ik kom er dus niet in.
De bios kom ik al helemaal niet in. want dat schijnt een probleem te zijn bij deze laptops.
Wie kan mij helpen toch vanaf cd op te starten.
groeten rene
 
De directe oplossing heb ik niet, maar in ieder geval deze tip:
Het is een oudje en de kans bestaat dat het niet mogelijk is om op te starten vanaf de cd-speler.
Je zou dus een 'originele' versie van windows 98 mét de bijbehorende (bootable) diskette moeten hebben om te controleren of er écht iets aan de hand is.
Mogelijk heeft het ding al een tijd in de kast gestaan.
Hoewel geen Compaq, kon ik bij een andere notebook niet eerder iets uitrichten, dan nadat het ding een aantal uren aan de 220 had gelegen.
Hoe dan ook, het niet kunnen benaderen van de BIOS is een 'gebruikers'-probleem, want élke BIOS is te benaderen, ook die van de Compaq Armada.
Vlgs mij moet je direct na het aanzetten op één van de funtietoetsen drukken (F10, F11?)
Mogelijk dat een andere helpmij-freak hier de juiste toets (-combinatie) van weet.
Wellicht dat ze je bij de helpdesk van HP verder kunnen helpen.
 
ik heb al heel wat pc's en laptops gedaan maar geen van de combi's wil lukken. ik kan ook niet vanaf diskette opstarten helaas. anders kon ik weer wat uitrichten.
nou ik ga nog even klooien. Als er nog tips zijn?
thnx rene
 
Hallo !

Die oudere Armada'shebben eigenlijk de originele rescue-disk(ette's) nodig.Kun je evt. bij HP nog wel bestellen.
Anders: Bios is F10, dan een Win98SE bootdiskette gebruiken (www.bootdisk.com)
Zie verder Valijn's reactie.

Succes,

Harry.
 
kun je de harde schijf van een laptop eruit halen en aan mijn normale pc hangen, net als de harde schijven van een pc?
 
ik kom er wel in met een opstartdiskette, maar kan niks doen. alle functies zoals fdisk format geven niks aan. De hd wordt niet herkend.
wat nu
 
Ja, die harde schijf kan eruit en met een verloopkabeltje in een gewone pc te benaderen.
Als je c-schijf niet wordt herkend zou er idd hiermee iets aan de hand kunnen zijn.
 
pionok zei:
ok. enne dat verloopkabeltje moet je dat kopen?
Ik heb ook vaker met dit bijltje mogen hakken. Verloopkabeltje heb ik uiteindelijk nooit gekocht. Was iets van dertig piek.

Mijn snelle oplossing was eigenlijk altijd de laptopschijf in een ándere laptop prikken en alleen een win98 basisinstallatie te doen (en de instalatiebestanden/cab-files) op die harde schijf achter te laten. Daarna terughangen in de andere laptop. Vijf keer opnieuw laten opstarten (ofzo) tussen het 'herkennen van nieuwe hardware' door. En aan het eind van de rit de boel upgraden of zo laten (gezien zijn generatie zou ik er geen XP op zetten; zonde van de systeembronnen en sowieso de vraag of het wil/werkt).

Succes/groetje,
Jasper
 
mmm kom ik ook niet verder mee, want ik heb alleen deze laptop en 2 pc's.
het probleem is dat je niet in de bios komt, en na veel zoeken zie ik dat dit echt een probleem is bij deze laptops. Waarom ze dit afgeschermd hebben weet ik ook niet.
De hd is geformateerd. er stond win98 op. Heb ik net gehoord. Maar waar zie ik nu de hd niet als ik met een opstart diskette aan het werk ga?
Iemand een tip om dit op te lossen?
 
De oudere Compaq notebooks hebben van oorsprong op de harde schijf een kleine (verborgen) partitie staan. Daarop staat de Setup-acces utility (o.i.d.) en nog wat diagnostic zut. Zonder die utility kom je de BIOS niet in. Het goede nieuws is dat de utility ook op bootable flopjes aan te maken is via een download vanaf de hp/compaq website. Vaak is het goed zoeken, want ze bieden ze niet altijd aan (op de plekken waar je ze zou mogen verwachten. Ander goed nieuws is dat de setup-acces utility niet specifiek voor één laptop (zoals een firmwareversie dat meestal wel is) is, maar dat hele productgroepen dezelfde tool gebruiken. Vind je dus op het internet de utility voor bijvoorbeeld de Compaq Armada 1530, dan is de kans zeer groot dat je de instelling gewoon te zien krijgt als je boot van dat flopje op jouw laptop, en gewoon de instellingen kunt wijzigen.

Ik kan je helaas niet precies zeggen waar bij compaq.com je de download kunt vinden. Tijd ontbreekt me om het nu voor je uit te zoeken.

Dat die utility van de schijf af is, is overigens niet gek. Bij de tientallen Armada's die ik onder handen heb genomen deed ik dat ook altijd. Als de instellingen eenmaal naar wens zijn, had ik nooit reden die (regelmatig) te willen wijzigen. En als het dan toch een keer moest, zocht ik de genoemde flop even op.

Groetje,

Jasper
 
Waar ik ineens aan denk:
het kan ook zijn dat degene die de schijf geformateerd heeft, simpelweg met FDISK alle partities heeft verwijderd. De opstartdiskette ziet dan in DOS in het geheel geen schijven.

Kan dat het zijn? (Tik eens fdisk in DOS...)

Groetje,
Jasper
 
ja zoiets had ik gelezen net. ik heb nu trouwens net mijn harde schijf kunnen activeren via fdisk. ik ben dus weer een stapje verder. Nu kan ik de windows setup vanaf diskettes doen (hoop ik) want de cd start hij niet mee op. ik ga ook nog even kijken of ik dat tooltje kan vinden. je weet zeker geen naam meer?
groeten rene
 
ik heb nu 1 pri dos partitie van 3103mb system is unknown en het gebruik is 100%
Hij is dus geheel leeg. ik kom ook op de cdrom drive met de opstartdiskette, maar kan dus niks installeren. tips?
 
pionok zei:
ik heb nu 1 pri dos partitie van 3103mb system is unknown en het gebruik is 100%
Hij is dus geheel leeg. ik kom ook op de cdrom drive met de opstartdiskette, maar kan dus niks installeren. tips?
Je hebt nu gepartitioneerd, dus DOS ziet de C-schijf nu wel. Er kan alleen nog niets op gedaan worden als je niet even format c: gedaan hebt. Let op, na het aanmaken van die paritite moet je wel een keer opnieuw hebben opgestart, anders lukt het niet...

Zou dat het kunnen zijn?
Zo ja, dan kun je over max tien minuten naar de cd stappen en setup intikken als je in de D:\win98\ map gaat staan.

Groetje,
Jasper
 
dat programmatje had ik ook al gehad, maar wist de werking er niet van. nu wel dus.
ik ben nu de schijf aan het formateren dus kan er zowieso op installeren straks. Toch wil ik proberen om ook de bios zo te zetten dat de laptop ook van cdrom op kan starten. De opstartvolgorde wijzigen dus.
Bedankt voor alle hulp.
Zo komen we ergens.
groeten rene
 
Succes! Het gaat vast wel voorspoedig nu.

Hou er rekening mee dat opstarten van CD-rom misschien niet door de bios ondersteund wordt. Kans is vrij groot. Dat je niet al die moeite zit te doen om te ontdekken dat het niet in te stellen is.

Aan de manual en product specificaties te zien kun je er overigens beter géén XP op zetten. Wordt je echt niet blij van en je voldoet sowieso niet aan de minimale systeemeisen die XP stelt.

Hou het lekker bij Win98. Kun je nog best veel lol aan de laptop beleven...

Groetje,
Jasper
 
nou de laptop draait. momenteel is ie winxp aan het installeren. Ik weet dat ik 98 moet draaien maar wil even kijken wat ie doet. Ik weet nu hoe en wat dus kan het nu weer zo omswitchen.
bedankt voor alle hulp.
groeten rene
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan